سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

تمامی زحمات مدیریت شهری برای انتقال خط راه‌آهن مناطق 17 و 18 به زیر زمین به‌دلیل سهل‌انگاری و بی‌توجهی شخص معاون وزیر راه‌وترابری نقش بر آب شده است.

شورای شهر

دیروز حسن بیادی نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و هشتادوسومین جلسه علنی شورای شهر تذکر تندی به یکی از معاونین وزارت راه‌وترابری داد و گفت: با وجود تمامی زحمات و توجهاتی که از سوی مدیریت شهری به نقاط محروم شهر می‌شود اما متأسفانه نتوانستیم آمار خوبی برای عملکرد خود در این‌باره ارائه دهیم.

وی به‌طور ویژه به انتقال خطوط 9 کیلومتری راه‌آهن به زیر زمین در مناطق 17 و 18 اشاره کرد که با طی همه فراز و نشیب‌ها و تحمل همه مشکلات از سوی شورای شهر دوم و سوم برای عملی شدن این طرح ظاهرا به‌دلیل بی‌توجهی شخص معاون وزیر راه‌وترابری که مسئولیت مستقیم راه‌آهن را دارد کار‌گاه‌های آن به تعطیلی کشیده شده و فضای یأس و ناامیدی در میان شهروندان مناطق مورد اشاره حاکم شده است و ما هم جوابی برای گلایه‌های آنها نداریم.

این درحالی است که به گفته بیادی با وجود اینکه با معاون مورد اشاره دوستی نزدیکی دارد اما این دلیل نمی‌شود که حقوق مردم را فدای رابطه دوستانه خود کند.به گفته بیادی حدودا 2 هفته است که شخصا تماس‌های مکرر با معاون وزیر مورد اشاره برقرار کرده اما به بهانه اینکه آقای معاون در جلسه است موفق به صحبت با او نشده است.از نظر نایب‌رئیس شورای شهر، با اجرای طرح انتقال خط راه‌آهن به زیر زمین نه‌تنها منطقه از حالت جزیره‌ای بودن خارج می‌شود که بسیاری از خانه‌ها نیز از بن‌بست نجات پیدا کرده و با ارزش افزوده مواجه می‌شود.

در این باره مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با حمایت از تذکر از حسن بیادی اظهار داشت: در کنار این دو خط‌آهن2خط مترو نیز قرار است احداث شود. در این باره با رئیس‌جمهور نیز مکاتباتی صورت گرفته و حتی ایشان دستور اجرای این طرح را صادر کردند. قرارگاه خاتم‌الانبیاء نیز به جد پیگیر این قضیه است اما آنطور که باید به این مهم پرداخته نمی‌شود. بنا براین گزارش دیروز تذکر نایب‌رئیس شورای شهر تهران به همین قضیه خلاصه نشد. بیادی همچنین از سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران به‌دلیل عدم پاسخ‌دهی به سؤالات شورای شهر انتقاد کرد.همچنین پیش از شروع جلسه دیروز شورا، چمران رئیس شورای شهر پیروزی تیم پرسپولیس در جام حذفی را تبریک گفت و افزود: پیشنهاد کرده بودم نام این جام به مناسبت آزاد‌سازی‌ خرمشهر جام حذفی خرمشهر گذاشته شود اما متأسفانه از آن به‌عنوان جام حذفی یاد می‌شود.

به گزارش همشهری دیروز رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در گزارش خود از عملکرد عمرانی مناطق 22‌گانه تنها فرصت کرد به 4 منطقه (4، 6، 7و 9) بپردازد.وی گفت: امسال برای نخستین‌بار گزارش عملکرد عمرانی نه به‌صورت کلی و کلان بلکه به شکل مصداقی به بررسی مباحث عملکرد اعتبار عمرانی به‌صورت منطقه‌ای می‌پردازد.وی در گزارش خود از وضعیت عملکرد اعتباری منطقه 4 گفت: 66 درصد بودجه عمرانی 87 میلیارد تومانی این منطقه تخصیص یافته است. علاوه براین از درآمد 665 میلیارد تومانی که برای منطقه 4 تکلیف شده بود 945 میلیارد تومان درآمد محقق شد که رشد 29 درصدی را نشان می‌دهد. وی گفت:‌ تعداد کل پروژه‌هایی که باید در منطقه 4 انجام می‌شد 48 مورد بود که با 77درصد پیشرفت حدود 20درصد از میزان پیشرفت مورد انتظار فاصله دارد. خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر در اظهارنظری درباره این گزارش گفت: فکر می‌کنم منطقه 4 وضعیت‌اش نسبت به مناطق دیگر خوب است. دانشجو در عین حال نسبت به نامعلوم بودن اطلاعات مربوط به‌فروش تراکم یا کارسازی در مناطق 4، 9 و 7 انتقاد کرد.

رسول خادم در ادامه گزارش خود به سراغ منطقه 6 شهرداری رفت و ضمن اشاره به اینکه 58 درصد بودجه مصوب منطقه 6 اختصاص یافته است، گفت: تکلیف درآمدی منطقه6 گرچه 425 میلیارد تومان بود اما میزان تحقق آن به 507 میلیارد تومان رسید.به گفته خادم، از 37 طرحی که باید سال گذشته در منطقه 6 به اجرا درمی‌‌آمد 2 پروژه خاتمه یافت که برابر با 18 درصد کل پروژه‌های نقدی و غیرنقدی است.
وی در توضیح دیدگاه کارشناسی خود نسبت به منطقه 6 گفت: برآورد اولیه با آنچه انجام شد فاصله دارد، برآورد صحیح و تامین اعتبار کافی در موافقت‌نامه‌ها صورت نگرفته است، سیستم کنترل پروژه نیز در منطقه وجود ندارد، پروژه‌ها به موقع انجام نشده و ارزیابی از معارضان ملکی و رفع معارض صورت نگرفته است. در این‌باره پورزرندی، معاون اداری مالی شهرداری تهران به ارائه توضیحاتی پرداخت. وی گفت: درست نیست این گزارش‌ها بدون اینکه قبلا نسخه‌ای از آن در اختیار شهرداران باشد، در شورا مطرح شود زیرا شهرداران مناطق قطعا در این باره جوابی، توضیحاتی و نظراتی دارند؛ درحالی‌که اصلا از این گزارش‌ها بی‌خبرند و برای پاسخگویی به شورا دعوت نشده‌اند. بنا بر این گزارش، ادامه بررسی عملکرد اعتبار عمرانی مناطق از سوی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اختصاص به منطقه 7 داشت.

وی گفت: از کل اعتبار 44میلیاردتومانی منطقه7 به‌میزان 52 درصد تخصیص یافت و از درآمد تکلیفی 230 میلیاردتومانی این منطقه 92 درصد تحقق یافت. خادم اظهار داشت: در وضعیت عملکرد فیزیکی پروژه‌های منطقه 7، 23درصد انحراف به چشم می‌خورد ضمن اینکه 8 طرح از 10 پروژه‌ای که باید به بهره‌برداری می‌رسید، به انجام رسید.

وی از استفاده یک پروژه جهت پروژه غیرمصوب در منطقه 7 نیز سخن گفت.در این هنگام تقوی، معاون حقوقی شهرداری تهران با قرارگرفتن پشت تریبون از اعضای شورای شهر برای چندمین‌بار تقاضا کرد 2 یا 3 روز قبل از طرح گزارش‌هایی از این دست، در شورای شهر کتابچه‌ای از این گزارش در اختیار مسئولان شهرداری نیز قرار گیرد.وی با اعلام اینکه حتی اعضای شورای شهر نیز از این گزارش پیش از طرح در شورا بی‌خبرند، گفت: این اقدام می‌تواند به ارائه نظرات دقیق‌تر، تأیید بیشتر و تضارب آرا برای افزایش کیفیت گزارش‌هایی از این دست منجر شود. مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: گرچه این گزارش‌ها با ایده‌آل‌های ما فاصله دارد اما درعین‌حال نسبت به گذشته از نقاط مثبت بسیاری نیز برخوردارند. رئیس شورای شهر گفت: این گزارش‌ها حسابرسی نیست بنابراین نیازی به پاسخ، واصلاح مدیران شهرداری ندارد.

کد خبر 137704

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز