همشهری آنلاین - زهره بانی: وحشت شبانه نوعی اختلال خواب در کودکان است که برای والدین بیش از کودکان نگران کننده است

اختلال خواب

وحشت شبانه چیست؟
وحشت شبانه حالتی است که اغلب بین خواب و بیداری اتفاق می‌افتد. نوعی از اختلالات خواب که parasomnias نامیده می‌شود بیشتر در ساعات اولیه خواب اتفاق می‌افتد و بین کودکان 2 تا 6 ساله بسیار شایع است. این اختلال به بچه‌هایی که درگیر آن هستند آسیبی نمی‌رساند اما به طرز وحشتناکی والدینی را که شاهد آن هستند آزار می‌دهد.

more

  چطور به کودکان کمک کنیم تا بهتر و به اندازه بخوابند

بیدار کردن کودکانی که درگیر وحشت شبانه هستند، تقریبا غیرممکن است. نشانه‌های این اختلال عبارتند از: فریاد ، وحشت زدگی مفرط، عرق شدید، افزایش ضربان قلب، تنفس تند تند و خود را به اینطرف و آن طرف زدن.

کودک در این شرایط حتی اجازه نمی‌دهد کسی به او دست بزند و در مقابل آن واکنش نشان می‌دهد. شاید باورش سخت باشد اما این بجه‌ها با وجود این اعتراض‌های روشن و پریشانی شدید، حتی خواب هم نمی‌بینند و با وجود چشم‌هایشان باز، بیدار نیستند و به کسانی که در اطراف هستند یا اتفاقات پیرامون خود  پاسخ نمی‌دهند.

این شرایط برای والدین خیلی نگران کننده و غیرقابل تحمل است. کودک اغلب بعد از این حالت به خواب می‌رود و صبح که از خواب برمی‌خیزد، هیچ چیز از اتفاقاتی که افتاده را به خاطر نمی‌آورد. متاسفانه متخصصین خواب هم نمی توانند بگویند کودکی که تجربه وحشت شبانه را داشته، در آن شرایط از چه چیزی رنج می‌برده چون فردای آن اتفاق، کودک هیچ چیز به خاطر نمی‌آورد.

parasomnias

در زمان وقوع وحشت شبانه چه باید بکنیم؟

بر خلاف کودکی که شب‌ها کابوس می‌بیند و به راحتی می‌توان او را آرام کرد، کودکی که مشکل وحشت شبانه دارد را به هیچ عنوان نمی‌توان بیدار کرد. در حقیقت، بهتر است برای بیدار کردن وی تلاش نکنید چون ممکن است باعث پریشانی و آشفتگی بیشتر وی بشوید.

بهترین کار این است که در کنار کودک بمانید تا در زمان وحشت زدگی آسیبی به وی نرسد. چون در شرایطی که بی اختیار خود را به اطراف می‌زند ممکن است به خودش آسیب بزند پس مراقبت از وی در این شرایط بسیار مهم است.

وحشت شبانه قابل پیشگیری نیست، اما اگر فرزند شما اغلب به آن مبتلا می‌شود، می‌توانید اقداماتی انجام دهید که از ایمن بودن وی اطمینان حاصل کنید.

more  چطور اتاق‌خواب نوزاد را تزئین کنیم؟

more  چطور اتاق‌خواب دخترها را تزیین کنیم؟

more

  چطور اتاق‌خواب پسرها راتزیین کنیم؟

more

  چطور خواب راحت را در اتاق‌خواب تامین کنیم؟

کودکانی که در تخت‌های دیواره دار می‌خوابند، بیرون نخواهند افتاد فقط مراقبت کنید که سر خود را به جایی نکوبند. اگر کودک در تختخواب معمولی می‌خوابد، روی زمین در اطراف تختخواب بالش‌ بگذارید یا کناره‌های تختخواب‌ کودک دیواره بگذارید تا از سقوط آنها جلوگیری کند. اگر اتاق خواب کودک نزدیک پلکان است، بالای پله‌ها در بگذاریدو و اگر شبی پیش می‌آید که شما منزل نباشید، حتما یکی از اقوام یا پرستاری را مسئول مراقبت از کودک کنید.

اگر وحشت‌های شبانه بیشتر و جدی‌تر شد حتما با متخصص اطفال یا متخصص اختلالات خواب کودکان مشورت کنید.

کد خبر 139530
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز