همشهری‌آنلاین: سایت مگاآپلود (megauload) از پرطرفدارترین و بزرگترین وب سایت‌های تبادل فایل به دستور دولت آمریکا مسدود شد. اما چرا؟

mega

به گزارش سی ان ان مسئولان این سایت که به نقض قوانین ضد سرقت متهم شده‌اند نیز اکنون بازداشت شده‌اند. آنها را در نیوزیلند دستگیر کرده‌‌اند.

مسدود شدن این وب سایت که در هنگ کنگ مستقر است همزمان شده است با طرح قوانینی در کنگره امریکا علیه آن دسته از وب سایت‌ها که امکان دانلود غیرقانونی و به ویژه فایل‌های موسیقی را فراهم می‌آورند.

همشهری‌آنلاین یادآور می‌شود طرح SOPA  مخفف عبارت Stop Online Piracy Act  به معنی قانون توقف راهزنی آنلاین (در دستور کار مجلس نمایندگان آمریکا ) و دیگری لایحه PIPA مخفف عبارت PROTECT IP Act به معنی قانون حمایت از مالکیت فکری در دستور کار سنای آمریکا قرار دارد که در صورت تصویب آن‌ها سایت‌هایی که در خارج از آمریکا قرار داشته و به دانلودهای غیرقانونی در اینترنت دامن می‌زنند مسدود خواهند شد.

این قوانین به دیوان عدالت آمریکا و دارندگان کپی رایت اختیارات لازم را می‌دهد تا شکایت خود را علیه وب‌سایت‌هایی که این حقوق را نادیده گرفته‌اند به صورت رسمی دنبال کنند.

در واقع این دو لایحه که هر دو در ربع آخر سال 2011 به مجلس نمایندگان و به سنای آمریکا ارائه شدند مکمل قانون دیگری خواهند بود که DMCA نام داشت. این اختصار مربوط به عبارت Digital Millennium Copyright Act است که به معنی قانون کپی رایت هزاره دیجیتال می‌باشد. این قانون فقط به وب‌سایت‌های درون آمریکا مربوط می‌شود و طبق آن تولیدکنندگان محتوا می‌توانند به آی اس پی‌ها و وب‌سایت‌ها تذکر دهند تا محتوای غیرقانونی را از روی وب‌سایت‌های خود بردارند.

گفته می‌شود سایت مگاآپلود با به اشتراک گذاشتن فایل‌ها بدون رعایت کپی رایت ۵۰۰ میلیون دلار به درآمد صاحبان حق پخش آثار ضرر زده است

به گزارش دستگاه قضایی آمریکا، در حال حاضر دو بنیانگذار سایت مگاآپلود در نیوزیلند دستگیر شده و سه تن از افرادی که با این وب سایت فعالیت داشته‌اند نیز تحت پیگرد قانونی هستند.

در همین حال به گزارش یورو نیوز به دنبال این اقدام، گروه هکر‌های نا‌شناس حملات وسیعی را به سایت‌های دولتی آمریکا آغاز کرده و تاکنون برخی از وب سایت‌های رسمی مربوط به نهادهای قضایی این کشور را از کار انداخته‌اند.

روز چهارشنبه گذشته نیز گروهی از ساکنان منهتن در نیویورک نسبت به پیشنهاد در نظر گرفته شده از سوی کنگره آمریکا برای جلوگیری از دسترسی آنلاین به فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی اعتراض کردند.

همچنین بسیاری از وب سایت‌های اینترنتی نیز در اعتراض به این پیشنهاد و آنچه عدم حفظ مالکیت فکری وب سایت‌ها عنوان شده، آیکون‌های معرفی خود را سیاه و یا خاموش کردند.

more

  یک روز خاموشی برای ویکی‌پدیا

همشهری‌آنلاین یاداوری می‌کند ویکی‌پدیا نسخه انگلیسی‌زیان وب‌سایتش را روز چهارشنبه 18 ژانویه در اعتراض به همین مقررات جدید که در کنگره آمریکا تحت بررسی بود از دسترس خارج کرد.

ویکی پدیا در همان وقت گفته بود: "اگر این مقررات تصویب شود به اینترنت رایگان و آزاد آسیب خواهد رساند و ابزارهای جدیدی برای سانسور وب‌سایت‌های بین‌المللی در درون آمریکا ایجاد خواهد کرد."

شرکت‌های تکنولوژی اطلاعات مانند گوگل، فیس‌بوک، یاهو، توئیتر و ... هم با این مقررات مخالفت کرده‌اند و گفته‌اند این کار رشد صنعت اطلاعات را به خطر می‌اندازد. چندین اجتماع آنلاین مانند ردیت، بوئینگ بوئینگ و دیگران نیز طرح‌هایی برای اعتراض به این قوانین با خاموش کردن موقتی‌شان اعلام کرده‌ بودند

کد خبر 157769
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز