شهید شاه ‌آبادی، روحانی مبارزی بودکه بارها توسط ساواک دستگیر شد .

شهید شاه آبادی

 او در طول سال‌های 1352 تا 1357، 7بار دستگیر، زندانی و تبعید شد. با به اوج رسیدن انقلاب و تصمیم حضرت امام‌خمینی(ره) برای بازگشت به وطن، شهید شاه‌آبادی همراه استاد شهید مرتضی مطهری و شهید آیت‌الله بهشتی در کمیته استقبال امام نقش فعالی داشت. با پیروزی انقلاب اسلامی، مسئولیت نظارت بر کمیته‌های انقلاب شمیرانات و اطراف آن به عهده وی گذاشته شد. حجت‌الاسلام مهدی شاه‌آبادی در سال 1359 به نمایندگی از مردم تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافت. او در سال 1363 راهی جبهه‌های دفاع مقدس و جزایر مجنون شد و در غروب پنجشنبه 6اردیبهشت، بر اثر اصابت ترکش گلوله توپ ارتش متجاوز صدام به شهادت رسید.

65 قمری : نبرد توابین در عین‌الورده با سپاهیان عبیدالله‌بن‌زیاد

واقعه عین‌الورده، نبرد خونین و بزرگی میان شیعیان عراق و سپاهیان شام بود. پس از قیام مقدس ابا‌عبدالله‌الحسین(ع) و شهادت جانسوز وی و یارانش به دست سپاهیان یزید‌بن‌معاویه در سرزمین کربلا و افشاگری اسیران واقعه کربلا در ایام اسارت و روشن‌گری آنان علیه خلافت یزید‌بن‌معاویه، یک حالت ندامت و پشیمانی در شیعیان و محبان اهل‌بیت(ع) به ویژه اهالی عراق و شهرهای بصره و کوفه به وجود آمد و به‌تدریج در طول 4سال و اندی، به یک قیام بزرگ تبدیل شد. رهبری این قیام را سلیمان‌بن‌صرد‌خزاعی بر عهده داشت که با حرکت از کوفه، مخالفت خویش را با دستگاه جبار اموی آشکار کرد. شامیان که از خروج توابین با خبر شده بودند، سپاهی عظیم به فرماندهی عبیدالله‌بن‌زیاد برای نبرد با توابین به سوی عراق اعزام کردند و 2سپاه در سرزمین عین الورده با هم روبه‌رو شده و در 22 جمادی‌الاولی، سال 65 قمری نبرد خونینی میان آنان واقع شد.

1362 شمسی: خیال واهی براندازی نظام

بر اثر پیگیری نهادهای اطلاعاتی، اسرار ارتباط شبکه مخفی- نظامی حزب توده با کا.گ.ب کشف می‌شود و حزب آماج کنترل‌های اطلاعاتی-عملیاتی قرار می‌گیرد. رهبری حزب به شدت به تدارکات دفاعی در ابعاد اطلاعاتی، سیاسی و تبلیغاتی می‌پردازد و می‌کوشد تا خود را از زیر ضربه خارج کند. از جمله در نیمه سال 1361 به قطع ارتباط مستقیم با شوروی دست می‌زند و ارتباط تشکیلات مخفی- نظامی را پیچیده‌تر و مستورتر می‌سازد. مع‌هذا، با پیگیری و هوشیاری نهادهای اطلاعاتی این اقدامات خنثی شده و نخستین گروه از رهبران و کادرهای درجه اول حزب دستگیر می‌شوند. سرانجام در تاریخ 6اردیبهشت سال1362 در عملیات «امیرالمؤمنین علی(ع)» که در شب میلاد مولای متقیات انجام گرفت، سازمان‌های علنی و مخفی حزب توده فرو می‌ریزد و در پی آن با اطلاعیه دادستانی کل انقلاب اسلامی انحلال آن اعلام می‌شود.

1359 شمسی: شهادت محمد منتظرقائم

پس از شکست حمله نظامی آمریکا، برادرِ پاسدار، محمد منتظر‌قائم، فرمانده سپاه پاسداران یزد، جهت بررسی اوضاع به ناحیه مورد نظر وارد شد تا اطلاعات موجود و فوق‌سری داخل صحنه را جمع‏آوری کند. از آن طرف، استکبار جهانی، تصمیم گرفت هلی‏کوپترها منهدم شوند تا اسناد سری نیز از بین بروند. بنابراین با هماهنگی بنی‏صدر معزول و تنی چند از مزدوران و خودفروختگان نفوذی، این منطقه بمباران شد و پاسدار محمدمنتظر قائم در 6 اردیبهشت سال 1359 به فیض شهادت نایل آمد. از بین بردن اسناد و مدارک به جامانده که به‌طور قطع حاوی اسناد و مدارک مربوط به ادامه طرح و برنامه‏های آمریکایی‏ها پس از انجام مرحله اول عملیات بود و همچنین شامل اسامی عوامل مزدور داخلی و جاسوسانی می‏شد که می‏بایست طی این عملیات با آمریکایی‏ها همکاری کنند، خود واقعه‏ای مهم و قابل بررسی است.

کد خبر 133313

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز