چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۶
۰ نفر

رضا ظریفی: آیا تا به حال حساب کرده‌اید که در روز چند سفر شهری انجام می‌دهید و از یک گوشه شهر به گوشه دیگر شهر می‌روید؟

اصلا به‌نظر شما در همین تهران خودمان که در روزهای اینچنینی بسیار شلوغ‌تر از روزهای عادی است می‌دانید چند سفر درون شهری انجام می‌شود؟

آمار منتشر شده در این باره بسیار جالب توجه است. شنیده‌ها حاکی از آن است که شهر تهران روزانه بیش از 10‌میلیون سفر درون‌شهری را تجربه می‌کند، البته باید باز هم تأکید کنیم که این آمار مربوط به این روزهای آخر سال نیست. اما نکته مهم دیگر مربوط به آمار سفرهای درون شهری است که با هدف گردشگری صورت می‌گیرد و اینجاست که باید بگوییم در کسب رتبه برای سفرهای اینچنینی به هیچ وجه جایگاه خوبی نداریم.

در این میان این نکته را هم در نظر بگیرید که بسیاری از کارشناسان گردشگری بر این عقیده‌اند که توریسم شهری زیربنای توسعه گردشگری محسوب می‌شود. به عبارت دیگر اگر به جای سرگردانی مردم در خیابان‌های شهر، بتوان سفرهای هدفمندی را برای آنها طراحی کرد که هم شهروندان را با فرهنگ آن شهر آشنا کند و هم فرهنگ سفر را نهادینه کند، پس از مدتی می‌توان به توسعه سفرها از درون شهرها به درون کشور امیدوار بود و این حرکت گام به گام می‌تواند در نهادینه کردن توریسم و توجه به زیرساخت‌های آن مؤثر باشد چرا که در تعریف گردشگری شهری گفته‌اند که گردشگری شهری یا تفریح شهری بخشی از گذراندن اوقات فراغت شهروندان است؛ آن قسمتی که در محدوده سکونت شهروندان در فضاهای باز درون‌شهری محقق می‌شود و به‌عنوان بخشی از نیازها و فعالیت‌های فراغتی مستمر عموم شهروندان به‌صورت روزانه یا هفتگی به شمار می‌آید.

حالا با شروع تعطیلات نوروزی که از قضا تهران هم حسابی خلوت می‌شود چندبار فرصت مناسبی دست می‌دهد تا با آسودگی خاطر و فراغ بال،  سری به گوشه و کنار شهر بزنیم. باور کنید که تهران پر است از ابنیه تاریخی و جاهای دیدنی که برای ما و دیگر هموطنان جاذبه‌های زیادی دارد. البته صادقانه باید بگوییم که به‌دلیل کمبود جا نتوانستیم همه جاذبه‌ها را معرفی کنیم و فقط سراغ مهم‌ترین‌ها رفتیم، اما همین هم غنیمت است. اگر هم خیلی پایه تهرانگردی بودید، می‌توانید به دیدن اماکنی چون عمارت عین‌الدوله، کوه بی‌بی شهربانو، سر در قورخانه، کلیسای سرکیس، موزه هنرهای معاصر، برج آزادی، امامزاده صالح تجریش، امام‌زاده قاسم، درکه، دربند و حتی کوه توچال بروید. با یک برنامه‌ریزی ساده و کارآمد می‌توانید از تمامی جاذبه‌های دیدنی پایتخت بهره‌مند شوید.

سردر باغ ملی دروازه میدان مشق

دروازه‌ای که در خیابان امام خمینی(ره) بعد از میدان امام وجود دارد همان سر در باغ ملی معروف است که از دوره قاجار به جا مانده است. در ضلع شرقی این ساختمان موزه پست قرار گرفته و در سمت چپ نیز ساختمان وزارت امور خارجه قرار دارد. در معماری داخلی این بنا از تصاویر کورش و مردمان عهد هخامنشی استفاده شده‌است تا فرهنگ ایرانیان معرفی شود. قرار است این دروازه بخشی از پروژه ساماندهی میدان مشق باشد که مسئولان سازمان میراث فرهنگی وعده داده‌اند در سال جدید شاهد تحولات جدی باشد. دسترسی به این محل هم کار سختی نیست. از ایستگاه متروی امام خمینی تا این بنا حدود 100 متر راه است.

کاخ موزه گلستان یادگار کهن تهران

مجموعــه کــاخ گلستان یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران، محل اقامت شاهان قاجار و یکی از زیباترین و کهن‌ترین بناهای پایتخت 200 ساله ایران است. ارگ سلطنتی در محدوده جنوب خیابان و میدان امام خمینی(میدان سپه)، شرق خیابان خیام، غرب خیابان ناصر خسرو و شمال خیابان 15خرداد و میدان ارگ قرار دارد. شمس‌العماره هم در این مجموعه قرار دارد. اگر خواستید با استفاده از شبکه حمل‌ونقل عمومی به این محل مراجعه کنید باید در ایستگاه 15 خرداد از خط 2مترو، از قطار پیاده شوید.

بازار تهران، قلب اقتصادی شهر

بازار تهران نیز از محوطه‌های تاریخی و مهم شهر است. این مجموعه 100 هکتاری به‌طور کامل در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده است. شاید اگر در ایام تعطیلات به این محل بروید با هیاهوی یک بازار مواجه نشوید اما می‌توانید سری به امامزاده زید بازار بزنید که مقبره‌های لطفعلی خان زند و فتحعلی‌شاه قاجار در آنجا قرار دارد. همچنین معماری مسجد جامع بازار نیز دیدنی است. البته برای ورود به بازار پیشنهاد می‌کنیم که پس از پیاده‌روی در پیاده‌راه خیابان 15 خرداد که از پروژ‌ه‌های اخیر شهرداری تهران برای توسعه جاذبه‌های شهری و گردشگری است از ورودی سبزه میدان وارد بازار شوید.

نیاوران، باغ قاجار و کاخ پهلوی

یکی دیگر از پیشنهادهای جذاب ما برای شما کاخ نیاوران است. مجموعه تاریخی نیاوران در باغ بزرگی به مساحت حدود 11 هکتار در شمال تهران، زیبایی و جذابیت طبیعی و تاریخی فراوانی دارد. بناهای این مجموعه متعلق به دوره‌های قاجار و پهلوی است و گفته می‌شود که دستور ساخت این باغ را فتحعلی‌شاه قاجار صادر کرد. محمد شاه نیز در همین باغ بنای کوچک و ساده‌ای بنا کرد و به‌دنبال او ناصرالدین شاه« کاخ صاحبقرانیه» را در این باغ ساخت. آخرین بنایی هم که در دوران قاجار در این باغ ساخته شد مشهور به کوشک احمدشاهی است. اما در زمان حکومت پهلوی دوم، برخی از بناهای کوچک این باغ تخریب و کاخ نیاوران با سبکی مدرن برای سکونت وی و خانواده‌‌اش ساخته شد.در حال حاضر محوطه کاخ شامل کاخ نیاوران، کاخ صاحبقرانیه، کوشک احمدشاهی و گلخانه‌ها و مدرسه اختصاصی پهلوی است.

شهرری، تاریخ هزاران ساله

شهرری یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران و جهان است که تاریخ بنای آن به زمان اقوام آریایی می‌رسد. ری در لغت به معنای شهر سلطنتی است . این شهر به قدری اهمیت داشته که حتی در دوره‌ای پایتخت ایران نیز بوده‌است. بنابر آنچه در اوستا آمده ری سیزدهمین شهری است که درجهان ساخته شده‌است. در حال حاضر این شهر تاریخی در جنوب تهران قرار گرفته است. حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و امامزاده‌های دیگری که در این حرم وجود دارند هرساله میزبان مسافران بسیاری است. تپه میل یا همان آتشکده بهرام، چشمه علی، باروی ری، دژ رشکان، بازار ری، کاروانسرای شاه‌عباسی (شهر ری)، برج طغرل، قلعه طبرک، استودان گبرها، برج نقاره‌خانه، زندان هارون و ده‌ها نقطه تاریخی دیگر در ری وجود دارند که می‌توانند اماکن مناسبی برای گشت و‌گذار شما در شهر باشند.

گنبد فیروزه‌ای، نشانی برای سر قبر آقا

این محل در اصل آرامگاه آقا سید زین العابدین حسینی،  نخستین امام جمعه تهران در عهد ناصرالدین شاه و همچنین همسر ضیاءالسلطنه‌، دختر ناصرالدین شاه‌ است. این آرامگاه در انتهای خیابان مصطفی خمینی (سیروس‌) قراردارد و از دور با گنبد فیروزه‌فامش مشخص است‌. در ضمن کاروانسرای خانات که به تازگی مرمت آن به پایان رسیده و 2  هفته پیش شاهد برگزاری جشن ملی نوروز بود نیز در فاصله 100 متری از این بقعه قرار گرفته است.

کاخ موزه سعد آباد

کاخ موزه سعد آباد جایی برای تفریح، هواخوری والبته مرور تاریخ معاصر ایران است. این مجموعه عظیم با دارا بودن 18 کاخ بزرگ و کوچک که یادگارانی از دوره‌های قاجار و پهلوی هستند در شمالی‌ترین نقطه تهران قرار دارد. طبق اعلام معاون حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی کشور تمام موزه‌های کشور در ایام نوروز از ساعت 9 صبح تا 8شب پذیرای مراجعان هستند که شامل مجموعه سعدآباد هم می‌شود.اگر خواستید در ایام تعطیلات به این مجموعه بروید حتما از بزرگ‌ترین سفره هفت سین ایران که از 29 اسفند تا 11فروردین برپاست، دیدن کنید.

موزه فرش تجلی گاه هنر ایرانی

موزه فرش ایران در 22 بهمن سال 1356 شمسی افتتاح شد. نمای بیرونی موزه برگرفته از ساختار دار قالیبافی است. این موزه 2تالار دارد که تالار طبقه همکف نمایشگاه دائمی و تالار طبقه فوقانی، به نمایشگاه موقت گلیم و قالی اختصاص دارد. این مجموعه شامل با ارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران از قرن دهم هجری قمری تا دوره معاصر است و یکی از منابع غنی تحقیق برای محققان و هنردوستان به شمار می‌آید. این موزه نیز در تقاطع خیابان‌های کارگر و فاطمی قرار دارد.

موزه خودرو، نمایشگاه کلاسیک‌های جهان

این موزه را می‌توان یکی از جذاب‌ترین موزه‌های ایران و البته ناشناخته‌ترین‌ها نامید. موزه خودرو در سال 82 راه‌اندازی شده است و بیش 40دستگاه از قدیمی‌ترین خودروهای جهان در این موزه‌نگهداری می‌شوند.کالسکه‌های نادری و تاجگذاری، آلفا رومئو، فراری، لامبورگینی کنتاش، کرایسلر، رولزرویس سیلورگوست دهه 20 متعلق به احمدشاه قاجار و نیز رولز رویس فانتوم 4 که فقط 18عدد از آن در جهان ساخته شده است، کادیلاک، جگوار، بنتلی و بنزk500 نمونه‌های دیگر از خودروهای بی‌نظیر این موزه هستند. این موزه جذاب در کیلومتر 11 جاده مخصوص کرج جنب فروشگاه سپه، نبش بن بست 15 قرار دارد.

موزه‌ملی، تاریخ ایران در پیچ و خم

موزه ملی ایران با قدمتی در حدود ۶۰ سال، نه تنها بزرگ‌ترین موزه باستان‌شناسی و تاریخ ایران است بلکه از نظر حجم، تنوع و کیفیت آثار جزو یکی از چند موزه بزرگ جهان نیز محسوب می‌شود. این موزه  در چند سال گذشته با فراز و نشیب‌های بسیاری روبه‌رو بوده است. البته مسئولان سازمان میراث فرهنگی کشور حدود یک‌ماه پیش اعلام کردند که با تخصیص اعتبار و برنامه‌های ویژه این موزه را در 3سال آینده سر و سامان خواهند داد! موزه ملی در خیابان امام خمینی(ره)، نبش خیابان سی  تیر قرار گرفته است. نخستین مرد نمکی ایران هم که در سال 1372 کشف شد در این موزه نگهداری می‌شود.

کد خبر 103633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز