روز شنبه 24 فروردین سال 1387 انفجاری در حسینیه شهدا ، وابسته به کانون رهپویان وصال در شیراز به وقوع پیوست و تعدادی شهید و مجروح برجای گذاشت.

حسینیه شهدا شیراز

این جنایت با هدایت سرویس‌های امنیتی بیگانه تو سط افرادی وطن ‌ فروش انجام گرفت . تعدادی از عوامل این بمبگذاری در پی وقوع انفجاری در یکی از هتل‌های تهران دستگیر شدند و پس از محاکمه به سزای عمل ننگین خود رسیدند .

ولادت صدرالمتالهین شیرازی

محمد‌بن ابراهیم قوامی شیرازی، ملقب به صدر‌المتالهین یا ملاصدرا در ظهر روز 9جمادی‌الاولی سال 980 قمری دیده به جهان گشود. در دوران جوانی، با شیخ‌بهایی آشنا شد که سنگ بنای شخصیت علمی و اخلاقی ملاصدرا توسط این دانشمند جهان‌دیده کم‌نظیر بنا نهاده شد و تکمیل این بنای معنوی را استاد دیگرش میرداماد عهده دار شد. از شاگردان او می ‌توان به حاج ملاهادی سبزواری و ملامحسن فیض‌کاشانی اشاره کرد. او حکیم خانه به دوشی بود که به جرم آزادگی روح و فکر مجبور شد تا از پایتخت و پایتخت‌نشینان روی گرداند. وی دلایل بیزاری خود را، جاهلان فرزانه نمای زمان خود بیان داشته است که موجب عزلت وی در کهک (روستایی دورافتاده در قم) شد. پس از بازگشت به شیراز شهرتش عالمگیر شده بود و طالبان حکمت از اطراف برای درک فیض به حضورش می‌شتافتند. او خود در مقدمه اسفار می‌گوید: به‌تدریج آنچه در خود اندوخته بودم همچون آبشاری خروشان فرود آمد و چون دریایی پر موج در منظر جویندگان و پویندگان قرار گرفت. آثار بسیاری از این حکیم فرزانه برجای مانده است . او در طول عمر 71 ساله‌‌اش 7بار با پای پیاده به حج مشرف شد و سر بر این راه نهاد و به هنگام سفر هفتم در شهر بصره تن رنجور را وداع کرد و در جوار حق قرار گرفت .

آغاز دومین دوره مشروطه

دومین دوره مشروطه با افتتاح دومین مجلس شورای ملی در تاریخ 24 فروردین 1288 شمسی آغاز شد. این دوره به‌دلیل ناهماهنگی در ترکیب اعضای مجلس شورای ملی و کارشکنی عناصر وابسته به دربار و مداخلات کشورهای خارجی و نابسامانی‏های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، با مشکلات فراوانی مواجه شد. مجلس دوم با اجازه استخدام مستشاران خارجی و واگذاری پست‏های مهم به آنان، حیات و نفوذ دوباره روشنفکران غرب‏گرا را جانی دوباره داد. این امر زمینه دخالت بیشتر روس و انگلیس را فراهم آورد و حوادث دردناکی را باعث شد. قیام شیخ محمد خیابانی در تبریز، آغاز نهضت جنگل در گیلان و قیام تنگستانی‏ها در بوشهر از جمله وقایع مهم و مردمی این دوره به شمار می‏روند.

قتل ‌عام باغ چالیپان والا

حکومت استعمارگر انگلیس به منظور جلوگیری از مبارزات مردم هند، قانونی را تصویب کرد که به موجب آن به پلیس اختیار داده شد هر فرد مظنونی را بدون دلیل و حکم قانونی دستگیر و حتی تا مدتی نامعلوم، زندانی کند. این قانون، خشم مردم هند را برانگیخت. از این رو در روز 13آوریل 1919میلادی در حالی که بیش از 5هزار نفر هندی بدون سلاح در باغِ چالیپان والا در شهر آمریتسار در اجتماعی آرام برای کسب استقلال گرد آمده بودند، به دستور یکی از فرماندهان انگلیسی به گلوله بسته شدند. این درحالی بود که به شرکت‌کنندگان در این گردهمایی آرام حتی هشدار و فرصت ترک محل داده نشد. پس از این قتل عام، فرمانده انگلیسی اجازه مداوای مجروحین و رساندن آب و آذوقه به آنان را نیز نداد.

ویرانی بیروت به دست فالانژهای صهیونیست

در سال 1975میلادی، اختلاف بین گروه‏های لبنانی ، در 13آوریل این سال، به آغاز یک جنگ تمام عیار بین این گروه‏ها منتهی شد که در نتیجه آن، نیمی از شهر بیروت ویران شد. جنگ داخلی در لبنان با حمله شبه‌نظامیان مسیحی افراطیِ فالانژیست وابسته به رژیم ‌ صهیونیستی به یک اتوبوس حامل فلسطینی‏ها و کشتار 30تن از آنها آغاز شد. در پی این کشتار، مسلمانان و ملی‏گرایان لبنان به مقابله با فالانژها برخاستند. چندی بعد با حمله چریک‏های فالانژ به اردوگاه‏های آوارگان فلسطینی، چریک‏های فلسطینی نیز به صحنه جنگ داخلی لبنان کشیده شدند. این جنگ خونین داخلی که با تحریک رژیم صهیونیستی آغاز شده بود، تلفات و خسارات فراوانی به لبنان وارد آورد. هدف رژیم صهیونیستی آن بود که چریک‏های فلسطینی و نیروهای مسلمان و ملی‏گرا در لبنان را در جنگ داخلی درگیر کند و آنان را از حمله به نظامیان صهیونیست باز دارد.

کد خبر 132102

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز