هفته اول مارس هر سال، نبض جهان دیجیتال در هانوفر آلمان میزند. نمایشگاه سبیت (CeBIT) که بزرگترین و مهمترین نمایشگاه فناوری اطلاعات و صنعت ارتباطات در جهان است، امسال با حضور بیش از ۴۲۰۰ کمپانی از ۷۰ کشور جهان در روز نخست مارس آغاز به کار کرد و روز شنبه (14 اسفند) به فعالیت خود پایان داد.
به گزارش دویچهوله، مراسم افتتاحیه سبیت ۲۰۱۱ با حضور آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و رجب طیب اردوغان، نخستوزیر ترکیه برگزار شد که کشورش، شریک برگزاری بیستوپنجمین دوره این نمایشگاه بود.
هر ساله طیف گستردهای از کمپانیها، سازمانها و مراکز معتبر پژوهشی مرتبط با تکنولوژیهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی و تصمیمسازان حوزه ICT در سبیت شرکت میکنند. اگرچه در حوزههای گوناگون مرتبط با IT نمایشگاههای مشهور و کمنظیری در دیگر نقاط جهان برگزار میشود (از جمله نمایشگاه CES در لاسوگاس، GSMA در بارسلونا و Computex در تایوان) سبیت را مهمترین رویداد صنعت ارتباطات میدانند، چون به نوعی حاصلجمع همه آنهاست و حوزههای متنوعی را در بر میگیرد: از تامین زیرساختهای شبکههای ارتباطی، تجارت الکترونیک و امنیت اطلاعات گرفته تا دولت الکترونیک، بهداشت الکترونیک و کمپانیهای گوناگون تولیدکننده نرمافزار و سختافزار کامپیوتری و کنسولهای بازی.
در بیستوپنجمین سال برگزاری سبیت، قدرت خلاقیت و نوآوری را به عنوان شعار آن برگزیدند. با فراگیرتر شدن اینترنت، شبکههای اجتماعی و سرویسهای آنلاین و افزایش چشمگیر ضریب نفوذ اینترنت در جهان، شاید امسال اولین سالی است که جهان مجازی در کانون توجه قرار گرفت و بخش عمدهای از نمایشگاه را به خود اختصاص داد.
سبیت علاوه بر آنکه تلاش میکند زنجیری برای پیوند حلقههایی از جهان علم، تجارت، فناوری، سیاست و رسانه باشد، فضایی کمنظیر برای گفتوگو میان متخصصین حوزههای گوناگون فراهم میکند. این نمایشگاه از امسال در چهار بخش تحقیقاتی (Lab)، حرفهای (Pro)، زندگی (Life) و دولتی (Gov) برگزار شد. امسال بیش از ۳۰۰ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند.
سایه سنگین تبلتها بر عرضه و تقاضا
شاید وقتی اوایل سال ۲۰۱۰ کمپانی اپل محصول جادوییاش آیپد را روانه بازار کرد، حتی خوشبینترین تحلیلگران و متخصصین فناوری اطلاعات هم نمیتوانستند نفوذ پرشتاب و بینظیر آن را پیشبینی کنند، اما حالا با گذشت یک سال، آنچه بیش از هرچیز در نمایشگاه سبیت توجه را جلب میکرد، تلاش کمپانیهای گوناگون برای تولید تبلتها و ورود به بازاری بود که اپل پایهگذارش بوده است.
تبلتهای متنوعی که با سیستمعامل اندروید (تولید گوگل) و ویندوز ۷ کار میکنند، وارد بازاری شدهاند که آیپد، تبلت کمپانی اپل، ۹۰ درصد آن را در اختیار دارد و با اختلافی فاحش پیشتاز آن است. اما نکته قابل توجه، تلاش کمپانیها برای ارائه تبلتهای ارزان است. برخی از کمپانیهای چینی تبلتهایی را در نمایشگاه عرضه کردهاند که قیمتی کمتر از ۱۰۰ دلار دارند. به نظر میرسد سال ۲۰۱۱ سال فراگیری تبلتها خواهد بود. اپل تا پیش از رونمایی رسمی از آیپد ۲ که روز دوم مارس انجام شد، بیش از ۱۵ میلیون آیپد در سراسر جهان فروخته است.
گوشیهای هوشمند، آینده جهان مجازی
شاید گذشتن از مرز ۲ میلیارد کاربر اینترنت در جهان با این سرعت، به سختی قابل پیشبینی بود، اما با این حال بسیاری از کمپانیهای فعال در حوزه فناوری اطلاعات، با توجه به ضریب بالاتر نفوذ تلفن همراه، تلاش میکنند تا با ارائه سرویسهای متنوعتر، به گسترش امکانات ارتباطی روی تلفنهای همراه و فراگیرتر شدن گوشیهای هوشمند کمک کنند، که به اعتقاد آنها وب در سیر تکاملی خود به سوی گرایش بیشتر به آنها پیش میرود.
بسیاری از سرویسهای ارائه شده در سبیت ۲۰۱۱ اسمارتفون محورند. سیستمهای صوتی و تصویری گوناگون که با گوشی هوشمند شما فعال میشوند، ماشینهایی که گوشیهای هوشمند نقشی محوری در کنترل آن دارند و اپلیکیشنهای گوناگونی که فقط برای ارائه سرویس به گوشیهای هوشمند طراحی شدهاند.
بدیهی است که اسمارتفون (Smartphone) نقشی کلیدی در آینده وب دارد، اما این مستلزم توسعه سیستمهای ذخیرهسازی ابری (Cloud Computing) است که بسیاری از کمپانیهای فعال در توسعه آن در سبیت حضور داشتند.
ذخیرهسازی ابری؛ پیش به سوی سیارهای هوشمند
سیستمهای ابری (Cloud Computing) از موضوعات داغ سبیت ۲۰۱۱ بود. سیستمی که همه بخشهای مرتبط با صنعت ICT را دگرگون کرده و کارشناسان میگویند آینده وب و گسترش اینترنت در سراسر دنیا، در گرو گسترش و فراگیری آن است. تکنولوژی ابرهای هوشمند، انقلاب دیگری را در دل انقلاب انفورماتیک رقم خواهد زد و زمینهساز وب 3.0 خواهد بود.
تکنولوژی پردازش ابری با شبکهمحور ساختن همه منابع نرمافزاری و سختافزاری، زیرساختی بینظیر برای ارائه اپلیکیشنها و سرویسهای مجازی فراهم میکند و ظرفیت سرویسدهی شبکهها را تا حدی پیشبینیناپذیر افزایش میدهد و همه اینها از طریق سرورهای مجازی موجود در اینترنت فراهم میشود.
علاوه بر حضور کمپانیهای پیشتاز در این زمینه، بسیاری از مقامات سیاسی اروپا از جمله آنگلا مرکل نیز بر ضرورت بهرهگیری بیشتر از تکنولوژی ابری در قاره سبز تاکید کردند.
تحقیقات روباتیک و روباتهای اینتراکتیو
سبیت ۲۰۱۱ نشان داد که متخصصین هوش مصنوعی و پژوهشگران روباتیک تلاشهای گستردهای را برای دگرگون کردن زندگی روزمره و افزایش کاربری روباتها آغاز کردهاند. با افزایش نفوذ فناوری اطلاعات در زندگی انسانها، در آینده نزدیک نیاز به استفاده از سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی که قابلیت ارتباط با یکدیگر و نیز انسانها را دارند، محسوستر خواهد شد.
از جمله محصولات روباتیک جالبی که در سبیت ارائه شد، روباتی ۹۰ هزار دلاری بود که میتوانست آثار کلاسیک ادبی را بخواند و و یک روبات که میتوانست درباره موضوعی مشخص در اینترنت جستجو و نتایج را دستهبندی کند و با ذکر منابع، آنها را برایتان بخواند.
مرکز تحقیقات کمپانی BMW سیستمهای هوشمند جدیدی را برای اولین بار در سبیت به نمایشگاه گذاشت که کاملا راننده و سرنشینهای خودرو را کنترل میکنند و در مواقع نیاز، به کمک آنها میشتابند. این سیستم با بهرهگیری تلفیقی از اینترنت، ماهواره و سنسورهای نصبشده در ماشین، میتواند سرویسهای متنوع و بینظیری ارائه دهد.
این سیستم با کنترل دائم بدن راننده و بدنه ماشین، اگر راننده خودرو در حین رانندگی مثلا دچار سکته قلبی شود، میتواند کنترل کامل ماشین را در دست بگیرد، به ماشینهای اطراف هشدار دهد و با دقت بالا ماشین را در نقطهای امن در کنار جاده پارک کند.
یک مرکز تماس با چندین اپراتور مسئولیت ارائه سرویس را بر عهده دارند. مالک این ماشین میتواند با استفاده از میکروفونهای موجود در ماشین، اطلاعات مورد نیاز خود (مثلا نزدیکترین پمپبنزین یا رستوران) را درخواست کند و چند ثانیه بعد روی السیدی آنها را به همراه جزئیات دسترسی دریافت کند.
این سیستم در صورت بروز تصادف میتواند میزان خسارت را برآورد کند و با ارزیابی دقیق، تیم مشخصی را برای کمک به محل حادثه ارسال کند.
کنفرانسهای جهانی
در طول برگزاری سبیت ۲۰۱۱، بیش از ۱۰۰۰ کنفرانس، سخنرانی و پنلهای گوناگون بحث و آموزش برگزار شد. امسال بیش از ۵۰۰ نفر از مدیران ارشد کمپانیهای برجسته دنیا و بسیاری از تصمیمسازان صنعت ICT در این نمایشگاه حضور یافتند و ۳۰ نفر از آنها، از سخنرانان بخش کنفرانسهای جهانی بودند. این چهارمین سالی است که کنفرانسها و پنلهای متعدد به صورت هدفمند در سبیت برگزار میشود.
در این برنامههای جانبی، علاوه بر دستآوردهای نو و نوآوریها، درباره آینده جهان دیجیتال و چشمانداز جهان مجازی بحثهای تحولسازی صورت میگیرد و حضور مدیران ارشد کمپانیها نیز فرصتی استثنایی برای متخصصین و نمایندگان رسانهها برای برقراری ارتباط با آنها فراهم میکند.
سبیت ۲۰۱۲ سال آینده در هفته دوم مارس برگزار خواهد شد