تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۹

حمید هیدارن: افزایش سرانه فضای سبز، گسترش سیستم حمل‌ونقل عمومی، پاکیزگی معابر، جمع‌آوری زباله، آسفالت کوچه و خیابان، توسعه راه‌های دسترسی، پل‌ها و بزرگراه‌ها و... همه و همه خدماتی هستند که نهادی به نام شهرداری در اختیار شهروندان قرار می‌دهد تا آن‌ها راحت‌تر زندگی کنند و از محل کار یا استراحت خود لذت بیشتری ببرند.

 اما هر یک از ما در تامین بخشی از هزینه‌های گزاف این نوع خدمات باید سهیم باشیم و به تعبیری وظیفه‌ مربوط به خود را به درستی انجام دهیم. حال اگر برای این انجام وظیفه قرار باشد مشمول تشویق قرار بگیریم، چه بهتر.

بعد از 2دوره موفق در اجرای طرح تعیین جایزه خوش‌حسابی برای شهروندان تهرانی که عوارض نوسازی، کسب وپیشه، بهای مدیریت پسماند و سایر بدهی‌های معوقه خود به شهرداری پایتخت را به‌موقع پرداخت کرده‌اند، امسال سومین تجربه در این زمینه با تعیین جوایزی ارزنده و نیز برخورداری از تخفیف‌های ویژه قانونی صورت خواهد گرفت.

 پرداخت این جوایز در راستای طرح جامع درآمدهای پایدار به منظور کاهش اتکای درآمدهای شهرداری به ساخت‌وساز است. یک تیم کارشناسی همه‌ساله به بررسی نوع جوایز خوش‌حسابان پرداخته و سیاست‌های افزایش انگیزه و قدردانی از شهروندان به این شکل اجرایی می‌شود.

 امسال قبوض عوارض نوسازی در 4قسط پرداخت خواهد شد و علاوه بر 10درصد تخفیف خوش‌حسابی، طرح جایزه ویژه شهروندان خوش‌حساب نیز اجرا می‌شود. سال گذشته 30دستگاه خودرو پراید و یک دستگاه آپارتمان، کمک هزینه سفرهای زیارتی، تلویزیون LCD، صدها سکه بهارآزادی و جوایز دیگر به قید قرعه به شهروندان مشمول جایزه خوش‌حسابی اهدا شد و امسال جوایز متنوع‌تری برای تشویق و ترغیب تهرانی‌ها در نظر گرفته شده است.

 جوایزی از قبیل یک دستگاه آپارتمان با کلید طلایی، خودرو کم‌مصرف، سکه‌های طلا، کمک هزینه سفر به مکه و عتبات عالیات، کمک هزینه تهیه جهیزیه و چند جایزه  نفیس دیگر  به‌زودی اعلام خواهد شد،  به کسانی تعلق می‌گیرد که عوارض و بدهی‌های معوقه خود را تا پایان مهرماه سال‌جاری پرداخت کرده و البته از شانس خوبی هم در قرعه‌کشی برخوردار باشند.

جوایزی ارزنده برای تشویق شهروندان

سال گذشته غیر از یک دستگاه آپارتمان و 30دستگاه خودرو سواری پراید، صدها سکه بهارآزادی، تلویزیون LCD و کمک‌هزینه سفرهای زیارتی نیز بین شهروندان خوش‌حساب توزیع شد. امسال نیز غیر از یک دستگاه آپارتمان با کلید طلایی، 22دستگاه خودرو که نام آن به‌زودی مشخص خواهد شد، صدها سکه بهارآزادی، افتتاح رایگان حساب قرض‌الحسنه در موسسه مالی و اعتباری شهر، کمک هزینه خرید مسکن و ده‌ها جایزه دیگر جزو جوایز خوش‌حسابی خواهد بود.

 شهروندانی که عوارض سالیانه خود را به‌موقع پرداخت می‌نمایند، ضمن مشارکت با شهرداری در آبادانی و ایجاد رفاه شهری، 10درصد تخفیف در عوارض سال آینده خواهند داشت و در صورت عدم پرداخت به‌موقع قبوض‌ صادر شده، 9درصد جریمه دیرکرد در عوارض سال آینده آنان محاسبه می‌شود. در سال 84 میزان وصولی شهرداری تهران از محل عوارض نوسازی 24میلیاردتومان بود، اما با مشارکت شهروندان این رقم در سال87 به بیش از 120میلیارد تومان رسید.

تخفیف برای متقاضیان صدور پروانه ساختمان

اما متقاضیان صدور پروانه ساختمانی که به صورت نقد تمام عوارض مربوط به پروانه ساخت خود را بپردازند نیز از 25درصد جایزه خوش‌حسابی و یا همان تخفیف بهره‌مند می‌شوند. این تصمیم به منظور تشویق بخش خصوصی و نیز عموم شهروندان به فعالیت در امر ساخت‌وساز اتخاذ شده و جزو مصوبات شورای اسلامی شهر تهران است.

 افرادی که شامل 25درصد جایزه خوش‌حسابی پرداخت عوارض پروانه ساخت می‌شوند، می‌توانند در مورد عوارض زیربنا ی تراکم، تغییر کاربری، پذیره، پیش‌آمادگی و حق تشرف اقدام کنند، اما براساس تبصره «پ» مصوبه شورای‌شهر، کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات و دستگاه‌ها، شرکت‌های وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی در صورت پرداخت تمام عوارض صدور پروانه ساخت به صورت نقدی از 50درصد تخفیف برخوردار خواهند شد.

کمک به رونق صنعت ساخت‌وساز

تخصیص 25درصد تخفیف به عنوان جایزه خوش‌حسابی پرداخت عوارض پروانه ساختمانی به منظور رونق ساخت‌و سازها در تهران صورت گرفت. با فعال‌شدن بخش مسکن و در کل ساختمان‌سازی، بیش از 400صنعت که به طور مستقیم و غیرمستقیم با این بخش در ارتباط هستند از رکود اقتصادی خارج می‌شوند. طرح مذکور در مدت زمان محدودی قابلیت اجرا داشته و شاید شورای شهر دیگر چنین مصوبه‌ای را تکرار نکند.

 به همین‌دلیل اخیرا سازندگان و متقاضیان زیادی برای استفاده از تسهیلات این‌چنینی به مناطق 22گانه شهرداری مراجعه کرده‌اند، اما مودیانی که چک‌های سررسیده نشده و برگشت‌خورده خود را پرداخت کنند نیز مشمول 20درصد تخفیف خوش‌حسابی خواهند شد تا به این ترتیب ضمن ترغیب آنان به تسویه‌حساب با شهرداری، درآمدهای پایدار این نهاد نیز در موعد مقرر محقق شود.

هزینه‌های نگهداشت تهران

برای نگهداشت شهری چون تهران بالغ بر یک‌هزارو300میلیارد تومان بودجه نیاز است. از طرفی اگر تمام عوارض مربوطه به زندگی شهری اعم از نوسازی، پسماند، کسب و پیشه و بدهی‌های معوقه به صورت کامل از سوی شهروندان تهرانی پرداخت شود، مبلغی در حدود 400 تا 450میلیارد تومان جمع‌آوری خواهد شد که درواقع برای محل زندگی خود آن‌ها هزینه می‌شود.

 افزایش درآمدهای شهرداری از منابع پایدار باعث خودگردان‌شدن این مجموعه شده و دست متولیان امور شهری برای فراهم ساختن محیطی امن، با کیفیت و در شان و منزلت شهروندان تهرانی را باز می‌گذارد.

درواقع تشویق همشهریان برای پرداخت عوارض مختلف، تحقق درآمدهای نقدی شهرداری را در پی داشته و درنهایت این خود مردم هستند که از چنین مشارکتی منتفع می‌شوند. اگر چه درآمدهای ناشی از عوارض نوسازی باید صرف عمران و آبادی شهرتهران شود با این احتساب هزینه شهرداری برای آبادانی تهران بیش از 2هزارمیلیارد تومان در سال است.

فرهنگ مشارکت‌پذیری

پرداخت به‌موقع عوارض باعث ارایه خدمات بهینه و نیز عمران و آبادانی هرچه بیشتر شهرمان می‌شود.  شهرداری تهران همه‌ساله جوایزی را برای شهروندان خوش‌حساب درنظر می‌گیرد تا برخی افراد که به اشتباه پرداخت چنین عوارضی را چندان جدی نمی‌گیرند، به تبعیت از شهروندان وظیفه‌شناس تغییر رفتار داده و بهای خدمات ارایه شده در محل زندگی خود را سروقت بپردازند.

این رویه در تمام کشورهای جهان اعمال می‌شود و جزو وظایف اولیه مردم به حساب می‌آید، اما در پایتخت پرهزینه‌ای چون تهران که هزینه‌های زیادی برای رسیدن به استانداردهای روز جهان را می‌طلبد، سیاست‌های تشویقی چاشنی قوانین مربوط به پرداخت عوارض شده تا فرهنگ مشارکت در امور شهرنشینی به شکلی خوشایند در ذهن پایتخت‌نشینان  جابیفتد.

بخشودگی برخی عوارض

جوایز خوش‌حسابی و یا همان تخفیف‌ها شامل بدهی‌های شهروندان(شامل بدهی تقسیط و اسناد معوقه) نیز می‌شود و کسانی که از سال‌های گذشته بدهی دارند، در صورت پرداخت به‌موقع مبالغ مندرج در فیش‌های صادره از 20درصد تخفیف بهره‌مند می‌شوند. گفتنی است، عوارض پسماند سال1386 برای منازل مسکونی بخشیده و از سال گذشته عملا در چرخه درآمدهای شهرداری به این عنوان اضافه شد.

عوارض پسماند قبلا به عنوان عوارض بهای خدمات‌شهری دریافت می‌شد که اکنون با نام عوارض پسماند برای انجام تمام امور خدمات شهری چه درخصوص منازل مسکونی و چه در مورد صنوف براساس قانون از شهروندان اخذ می‌شود. البته عوارض شهرسازی جزو عوارض ملی محسوب شده و قانونی است که به تصویب مجلس رسیده است. به هر روی هزینه شارژ یک دستگاه آپارتمان به مراتب بیشتر از هزینه پرداخت عوارض شهری ‌است.

همشهری زندگی