مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۵
۰ نفر

شهروند نمونه شدن خیلی جذاب است. این‌که بین 9 میلیون تهرانی پدر، مادر یا خواهر و برادرت نفر اول شوند یعنی این‌که تو هم نمونه‌ای.

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 618

اول

نمونه شدن در این شهر سخت نیست، چون رقبا خیلی زیاد نیستند و بعد از گذشتن از چند مرحله می‌شود رقبا را برد و صاحب دانِ یکِ شهروندی شد.گفتیم دانِ یک، چون شاید تلاش برای شهروند نمونه شدن شبیه یک‌جور مبارزه باشد. مبارزه با عادت‌ها و روش‌های نادرستی که در رفتارهای شهروندی‌مان داریم.وقت رانندگی در خیابان‌ها، در رعایت حقوق همدیگر، هنگام نظافت محله و... اگر همین الان بخواهیم به خود یا خانواده‌مان نمره بدهیم، آیا نمرة قبولی می‌گیریم؟

دوم

حالا قرار است در تهران شهروند نمونه انتخاب شود و ما از همین روزها فرصت داریم برای نمونه شدن خیز برداریم؛ البته خودمان که نه، افراد 18 سال به بالای خانواده‌مان.ما می‌توانیم به شورایاری‌های محله مراجعه کنیم یا منتظر بمانیم و در مهرماه به سایتی که در حال راه‌اندازی است مراجعه و ثبت‌نام کنیم.

البته بعضی شهروندان را شورایاران معرفی می‌کنند. به گفتة سید محمدهادی ایازی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، اعضای شورایاری هر محله با توجه به شناختی که از شهروندان محله دارند افرادی را معرفی می‌کنند.

در ادامه، هیئت امنا و شورایاری هر محله، سه زن و سه مرد را انتخاب و به شهرداری منطقه معرفی می‌کنند. شهرداری منطقه هم ازمیان منتخبان محلات، نام دو مرد و دو زن منتخب منطقه را به ستاد اعلام می‌کند و در مرحله سوم ستاد مرکزی انتخاب شهروند نمونه تهران، یک زن و یک مرد را به عنوان شهروندان نمونه تهران برمی‌گزینند.

سوم

شهروندانی که شهروند واقعی‌اند یا آن‌قدر اعتماد به نفسشان بالاست که می‌خواهند شهروند نمونه تهران شوند، لازم است به شاخص‌هایی که برای نمونه شدن نیاز است توجه ‌کنند. بعد خودشان هم می‌توانند به خودشان نمره بدهند. این نمره‌ها را متخصصان و سازمان‌های مربوطه مثل راهنمایی و رانندگی، پلیس 110، سازمان عوارض و نوسازی، خود مأموران شهرداری و... بررسی می‌کنند و در این بررسی هر‌ داوطلبی که امتیاز بالاتری آورد و خطای کمتری داشت، به عنوان شهروند نمونه معرفی می‌شود.

البته از داوطلبانی هم که امتیازشان تأیید شود، اما از مرحلة محله یا منطقه نتوانند بالا بیایند، قدردانی می‌شود. به گفتة ایازی، دریک روز، از تمامی منتخبان محلات تجلیل می‌شود و در جشنواره پایانی هم که اسفندماه امسال برگزار می‌شود، از منتخبان مناطق تهران و دو نفر منتخب نهایی به عنوان شهروند سال تهران تجلیل می‌شود.

چهارم

این هم نشانه‌های شهروند نمونه؛ یادتان باشد و در خانواده به دنبال شهروندان نمونه تهرانی بگردید. معاون اجتماعی شهرداری می‌گوید که قانون‌مداری از جمله رعایت حقوق و قوانین شهروندان، همسایگان، محله، شهر و کشورمان از مهم‌ترین مؤلفه‌های شهروند نمونه به شمار می‌آیند.

همچنین اخلاق‌مداری، ارزش‌محوری، ایمان‌مداری، باورمندی به تحکیم و تقویت نهاد خانواده، دارابودن وجدان‌کاری و حرفه‌ای، امانت‌داری و دانش‌مداری در عرصه عمومی مانند برخورداری از سرمایه فرهنگ عمومی، داشتن هویت دینی، انقلابی و ملی، مشارکت فعال در انتخابات شورای شهر و شورایاری محله، اقدام‌های داوطلبانه در امور عمرانی، حفظ میراث طبیعی، حفظ الگوی مصرف پایدار و بهینه، مشارکت فعال درامور مساجد و نهادهای اجتماعی و... از جمله شاخص‌های انتخاب شهروند نمونه است.

البته آن‌طور که معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران می‌گوید، در این انتخاب همچنین به خانواده‌های شهدا و افرادی که برای رواج دادن هویت دینی و انقلابی تلاش می‌کنند توجه ویژه‌ای خواهد شد.

کد خبر 145836
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز