همشهری‌آنلاین: تازه‌ترین اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری درک گلیسون ایرلندی در روزهای 12 و 13 آذرماه در تالار وحدت به صحنه خواهد رفت

رهبر ایرلندی

 به گزارش  همشهری آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی انجمن موسیقی ایران، نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران به رهبری گلیسون با حضور بابک رضایی مدیر عامل انجمن موسیقی و درک گلیسون رهبر مهمان  صبح سه‌شنبه در تالار وحدت  برگزارشد.

دراین نشست خبریابتدا ارکستر سمفونیک تهران به رهبری گلیسون قطعاتی را اجرا کردند و سپس بابک رضایی، مدیر عامل انجمن موسیقی ایران گفت: در این کنسرت که 12 و 13 آذر در تالار وحدت برگزار می‌شود، ارکستر در بخش اول قطعاتی چون نغمه صلح و کنسرتو کمانچه از ارسلان کامکار و در بخش دوم سمفونی شش چایکوفسکی با عنوان پانتیک را اجرا خواهد کرد.

وی افزود: حضور رهبران خارجی برای ما دستاوردهای خوبی به همراه داشته اما برای اعطای فرصت های بیشتر به رهبران ایرانی ، به احتمال زیاد درک گلیسون آخرین رهبر خارجی ارکستر‌ سمفونیک تهران در سال جاری خواهند بود.

رضایی اذعان کرد: برای پیشرفت ارکستر سمفونیک ، تصمیم برای راه اندازی ارکستر جوانان کردند و ما امید داریم با همکاری و حمایت معاونت هنری که برنامه‌هایی برای تاسیس ارکستر‌های بیشتری دارند بتوانیم به شکل‌گیری ارکستر جوانان بپردازیم. اما نکته قابل توجه در این است که برای ارتقای سطح آموزش در حوزه‌ی موسیقی کلاسیک نیازمند حضور مدرسان بین‌المللی هستیم و این یکی از برنامه‌های انجمن موسیقی است.

در ادامه این نشست درک گلیسون رهبر ایرلندی که به صورت مهمان ارکستر سمفونیک تهران را رهبری خواهد کرد، اظهار داشت: ارکستر سمفونیک تهران دارای یک سری نقاط مثبت و منفی است که بیشترین مشکلاتش به استفاده و تکنیک در سازهای بادی برنجی برمی‌گردد.همچنین کیفیت سازهای ارکستر سمفونیک تهران قابل مقایسه با کشورهای اروپایی نیست و در اینجا نیاز به سازهای بهتری داریم.

گلیسون در ادامه بیان داشت: بالا بودن انگیزه نوازنده‌ها به نواختن و یادگرفتن یکی از نکات قابل نوازندگان ارکستر است در صورتی که در کشورهای اروپایی نوازنده‌ها دوست ندارد در ارکستر بنوازند و برای این موضوع تلاش و انگیزه‌ای ندارند.

در ادامه رضایی ، مدیر عامل انجمن موسیقی ایران با اشاره به برنامه‌های ارکستر ‌سمفونیک تهران بعد از ماه‌های محرم و صفر گفت‌: پیش‌بینی سه برنامه برای ارکستر ‌سمفونیک تهران شده است که در حال برنامه‌ریزی آن هستیم، البته هم رهبر این ارکستر و رپرتوار‌ها مشخص شده است. هم‌چنین درحال برنامه‌ریزی هستیم که برای ایام محرم و صفر نیز اجرا ویژه‌ای با حضور ارکستر ‌سمفونیک داشته باشیم. این یکی از بهترین اتفاقاتی است که در صورت تایید آن در حوزه‌ی موسیقی با آن مواجه خواهید شد.

در پایان این نشست بابک رضایی درخصوص عدم اجرای ارکستر به رهبری نادر مرتضی پور گفت: ما یک هفته قبل از اجرا در تهران در قطر برنامه داشتیم و قرار نبود که در اجرای قطر با خودمان ساز ببریم. اما به یک‌باره اعلام کردند که ارکستر سمفونیک قطر برنامه‌ای دارد و ما نمی‌توانیم از ساز‌های آنها استفاده کنیم. در همین راستا ما طی 36 ساعت سازهای ارکستر سمفونیک تهران را به قطر فرستادیم و برنامه‌ریزی کرده بودیم که طی همین زمان یا 48 ساعت ساز‌ها را به ایران برگردانیم اما به دلیل ناهماهنگی در گمرک قطر و تعطیلی گمرک در ایران ما نتوانستیم سازها را به موقع دریافت کنیم و اجرای ما کنسل شد.

گفتنی است ، کنسرت ارکستر سمفونیک تهران 12 و 13 آذر ساعت 21 در تالار وحدت برگزار می‌شود.

کد خبر 122041
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز