مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به این که حدود 500 هزار فضای پارکینگ در تهران کم داریم گفت: در صورت تصویب شورای شهر تهران دریافت هرگونه جریمه کسری پارکینگ در پایتخت ممنوع می‌شود.

ترافیک

 وحید نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این که مشکل پارکینگ در حال تبدیل شدن به یکی از معضلات شهر تهران است افزود: در راستای طرح جامع شهر تهران و طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، شهرداری تهران موظف است نسبت به تامین پارکینگ مناسب در شهر تهران به نحوی که حدود 25 درصد سفرهای درون‌شهری پایتخت ـ که با خودروهای سواری شخصی انجام می‌شود ـ را پاسخ دهد، اقدام کند.

 وی افزود: در این راستا لایحه توسعه و بهبود وضعیت پارکینگ و توقف‌گاه‌های عمومی در شهر تهران اواخر سال گذشته تقدیم شورای شهر تهران شده است که امیدواریم بزودی به تصویب برسد.

 معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: با تصویب این لایحه و در راستای قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، اخذ هر گونه جریمه کسری پارکینگ در کلیه مراحل ساخت و ساز در شهر تهران اعم از صدور پروانه، گواهی عدم خلاف و پایان‌کار مطلقا ممنوع بوده و تامین کلیه پارکینگ‌های مورد نیاز برای تمامی ساختمان‌ها و پهنه‌ها الزامی است.

 وی خاطرنشان کرد: در صورت عدم امکان تامین پارکینگ در ساختمان به دلیل موانع فنی و شهرسازی مانند شکل و ابعاد زمین، شیب و عرض معبر، وجود درخت و سایر موانع فیزیکی، متقاضی موظف به خریداری و تامین پارکینگ حداکثر در 250 متری بنا خواهد بود. ضمنا پارکینگ‌های مورد تامین در این فاصله جزو لاینفک بنای احداثی و موضوع سند مالکیت واحد بوده و قابل معامله و نقل و انتقال به صورت جداگانه نخواهد بود.

 معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر این که در این خصوص تفاوتی بین ساختمان شهروندان معمولی، ادارات، ارگان‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی و غیردولتی، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و سایر مراکز عمده جاذب سفر نخواهد بود به ایسنا گفت:

به موجب بند دیگر لایحه پیشنهادی، شهرداری تهران به منظور تشویق اشخاص حقیقی و حقوقی به اختصاص اراضی و املاک خود به ساخت پارکینگ‌های عمومی هم‌سطح، طبقاتی و مکانیزه و نیز تسهیل ساخت پارکینگ‌های مورد نیاز در شعاع 250 متری بنای فاقد پارکینگ نسبت به اعطای امتیازات تشویقی هم در تراکم و هم در عوارض اقدام خواهد کرد.

 وی تصریح کرد: اگر هر سال را 8 هزار و 700 ساعت درنظر بگیریم و هر خودرو در طول سال به طور متوسط 20 هزار کیلومتر در شبکه‌های درونشهر تهران با سرعت متوسط 40 کیلومتر بر ساعت تردد کند، مدت زمان حرکت هر خودرو در سال حدود 500 ساعت است یعنی به طور متوسط هر خودرو سالانه 8 هزار و 200 ساعت نیازمند توقف بوده و نیاز به محل پارک دارد.

 معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه سرمایه‌گذاری در تسهیلات پارکینگ متناسب با توسعه معابر و کاربری‌ها انجام نشده و این عدم تعادل به تراکم و مشکلات ترافیکی افزوده است. از این رو ضرورت تصویب هرچه سریعتر این لایحه احساس می‌شود.

 وی با اشاره به این که هم‌اکنون در شهر تهران 970 هزار فضای پارک داریم تصریح کرد: این در حالیست که در ساعات اوج پارک حدود یک میلیون و 400 هزار فضای پارک نیاز داریم که شامل پارک حاشیه معابر اصلی، کوچه‌ها، پارک‌های غیرحاشیه‌ای مانند پارکینگ‌های طبقاتی و غیرمسطح است.

کد خبر 139232
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز