مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۶
۰ نفر

ساسان شادمان منفرد: یک شهر مانند یک کشور نیازمند بودجه است تا بتواند امور خود را اداره کند.

 اگرچه در بسیاری از کشورها، دولت بودجه نسبتاً کلانی را به شهرداری‌های مختلف اختصاص می‌دهد، اما با این حال هزینه‌های شهری آن‌قدر بالاست که این بودجه کفاف نمی‌دهد و شهرداری‌ها مجبورند از روش‌ها و راه‌های مختلف کسب درآمد کنند. راه‌ها اخذ عوارض مختلف است و در شهرهای گوناگون نحوه دریافت آن فرق می‌کند.

 تقریباً همه ما دوست داریم در شهری زندگی کنیم که کمترین خرج را برایمان داشته باشد. شهری که هیچ‌گونه عوارضی را به شهرداری و سازمان‌های وابسته به آن پرداخت نکنیم و خیلی راحت هرچه پول درمی‌آوریم خرج خودمان کنیم و در عین حال از مقامات مسئول بخواهیم که بهترین سرویس را بی‌کم و کاست در اختیارمان قرار دهند.

بعد هم یک شهر بسیار مدرن را مثال می‌زنیم و می‌گوییم دوست داریم شهرمان این‌گونه باشد، غافل از این‌که برای زندگی در همان شهرهایی که از آن‌ها نام می‌بریم و الگو قرارشان می‌دهیم باید مالیات و عوارض بالایی را پرداخت کنیم، چراکه یکی از اصلی‌ترین منابع درآمد چنین شهرهایی همین موارد است.

درواقع پول از خود مردم گرفته می‌شود و خرج خودشان می‌شود. این‌چنین است که شهروندان مسئولان را خادمان خود می‌دانند و اگر کاستی در کار وجود داشته باشد از آن‌ها بازخواست می‌کنند. با این رویکرد است که شهرهای بزرگی در دنیا پدید آمده که زندگی در آن‌ها بسیار راحت و آرام به‌نظر می‌رسد.

لندن
اصلی‌ترین منبع درآمد شهرداری لندن بودجه دولتی است. زیرساخت‌ها در پایتخت لندن تقریباً کامل است، به‌همین دلیل این بودجه بیشتر برای اقدامات مربوط به اداره شهر و کارهای رفاهی هزینه می‌شود. شهرداری لندن تحت کمک‌های دولتی قرار دارد به‌طوری‌که دولت همه‌ساله بودجه خوبی را در اختیار شهرداری می‌گذارد تا برخی پروژه‌ها را اجرایی کند.

 با این حال شهرداری پایتخت انگلستان منبع درآمدی دیگری نیز دارد که خیلی خوب از آن بهره می‌برد. این منبع درآمد گرفتن عوارض و مالیات بردرآمد است. مالیات حدود 19درصد از کل هزینه زندگی یک شهروند لندنی را از بدو تولد تا مرگ تشکیل می‌دهد. در نتیجه می‌توان این‌گونه برداشت کرد که مالیات و عوارض بالا در لندن و هم‌چنین کمک‌های دولتی عمده‌ترین منابع درآمدی شهرداری لندن است. عوارض طرح ترافیک، بازیافت و ... ازجمله دریافتی‌های شهرداری از شهروندان است.

پاریس
سوال اصلی موضوع این است، شهرداری‌ها از کجا مخارج بسیاری از امور خود را تامین می‌کنند؟ شهری مانند پاریس با جمعیتی بسیار بالا امور بسیاری دارد که با منابع دولتی نمی‌توان تمامی آن‌ها را اداره کرد. واقعیت در کشوری مانند فرانسه این است: طبق قانون این کشور، شهرداری‌های سراسر کشور عوارض دریافت می‌کنند که در این بین درصدی از این عوارض شهری را باید صرف فعالیت‌های فرهنگی و هنری کنند.

 در عین حال بسیاری از مسایل مربوط به ورزش همگانی که به‌وسیله شهرداری به‌اجرا درمی‌آید از این عوارض تامین می‌شود. برای استفاده از برخی بزرگراه‌ها باید به شهرداری عوارض پرداخت کرد و باید بدانید که بخشی از مالیات و عوارضی که یک شهروند برای خرید یک خودرو فرانسوی پرداخت می‌کند به حساب شهرداری‌ها واریز می‌شود.

تورنتو
یکی از شهرهای بزرگ آمریکای شمالی، تورنتو است که بیشترین منابع مالی شهرداری‌اش را از طریق بودجه مصوب ایالت اونتاریو دریافت می‌کند. با این حال شهرداری این شهر بیش از 2میلیون و 500هزار دلار به‌عنوان مالیات و به طرق مختلف از مردم شهر دریافت می‌کند. عوارض گوناگون به‌همراه انواع مالیات‌ها یکی از بزرگ‌ترین منابع درآمد شهرداری می‌شود.

 با این حال هزینه‌ها نیز بسیار بالاست و بخشی از عوارض دریافت شده باید صرف مسایل گوناگونی شود. ﺷﻬﺮﻫﺎی کانادا که بیشترین تکیه‌گاه اقتصادی این کشور نیز محسوب می‌شوند ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑـﻪ ﺧـﺪﻣﺎﺕ ﺷـﻬﺮﺩﺍﺭﻱ‌ﻫـﺎ ﻣﺘﻜـﻲ ﻫـﺴﺘﻨﺪ ﺗـﺎ ﺁﻥ ﺩﺳـﺘﻪ ﺍﺯ ﺧﺪﻣﺎﺕ ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ‌ﻫﺎیی ﻛﻪ ﺳﺎﻳﺮ ﺳﻄﻮﺡ ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ این کشور ﺍﺭﺍیه ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ.

 ﺍﻣﺎ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﻛﻔﺎﻳﺖ ﻫﺰﻳﻨﻪ‌ﻫﺎﻱ آن ها ﺩﺭ ﻗﺒﺎﻝ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ‌ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ‌دهد ﻭ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﺍﻳﻦ ﺩﺭﺁﻣﺪ ﻭ ﻫﺰﻳﻨﻪ‌ﻫﺎیی ﻛﻪ ﺑـﺮﺍﻱ ﺣﻔـﻆ ﺷـﺮﺍﻳﻂ ﻣﻮﺟـﻮﺩ ﻭ ﺭﺷـﺪ ﺷـﻬﺮﻫﺎ ﻧﻴـﺎﺯ است، مبلغ قابل‌توجهی را شامل می‌شود.

استانبول
امروزه اقتصاد شهر استانبول اکثراً از طریق بخش خدماتی تامین می‌شود. این شهر تاریخی و زیبا هم‌چنان با مشکلات و مسایل شهری بسیاری دست به‌گریبان است. ازجمله ساخت مترو که با جدیت خاصی دنبال می‌شود. قسمت بیشتر درآمد شهرداری این شهر بزرگ به‌وسیله دولت مرکزی تامین می‌شود، اما اگرچه استان استانبول 34درصد کل درآمد دولت در سال1999 را تامین کرده ولی تنها 6در صد از بودجه دولتی به استانبول اختصاص داده شده است.

 دریافت انواع عوارض و مالیات در این شهر بسیار رایج است و باید عنوان کرد که عوارض بزرگراهی یکی از مرسوم‌ترین آن‌ها به‌حساب می‌آید. روزی مشاور شهردار استانبول در سخنانی مدعی شد که تمام پول شهرداری را صرف مردم شهر می‌کنیم. با این حال شهروندان پایتخت اقتصادی ترکیه باید به این موضوع واقف باشند که عوارض گوناگون ازجمله شهرسازی، نوسازی و سایر خدمات شهری را باید پرداخت کنند.

در مورد آمریکا وضعیت کمی متفاوت‌تر و پیچیده‌تر است. عمده درآمد شهرداری‌ این شهر از طریق مالیات بر دارایی و هزینه‌های ثابت، مبادلات مالی بین‌دولتی، مالیات بر فروش و درآمد است. از سال80 میلادی تاکنون روندی حاکم بوده که تمایل دولت مرکزی برای کمک به شهرها بسیار کم بوده است. به‌همین خاطر شهرها به‌دنبال منابع جدید درآمدی بودند که مالیات بر دارایی‌ها اصلی‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود.

 با این حال برخی شهرها مثل نیویورک بیشتر از بقیه تحت فشار ایالت هستند. در ایالت جرجیا شهرداری‌ها براساس قانون‌اساسی ایالت مجاز هستند برای تامین درآمد، مالیات بر دارایی را از شهروندان اخذ کنند. این مالیات به اموالی مانند زمین و ساختمان، اموال شخصی مثل خودرو، قایق، ماشین‌آلات و دستگاه‌ها، کالاهای لیست شده در یک کار تجاری و دارایی‌هایی مانند اوراق رهن و وام و... تعلق می‌گیرد. هم‌چنین شهرداری ها در این ایالت مجاز هستند که مالیات‌هایی را برای برق، گاز، تلفن، تلویزیون و سایر خدمات مشابه دریافت کنند!

همشهری زندگی

کد خبر 90527

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز