گروه شهری: نخستین دستور جلسه شورای اسلامی شهر تهران دیروز اختصاص به تبصره‌های گزارشی بودجه سال 90 شهرداری تهران داشت که به‌دلیل آماده نبودن گزارش به هفته آینده موکول شد که این امر با انتقاد رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا مواجه شد.

شورای شهر

وی اظهارکرد: 19 تبصره در بودجه وجود دارد که گزارش‌های مربوط به آن ارائه نشده و این در حالی است که برخی از این تبصره‌ها مربوط به تعیین تعرفه است که بدون مصوبه شورای شهر اعمال می‌شود.
وی همچنین گفت: گزارش پروژه‌های مشارکتی شهرداری تا پایان خرداد ماه و گزارش ابلاغ اعتبارات نیز باید تا پایان سال 89 در اختیار شورای شهر قرار می‌گرفت اما آنچه به شورا فرستاده شده شامل اعتبارات سازمان‌ها و شرکت‌ها نیست.

این موضوع به گفته خادم موجب شده که سازمان‌ها و شرکت‌ها در جریان بودجه مصوب خود نباشند و نتیجه آن، مسائلی است که اکنون بر سر بودجه با سازمان نوسازی شهر تهران داریم.‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران همچنین از اینکه نشریات فرعی‌همشهری هنوز از شورای شهر مجوز نگرفته‌اند انتقاد کرد.خادم با اشاره به عدم‌ارائه گزارش شهرداری در باره تعرفه بهره‌برداری از اماکن فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و هنری خاطرنشان کرد: به‌عنوان مثال درحالی‌که شورای شهر تعرفه‌ای معادل 90 تا 110 هزار تومان برای شنای آموزشی تعیین کرده بود در حال حاضر در فضاهای ورزشی 160 هزار تومان بابت این موضوع اخذ می‌شود. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر علاوه براین، شرط تصویب بودجه سازمان نوسازی را ‌ پاسخگویی به سؤالات شورای شهر‌عنوان کرد.

در ادامه‌ سیدمناف هاشمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران درخصوص ارائه گزارش تبصره‌های بودجه سال 90 شهرداری، اظهار کرد: بیش از 85 درصد از تبصره‌های شهرداری مطابق با زمان خود اجرا شده و گزارش تبصره‌ها آماده است اما به جهت تکمیل کار، هفته آینده ارائه می‌شود.وی تصریح کرد: دغدغه امسال ما این است که به‌هیچ عنوان در هیچ محله‌ای فاقد اسناد نداشته باشیم و در این خصوص نظارت بر اجرای بودجه به‌طور دقیق درحال انجام است و در مورد اجرای تبصره‌ها 95 درصد موافقتنامه‌ها نیز تاکنون ابلاغ شده است.

توسعه امکانات و ظرفیت‌های تهران

در ادامه جلسه دیروز رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: هم‌اکنون همه برنامه‌های شهرداری تهران براساس طرح تفصیلی جدید اجرا می‌شود. مهدی چمران رئیس شورای شهر در پاسخ به تذکر محمدعلی نجفی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر که از تعویق اجرای طرح تفصیلی شهر تهران گلایه داشت توضیح داد: طرح جامع یکی از ضروری‌ترین نیازهای شهر تهران است که به بی‌قانونی، ترافیک، عدم‌همسانی و هماهنگی ساختمان‌ها و بسیاری دیگر از مشکلات دیگر شهر تهران که مردم را به زحمت و دردسر می‌اندازد پایان می‌دهد. وی با اعلام اینکه طرح جامع پس از تشکیل36 جلسه در شورای شهر و 20‌جلسه در شورای‌عالی شهرسازی و 3 جلسه در حضور رئیس‌جمهور و در نهایت به تصویب شورای‌عالی شهرسازی رسید، گفت:

کار تهیه طرح تفصیلی هم با سرعت در اشل یک دوهزارم به پیش می‌رود و سال گذشته به تصویب شورای شهر رسید و هم‌اکنون نیز قسمت اعظم آن در کمیسیون ماده 5 تصویب شده است. به گفته رئیس شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری‌ها در حال اجرای طرح تفصیلی شهر تهران هستند و همه طرح‌های شهرداری براساس این طرح اجرا می‌شود. چمران با اعلام اینکه از نظر ما از1/1/1390طرح تفصیلی شهر تهران قابل اجرا بوده است، اظهار داشت: درمورد ارائه طرح جامع و تفصیلی روی سایت شهرداری هم به‌دلیل اینکه این مهم می‌بایست در فضای GIS صورت گیرد نیاز به زمان دارد وگرنه مشکلی نیست و به همه شهرداری‌ها گفته شده تا براساس طرح تفصیلی عمل کنند بنابراین از نظر ما چیز روی زمین مانده‌ای وجودندارد.

رئیس شورای شهر تاکیدکرد: برخلاف شایعه‌هایی که در شهر جریان دارد اجرای طرح تفصیلی ضمن اینکه اداره کردن شهر را قانونمند می‌سازد قطعا به گستردگی شهر، توسعه امکانات و ظرفیت‌ها و تحرک اقتصاد شهر کمک خواهد کرد.در این میان، خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر اما از مقاومت بدنه شهرداری‌ها در برابر اجرایی شدن طرح تفصیلی شکایت داشت و معتقد بود که شهرداری‌ها براساس طرح تفصیلی عمل نمی‌کنند و عزم جدی در اجرایی شدن این طرح ندارند.

در پاسخ به این انتقاد، هیربد معصومی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با حضور در صحن علنی شورای شهر طی سخنانی اظهار داشت: طرح تفصیلی تهران برای مساحت 630 کیلومتری تهران که برابر با مساحت 4 کلانشهراست تنها ظرف 5/2 سال تهیه شد که کار بسیار سنگین، فنی و دشواری بود. وی افزود: دوشنبه هفته آینده طرح تفصیلی در کمیسیون ماده 5 ظرف یکی دو جلسه به تصویب خواهد رسید. معاون شهرسازی شهرداری تهران، ‌همچنین در مورد شائبه مقاومت بدنه شهرداری در برابر اجرای طرح تفصیلی تاکید کرد که هیچ مقاومتی در بدنه شهرداری در این باره وجود ندارد.

وی در عین حال اجرایی شدن طرح تفصیلی را موجب خیرات و برکات بسیار برای شهر دانست و گفت: از نظر کیفی، ظرفیت‌های توسعه جدیدی فراهم خواهد شد که تهران را برای تبدیل به یک شهر برتر جهانی آماده می‌سازد. دیروز همچنین معصومه‌آباد رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر نیز طی سخنانی پیش از شروع دستور جلسه تذکری درباره ساخت و ساز در حریم بوستان بانوان منطقه 15 را مطرح کرد. ‌

کد خبر 140225
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز