سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: انجمن عکاسان ایران به‌ عنوان اولین سازمان مردم‌ نهاد (NGO) و فراگیر در هنر عکاسی، پیرو مصوبه روز چهارشنبه ۲۱ اسفند ۸۷ کمسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب و جمعیت‌ها در وزارت کشور به تصویب رسید.

در بیانیه گروه کاری این انجمن آمده است: بنیانگذاری انجمنی ملی و فراگیر برای عکاسی و عکاسان کشور بارها مورد ارزیابی قرار گرفته و تلاش‌هایی دراین مسیر صورت پذیرفته بود.

اما موانع گوناگون اجازه تاسیس چنین انجمنی را عملی نساخت و یادداشت‌ها، صورت جلسات و تجارب به بایگانی شخصی و خاطرات سپرده شد.

نخستین حرکت‌های سازمانی ابتدا از طریق تاسیس کلوپ‌های کوچک و انجمن‌های محلی بنیان گذاشته شد، که می‌توان از زنده‌یاد ابراهیم هاشمی به عنوان موسس نخستین انجمن عکاسی در شرکت صنعت نفت آبادان در سال ۱۳۳۷ یاد کرد.

در دهه‌های ۷۰ و۸۰ نیاز سازماندهی به عکاسی با تلاش عکاسان در قالب تاسیس انجمن های بومی وتخصصی سرعت فزاینده‌ای به خود گرفت و طی این مسیر، ضرورت قطعی تشکیل انجمنی فراگیردر سطح ملی را اجتناب ناپذیر می کرد.

اما برای نخستین بار به شکلی کاملا جدی، در بعدازظهر شنبه ۱۴ شهریور ماه ۱۳۸۳ گروهی متشکل از سی نفر از نمایندگان انجمن‌های تخصصی، نهادهای آموزشی و نشریات عکاسی در خانه هنرمندان ایران گردهم آمدند تا تاسیس انجمن ملی عکاسی ایران را برنامه‌ریزی کنند.

نتیجه این نشست‌ها که تا تاریخ پنج شنبه ۱۱ اسفند ۸۴ به سرانجام رسید، تصمیمی کاملا نوآورانه و براساس اصول آزاد اندیشی بود.

یعنی انتخاب هیات موسس انجمن ملی عکاسی ایران توسط عکاسان کشور. براساس روال عادی افرادی حول یک محور مشترک گرد هم می‌آیند و خود راسا نسبت به تشکیل یک انجمن اقدام می‌کنند و این برای نخستین بار بود که تاسیس یک انجمن در سطح ملی براساس انتخابات آزاد صورت می‌پذیرفت.

با کاندید شدن عکاسان در سطح کشور هم زمینه حضور و مشارکت در بعد ملی فراهم می‌شد و هم جلوی هرگونه شائبه‌ای را می گرفت.

ازمیان این نمایندگان اسماعیل عباسی، سید عباس میرهاشمی، محسن راستانی، احمد ناطقی، مسعود امیرلویی، محمد تهرانی، محمد فرنود، علیرضا کریمی صارمی و خانم فریبا اباذری به عنوان گروه کاری برگزیده شدند تا ضمن شناسایی عکاسان کشور، برنامه ریزی برای دعوت در نشست عمومی و همچنین تامین بودجه و مکان برگزاری مراسم را ارزیابی و به سرانجام برسانند.

در این مدت مجله عکس به سردبیری مسعود امیرلویی، سایت کارگاه به سردبیری محمد تهرانی و سایت عکاسی به سردبیری علیرضا نیک نژاد زمینه ارزیابی و تبادل نظر در باب تاسیس انجمن ملی عکاسی ایران و همچنین ارتباط با عکاسان در سطح کشور را برعهده گرفتند.

سرانجام در پنج شنبه یازدهمین روز آخرین ماه زمستان ۱۳۸۴ در هوای کاملا بهاری، جمعی سیصدو بیست نفره از عکاسان کشور در فرهنگسرای نیاوران گردهم آمدند تا هیات موسس منتخب خود را برگزینند و این هیات مسئولیت تدوین اساسنامه و ثبت آن را بر عهده گیرد.

پس از خواندن بیانیه گروه کاری و واگذاری ادامه کار به هیات موسس منتخب، انتخابات آغاز شد و از میان ۷۲ کاندیدا، ۱۳ نفر زیر حائز اکثریت آراء شدند و به این ترتیب هیات موسس انجمن ملی عکاسان ایران با انتخابات آزاد برگزیده شدند.

اسماعیل عباسی ۲۲۳ رای
سیف اله صمدیان ۱۹۵ رای
اکبر عالمی ۱۶۷ رای
محمد ستاری ۱۶۵ رای
مجتبی آقایی ۱۶۱ رای
 افشین شاهرودی ۱۵۴ رای
امیر علی جوادیان ۱۴۱ رای
محسن راستانی ۱۳۷ رای
سید عباس میرهاشمی ۱۲۸ رای
محمد فرنود۱۰۸ رای
مریم زندی ۹۷ رای
فرزا د هاشمی ۹۷ رای
ساعد نیک ذات ۹۳ رای

کد خبر 147511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز