همشهری آنلاین: عکاسان ایرانی این‌بار با دریافت یک جایزه ویژه و 7 مدال شایسته تقدیر موفق به دریافت 8 جایزه از جوایز هفتاد و دومین دوره جشنواره عکس آساهی ژاپن شدند.

به گزارش ایلنا، در دوره هفتاد و دوم جشنواره آساهی ژاپن؛ مجموعا ۹۴۱۰ قطعه عکس از عکاسان ۴۱ کشور جهان مورد بررسی قرار گرفت که هیات داوران، مطابق معمول دوره‌های گذشته ۱۳۰ قطعه عکس، شامل ۸۰ عکس از عکاسان بین‌المللی و ۵۰ عکس از عکاسان ژاپنی، را برای حضور در نمایشگاه برگزیدند.

بنابر اعلام این جشنواره، یکی از جوایز ویژه‌ای که به عکاسان اختصاص داشت، مربوط به عکاسی ایرانی به نام احمد ریحان است که عکسی باعنوان "اشک" را انتخاب کرده است.

داوران این هنرمند عکاس اصفهانی را جزو 3 عکاس غیرژاپنی برنده جایزه ویژه این جشنواره اعلام کردند. دو جایزه‌ دیگر امسال هم نصیب عکاسانی از هند و ویتنام شد.

هفت عکاس ایرانی دیگری که در این جشنواره موفق به دریافت مدال شایسته تقدیر شدند؛ شامل علیرضا عطاریانی، داوود عاملی، امیرحسین حدادیان، برنا قاسمی، فرید ثانی، قدیر وقاری‌شورجه و حمید سلطان‌آبادیان است.

آثار این هنرمندان در بخش نمایشگاهی جشنواره به نمایش درمی‌آید.

در میان عکس‌های منتخب بخش بین‌الملل امسال ویتنام با ۱۳ عکس، هند با ۱۱، ایران و بنگلادش هر کدام با ۸ عکس منتخب در بین تمام کشورها فعال‌ترین حضور را داشته‌اند، به این ترتیب ایران پس از هند فعال‎ترین عضو شرکت کننده در این جشنواره عنوان شد.

ایران با یک هزار و 647 عکس به عنوان فعال‎ترین کشور در این جشنواره است.

در این دوره از جشنواره‌ آساهی که یکی از باسابقه‌ترین رقابت‌های عکاسی در قاره‌ آسیا محسوب می‌شود، موسسه انتشاراتی آساهی شیمبون با همکاری اتحادیه انجمن‌های عکاسی ژاپن این رویداد رقابتی عکاسی در آسیا را رهبری و برگزار می‌کنند.

میزبانی این جشنواره را ژاپن برعهده دارد. مسئولان برگزاری این جشنواره قصد دارند آثار را در شهرهای ناگویا، توکیو، اوزاکا و شهرهای بزرگ کشور ژاپن به نمایش بگذارند.

جشنواره آساهی ژاپن در سال ۱۹۲۷ با حضور ۱۵ کشور برای اولین بار برگزار شد ولی مدتی در سال‌های وقوع جنگ جهانی دوم برگزاری آن به حالت تعلیق درآمد و پس از چند سال وقفه دوباره از سال ۱۹۵۰ به طور مرتب هر سال برگزار شده است.

این مسابقه هر سال از بین آثار رسیده ۱۳۰ عکس منتخب برای نمایشگاه و چاپ در کتاب سالانه برمی‌گزیند و سه جایزه‌ ویژه به عکاسان ژاپنی و ۳ جایزه‌ ویژه‌ دیگر هم به ۳ عکاس غیرژاپنی اهدا می‌کند.

 

کد خبر 154725

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز