چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: فیلم‌های ایرانی حاضر در بخش‌های بین‌الملل جشنواره امسال بازهم قدر دیدند تا کنار مهمان‌نوازی از خارجی‌ها، میزبان هم با دست پر از جشنواره خارج شود.

داریوی مهرجویی

در بخش جام‌جهان‌نما، درام دادگاهی «عمر قاتل من است» به کارگردانی رشدی زم جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد. این فیلم که براساس یک ماجرای واقعی ساخته شده درباره بی‌عدالتی سیستم قضایی فرانسه است که در حق یک مهاجر مراکشی اجحاف می‌کند.فیلم «سلطان جزیره شیطان» ساخته ریوس هلست هم سیمرغ بهترین کارگردانی این بخش را گرفت و رشید بوشارب برای «رود لندن» برنده جایزه بهترین فیلمساز شد. 3 فیلم «بیداری» (فرزاد موتمن)، «روزهای زندگی» (پرویز شیخ‌طادی) و «ملکه» (محمدعلی باشه‌آهنگر) آثار ایرانی حاضر در این بخش بودند که فیلمبرداری زرین‌دست در بیداری ، دیپلم افتخار بهترین دستاورد هنری را برایش به همراه داشت.در بخش جلوه‌گاه شرق (مسابقه سینمای آسیا)، «نارنجی‌پوش» مهرجویی سیمرغ بهترین فیلم را گرفت و بانمی تاکاهاشی برای «پرونده هاکامادو» هم برنده سیمرغ بهترین کارگردانی شد.

جوایز بین الادیان و بیرق‌طلایی مصطفی عقاد هم به سینماگران ایرانی رسید. دبیر جشنواره فیلم فجر در آیین اختتامیه بخش بین‌الملل جشنواره گفت: همه کسانی که دراین مراسم باشکوه دور هم جمع شدیم خواستار دنیایی عاری از جنگ، خشونت و تروریسم هستیم و ما به سهم خود در بخش بیداری اسلامی به‌دنبال آن می‌گشتیم. این مراسم در 7بخش جام جهان نما، جلوه‌گاه شرق- سینما آسیا، سینمای سعادت، جایزه بین‌الادیان، جایزه ویژه بیداری اسلامی، جایزه ویژه حقوق بشر و جایزه بیرق طلایی مصطفی عقاد عصر روز دوشنبه با حضور مهمانان خارجی در تالار وحدت برگزار شد. در ابتدای این مراسم جایزه بیرق طلایی مصطفی عقاد که شامل یک دستگاه پراید بود به فیلم راه بهشت به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده اهدا شد.

جایزه ویژه بین الادیان

دراین قسمت از برنامه امیر اسفندیاری و هاشم میرزاخانی روی صحنه آمدند و جوایز این بخش را اهدا کردند. دیپلم افتخار و 3سکه بهار آزادی به فیلم روئیدن در باد به کارگردانی رهبر قنبری اهدا شد. لوح افتخار و سکه بهار آزادی به فیلم یکی می‌خواد باهات حرف بزنه ساخته منوچهر هادی، لوح افتخار و سکه بهار آزادی به فیلم روزهای زندگی پرویز شیخ‌طادی و در نهایت جایزه بین الادیان به فیلم نارنجی‌پوش به کارگردانی داریوش مهرجویی اهدا شد.

سینمای سعادت

در ادامه این مراسم جایزه بخش سینمای سعادت اهدا شد. به این ترتیب که دیپلم افتخار و یک دستگاه پراید برای بهترین دستاوردهای فنی و هنری به مرتضی هدایی (فیلمبردار) برای فیلم در انتظار معجزه تعلق گرفت. دیپلم افتخار بهترین بازیگر به همراه یک دستگاه پراید به پریوش نظریه برای فیلم در انتظارمعجزه اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به عبدل قدوس‌الامین برای فیلم ریسمانی نزدیک‌تر از رگ از کشور لبنان و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلم در بخش سینمای سعادت به اسماعیل فروخی برای فیلم آزادگان از فرانسه تعلق گرفت.پس از پایان این بخش گروه موسیقی بانوان دف‌نواز با عنوان نایریکا قطعاتی را برای حاضرین در تالار وحدت اجرا کردند.

جلوه‌گاه شرق - سینما آسیا

در ادامه این مراسم و پس از پایان اجرای بانوان، جوایز بخش جلوه‌گاه شرق - سینما آسیا اهدا شد. به این ترتیب که دیپلم افتخار بهترین دستاوردهای فنی و هنری به جون سونگ دونگ و دونگ جین سونگ برای فیلم11 گل از کشور چین اهدا شد. دیپلم بهترین بازیگری به شیرین یزدان بخش برای فیلم بوسیدن روی ماه اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به فیلم جانگ جین برای فیلم آسمان عشاق از کشور کره‌جنوبی تعلق گرفت. سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به بانمی تاکاهاشی برای فیلم پرونده هاکامادو از کشور ژاپن اهدا شد و در نهایت سیمرغ بلورین بهترین فیلم به داریوش مهرجویی برای فیلم نارنجی پوش از کشور ایران تعلق گرفت.شیرین یزدان بخش بازیگر نقش اول فیلم بوسیدن روی ماه پس از دریافت جایزه خود گفت: به‌عنوان یک زن ایرانی خوشحالم و تشکر می‌کنم که این جایزه به من تعلق گرفت و از همه خانم‌ها به‌خصوص مادران عزیز درخواست می‌کنم این فیلم را با دقت ببینند که اگر عمیق ببینند متوجه می‌شوند که احترام سادات چه گذشتی کرده‌ است.

کد خبر 159807

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز