مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

برای برخورداری از جوایز خوش حسابی، تنها تا پایان مهر ماه فرصت دارید

 حتماً تا به حال خبر جوایز خوش حسابی شهرداری تهران به شهروندانی که عوارض شهری خود را زودتر از موعد و حتی یک جا پرداخت می‌کنند به گوش شما هم رسیده. اگر شما هم جزو آن دسته از شهروندانی هستید که خیال دارید از تسهیلات شهرداری در پرداخت عوارض خود استفاده کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این گفت‌و‌گو با ما همراه باشید.

 حاتم تهرانی، معاون مالی و اداری شهرداری منطقه 6 را در جریان تمام جزییات این طرح قرار می‌دهد. البته اگر خیال دارید از این تسهیلات بهره ببرید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید، چون زمان به سرعت می‌گذرد. امروز چندم مهر ماه است؟ 

  •  یک راست برویم سر اصل مطلب؛ داستان جایزه خوش حسابی شهرداری به شهروندان چیست؟

   ببینید پرداخت عوارض به شهرداری شامل دو بخش کلی است؛ بخش عوارض نوسازی و بخش عوارض پسماند که در واقع این عوارض، عوارض سالانه‌ای هستند که به افراد و در حقیقت هر پلاک ثبتی، دستگاه آپارتمانی یا حتی مغازه‌ و مجتمع‌های تجاری تعلق می‌گیرد.

اما بر اساس تسهیلاتی که شهرداری برای شهروندان تهرانی در نظر گرفته، اگر شهروندان تا پایان مهرماه نسبت به پرداخت عوارض خود اقدام کنند، از جایزه خوش حسابی شهرداری برخودار می‌شوند.

این جایزه شامل 10درصد تخفیف است که تا پایان مهرماه به شهروندان تعلق‌ می‌گیرد و البته در کنار آن پاداش خوش حسابی، به قید قرعه جوایزی مثل یک دستگاه آپارتمان، سفر به حج و سوریه و... نیز در اختیار آنها قرار می‌گیرد. 

  •  اما تا پایان مهر زمان زیادی باقی نمانده. شاید برخی از شهروندان با وجود تمایل برای همکاری با شهرداری، در این فرصت کوتاه زمان یا حتی امکان پرداخت عوارض خود را نداشته باشند؟

 شهرداری تهران برای این گروه از شهروندان هم تسهیلاتی در نظر گرفته. این دوستان اگر تا پایان دی عوارض سالانه خود را پرداخت کنند مشمول یک سری جوایز و هدایا می‌شوند  که این جوایز شامل یک سری تلویزیون LCD است و همین طور یک دستگاه آپارتمان، سکه بهارآزادی، کمک هزینه سفر به حج و سفر به سوریه و دفترچه وام‌های یک میلیون تومانی است که به قید قرعه در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. این را هم بگویم که اتفاقا سال گذشته یکی از اهالی منطقه 6 در همین قرعه کشی یک دستگاه آپارتمان برنده شد.

  •    با این حال شهروندان تا پایان سال برای پرداخت عوارض‌نوسازی و پسماند به شهرداری فرصت دارند؟ 

 بله همین طور است. این تسهیلات هم ویژه آن گروه از شهروندانی است که امکان پرداخت عوراض را زودتر از موعد مقرر دارند. البته باید تاکید کنم در صورت پرداخت نشدن این عوارض تا پایان سال، 9 درصد جریمه دیرکرد بر عوارض پرداختی شهروندان افزوده می‌شود.

  •   خب زمان قانونی پرداخت عوارض سالانه که مشخص است، یعنی در پایان هر سال هر فرد موظف به پرداخت است و در صورت عدم پرداخت هم مشمول دیرکرد می‌شود، اما این همه تشویق برای پرداخت زودتر از موعد عوارض، برای چیست؟

 ببینید درآمد حاصل از پرداخت عوارض جزو درآمدهای پایدار شهرداری است و جدا از عوارضی مثل فروش تراکم است که در گروه درآمدهای غیر پایدار شهرداری قرار دارند. سیاست‌های شهرداری هم در حال حاضر براین اساس است که دنبال درآمد‌های پایدار باشد تا متغیرهایی که در کسب درآمدهای غیرپایدار تاثیر گذارند و افزایش و کاهش‌های پیاپی درآمد را به دنبال دارند کمتر درآمدهای شهرداری را هدف بگیرند.

 از طرف دیگر درآمد نوسازی و بهای خدمات و عوارض کسب و پیشه هم جزو درآمدهایی است که به عنوان هزینه‌های نگهداری شهر هر شهروند موظف به پرداخت آنهاست. ببینید در شبانه روز در هر منطقه از تهران چیزی حدود 8 هزارتن و گاهی تا 15 هزار تن زباله خشک جابجا می‌شود

 و جابجایی هر کیلو زباله به تنهایی برای شهرداری حدود 15 هزارتومان هزینه دارد که این آمار به خوبی نشان می‌دهد نگهداری شهر، نگهداری فضای سبز، خدمات عمرانی داخل شهر، خدمات فرهنگی و اجتماعی که در سطح شهر انجام می‌گیرد و بالاخره رفت و روب و حمل زباله که باید از محل درآمدهای شهرداری هزینه شود، به تنهایی و با این درآمدها تامین نمی‌شود.

 بنابراین تامین این هزینه‌ها در کنار پروژه‌های عمرانی و امکانات اجتماعی که در محله‌های تهران برگزار می‌شود به تنهایی با پرداخت عوارض امکان پذیر نیست و این درآمدها هم در برابر هزینه‌های شهرداری چندان سهمی ندارد که به خاطر آن مردم را مجبور به پرداخت زودتر از موعد عوارض کنیم.

کما اینکه حتی با پرداخت نکردن سالانه این عوارض هم هیچ اهرم فشاری روی پرداخت کننده نیست مگر زمانی که نقل و انتقال ملک در میان باشد و شهروند تنها در این زمان بر حسب قانون ناگزیر به پرداخت یک جای عوارض خود خواهد بود.

پس هدف ما از این تسهیلات بیشتر فراهم آوردن فرصتی برای آن دسته از شهروندان است که امکان پرداخت زودتر از موعد را دارند و خیال دارند به نوعی کمک حال دیگر شهروندان باشند. 

  •  آمار پرداخت زودتر از موعدعوارض در منطقه ما نسبت به مناطق دیگر تفاوتی هم دارد؟

 ببینید فیش‌های پرداخت عوارض از مردادماه بین مردم توزیع شده و مردم تازه اقدام به پرداخت کرده‌اند بنابراین پرداخت‌های منطقه ما هم فعلا یک روند عادی شبیه سال‌ گذشته را دارد.

  •   اما بسیاری از شهروندان همیشه این سوال را دارند که وقتی هرساله درصد مالیات از درآمدهای ما کم می‌شود چرا باید بازهم عوارض نوسازی و ... پرداخت کنیم؟

 مالیات یک مقوله قانونی است که به حساب خزانه داری کل وزارت دارایی واریز می‌‌شود و بر اساس قانون این هزینه پیش‌بینی شده برای امور مصرفی کشور و در حقیقت این درآمدها توزیع می‌شود در کل استان‌ها، اما بهای عوارض خدمات وپسماند مختص به درآمدهای همان شهر و حتی همان شهرداری است که این درآمدها هم به طور مشخص برای امور جاری همان شهر هزینه می‌شود.

بنابراین این دو مورد 2 مقوله کاملاً جدا از هم هستند و پرداخت یکی نمی‌تواند مانع پرداخت دیگری باشد.

  •   اما شیوه محاسبه عوارض شهرداری بر اساس مترمربع است و این در شرایطی است که متراژ نمی‌تواند به تنهایی معیار درستی برای تولید زباله و پسماند هر شهروند به حساب بیاید و این در حالی است که محاسبه بر اساس نفرات می‌تواند معیار بسیار دقیق‌تری به شمار بیاید.

ببینید ما در بحث ارائه خدمات شهرداری بر حسب نفر با مشکلات زیادی روبرو هستیم اول اینکه کنترل تعداد نفرات ساکن در هر واحد را اصلاً چطور باید محاسبه کرد و از طرف دیگر شما نسبت به فضایی که در هر منطقه در اختیار دارید سطح اشغال دارید که این سطح اشغال نیازمند خدمات شهرداری است.

 مثل آسفالت خیابان، عوارض رفت و روب، خدمات فضای سبز و... است و همچنین محاسبه این هزینه به نسبت مترمربع قابل محاسبه‌تر است تا تعداد افرادی که مثلاً در فلان متراژ زندگی می‌کنند. بنابراین مبنا و شاخص ارائه خدمات بر اساس متراژ زیربنا قابل محاسبه و ارزیابی دقیق‌تری است.

  •   یعنی مبنای محاسبه عوارض خدمات شهری تنها متراژ زیربنایی است که در اختیار هر شهروند قرار دارد؟  

 خیر، ملاک ما برای محاسبه، عوارض محله، قیمت‌منطقه‌ای و متراژ زیربناست. اما در منطقه‌ای مثل منطقه 6 سازمان‌های ادرای و تجاری بسیاری به چشم می‌خورند و طبیعتاً مقدار پسماند تولیدی آنها نمی‌تواند با شهروندان ساکن در منطقه قابل مقایسه باشد و این درحالی است که مثلاً متراژ واحدهای تجاری اغلب بسیار کوچک‌تر از واحدهای مسکونی است،

  بله به همین دلیل عوارض بخش اداری و عوارض کسب و پیشه‌ای که تجار باید پرداخت کنند بر اساس فرمول کاملاً متفاوتی محاسبه می‌شود و پرداخت این عوارض بستگی به محل و درآمد متعلقه دارد، یعنی حتی محل، خیابان‌های اصلی و خیابان‌هایی که بر هستند در محاسبه این عوارض نقش دارد.

  •    از همه اینها که بگذریم بسیاری از شهروندان که به هر جهت آمادگی پرداخت زودتر از موعد عوارض را دارند نگران صرف زمان طولانی برای پرداخت و درگیری‌های بوروکراسی معمول هستند. آیا شهرداری برای رفع نگرانی این شهروندان هم راهکاری در نظر دارد؟ 

 بدون شک. در همین راستا شهرداری تهران شرایطی فراهم کرده که بر اساس آن شهروندان می‌توانند به شیوهای متفاوت نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنند. یک راه معمول پرداخت از طریق بانک‌های سپه، ملی و ملت است و راه دیگر استفاده از خودپردازها و دستگاه‌های ATM در هر منطقه به وسیله کارت‌های اعتباری است و بالاخره انتقال حساب از طریق شبکه‌ اینترنتی شیوه‌ای دیگر است که شهروندان می‌توانند برای پرداخت عوارض از طریق آنها اقدام کنند.  

همشهری محله - 6

کد خبر 91977

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز