شنبه ۷ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: خوانندگان تارنمای اینترنتی تایمز از ماه ژوئن تنها در صورت پرداخت هزینه می‌توانند این سایت را بازکنند

مدیران مطبوعاتی که در بازار تنگ رقابت، انتشارات اینترنتی خود را گسترش دادند پی چاره‌ای برای تأمین هزنیه‌هایشان هستند.

دسترسی رایگان به سایت‌های اینترنتی روزنامه‌های مطرح دنیا بازار فروش روزنامه‌های چاپی را از رونق انداخته است. این رقابت تنکاتنگ بر سر عرضه اطلاعات البته منفعت مادی چندانی برای بلکه مدیران انتشاراتی ندارد.

روپرت مورداک (Rupert Murdoch)، مدیر کمپانی مطبوعاتی که روزنامه‌های تایمز و ساندی تایمز را منتشر می‌کند اعلام کرده است از ماه ژوئن سال۲۰۱۰ دسترسی رایگان به سایت‌های اینترنتی این دو روزنامه مقدور نخواهد بود.

خوانندگان تایمز تنها در صورت پرداخت هزینه می‌توانند این سایت را بازکنند. اجرای طرح روپرت مورداک از روز جمعه ۲۶ مارس آغاز شده است. کسانی که از روز جمعه سعی کردند تایمز را باز کنند با پنجره‌ای مواجه شدند که برای ثبت‌نام در فهرست خوانندگان تایمز آن‌لاین تبلیغ می‌‌کرد. از این تاریخ به بعد، سایت تنها پس از ثبت‌نام در این پنجره مقدور است.

جستجو برای یافتن گزینه مناسب

تا ماه ژوئن دسترسی به سایت تایمز پس از ثبت‌نام در سایت همچنان رایگان خواهد بود اما پس از آن‌، خواننده بایستی مبلغی برای استفاده از این سایت بپردازد. میزان این مبلغ و نحوه پرداخت آن هنوز به طور قطع مشخص نیست. روشی که پیشتر برای پرداخت هزینه استفاده از محتویات برخی از سایت‌ها در دهه نود میلادی رایج شد به این ترتیب بود که با آبونه کردن یک روزنامه چاپی دسترسی به سایت اینترنتی آن روزنامه نیز به طور رایگان مقدور می‌شد. این روش اما ثمربخش نبود.

انتشاراتی مورداک در حال حاضر گزینه‌های متفاوتی را در نظر گرفته است. به عنوان مثال پرداخت یک پوند برای دسترسی یک روزه به تایمز آن‌لاین، یا دو پوند برای دسترسی آزاد در طول یک هفته. در صورت اجرا شدن این طرح تایمز نخستین سایت انتشاراتی مورداک در اروپاست که مراجعه به آن رایگان نخواهد بود.

به گزارش گاردین، انتشاراتی مورداک در نظر دارد این طرح را در مورد سایت روزنامه‌های Sun و News of the World چاپ همین انتشاراتی، در طول سال میلادی جاری اجرا کند.

پرداخت هزینه برای دسترسی به اطلاعاتی با کیفیت مطلوب

مدیران انتشاراتی که در فکر تأمین هزینه‌های خود هستند، دسترسی به روزنامه‌های اینترنتی را با بازار عرضه اینترنتی موسیقی مقایسه می‌کنند. با رونق گرفتن اینترنت بسیاری معتقد بودند بازار فروش موسیقی دیگر شانسی برای درآمد ندارد و به آخر خط رسیده است چون هر کسی می‌تواند با مراجعه به اینترنت آهنگی را که دوست دارد دانلود کند. در حالی که امروزه، تولیدکنندگان موسیقی به برکت قوانین مبارزه با دانلود غیرمجاز، درآمدی بیش از سابق دارند.

انتشاراتی مورداک نیز معتقد است دسترسی به سایتی که با کیفیت مطلوب عرضه می‌شود برای خواننده ارزش پرداخت هزینه را نیز خواهد داشت. البته بسیاری از خوانندگان تایمز مخالف تصمیم مورداک هستند. در بخش کامنت‌های خوانندگان این سایت آمده است: اگر سایر سایت‌های خبری رایگان بمانند خوانندگان شما هم به آنها مراجعه خواهد کرد.

کد خبر 103905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ارتباطات و فناوری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز