ترجمه زهرا شهدادی: وال‌استریت ژورنال یکی از روزنامه‌های بین‌المللی است که در شهر نیویورک منتشر می‌شود و در این کشور از نفوذ برخوردار است.

wsj

گستره پوشش خبری و تفصیل اخبار اقتصادی از دلایل اعتبار و ارزش این روزنامه تا به امروز است.

شمارگان این روزنامه در سال2005 به‌طور متوسط بالغ بر 2میلیون و 600هزار نسخه در سراسر جهان بود. این روزنامه طی سال‌ها، بیشترین شمارگان را نسبت به سایر روزنامه‌های آمریکا دارا بود، با این وجود در حال حاضر دارای‌مقام دوم بعد از روزنامه یواس‌ای تودی است. اکثر خوانندگان این روزنامه را روشنفکران، سیاستمداران، تجار، سهامداران شرکت‌ها، اقتصاددانان و شخصیت‌های اقتصادی بین‌المللی تشکیل می‌دهند. وال‌استریت ژورنال دارای نسخه‌های آسیایی و اروپایی نیز هست و رقیب اصلی آن به‌عنوان یک روزنامه اقتصادی، روزنامه فاینشنال تایمز چاپ لندن است.

شرکت داوجونز در حدود 20‌روزنامه و مجله را منتشر می‌کندو وال‌استریت ژورنال از مهم‌ترین آنها به شمار می‌آید که عمدتا اخبار و موضوعات مالی و تجاری آمریکا و جهان را پوشش می‌دهد. نام این روزنامه از خیابان وال‌استریت- خیابانی در نیویورک‌سیتی که مرکز امورمالی است-گرفته شده است. این روزنامه در 8جولا‌ی 1889 به وسیله چارلز داو، ادوارد جونز و چارلز برگسترسر، تأسیس شد و با اینکه در سال1987به‌دلیل ورشکستگی بازار بورس وال‌استریت نیویورک، دچار خسارت شدیدی شد، تاکنون بدون هیچ‌گونه وقفه‌ای به چاپ خود ادامه داده است.

میزان درج آگهی و تبلیغات در این روزنامه نسبتا زیاد بوده و مختص آژانس‌های مسافرتی، خطوط هوایی و شرکت‌های چند ملیتی مانند IBM است. از منابع دیگر مالی وال‌استریت ژو رنال گروه‌های راکفلر و مورگان هستند که خط دهی به این روزنامه هم از طرف این دو گروه صورت می‌گیرد. همان‌گونه که صهیونیست‌ها نشریات مهم دیگر آمریکا را تحت سلطه خود دارند، در این نشریه هم نفوذ داشته و سیاست اقتصادی آمریکا را در اختیار دارند. این نشریه از سیاست اقتصادی آمریکا در جهان کاملا حمایت می‌کند.شبکه‌های تلویزیونی، رادیوها و مطبوعات داخلی در سطح بالایی از این روزنامه بهره می‌گیرند. همچنین در سطح بین‌المللی مورد قبول رسانه‌های خارجی بوده و در سطح زیاد به مطالب این نشریه استناد می‌کنند.

در مقابل وال‌استریت ژورنال تمایل چندانی به استفاده از منابع خارجی نشان نمی‌دهد و فقط از خبرگزاری‌های فرانسه، آسوشیتدپرس و رویترز کسب خبر می‌کند. میزان نفوذ این روزنامه در افکار داخلی و بین‌المللی نیز بسیار زیاد است. این روزنامه تاکنون 29‌بار برنده جایزه پولیتزر شده است، ازجمله در سال‌های2003 و2004 که برنده جایزه روزنامه نگاری توصیفی پولیتزر شد.در بخش سرمقاله این روزنامه، عقایدی درباره مسائل تجاری، سیاسی و اقتصادی روز ارائه می‌گردد.

موضع‌گیری سرمقاله و بخش‌های تحلیلی معمولا محافظه‌کارانه‌ و به عبارتی لیبرال سنتی است به این معنا که با وجود اینکه این روزنامه در مورد مسائل اقتصادی نظرات محافظه کارانه و در مورد مسائل سیاست خارجی نظرات نومحافظه‌کارانه اتخاذ می‌کند، اما در مورد برخی مسائل اجتماعی به‌ویژه مهاجرت دارای عقایدی بسیار لیبرال است. سرمقاله، عموما مطالبی را در مورد رهبران دولتی، سیاسی و تجاری آمریکا و جهان منتشر می‌کند. وال‌استریت ژورنال جایزه نخست پولیتزر خود را در زمینه نگارش سرمقاله در سال‌های 1947و1953 دریافت کرد. نویسندگان سرمقاله و صفحات خبری این روزنامه در نگارش مطالب خود، کاملا از یکدیگر جدا و مستقل عمل می‌کنند. بدین‌ترتیب که مطالب سرمقاله دارای مضمونی محافظه‌کارانه‌تر است ولی صفحات خبری به‌ویژه در تحلیل‌هایش در مورد واشنگتن از محتوایی لیبرال برخوردار است.

کد خبر 124873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز