سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۰
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - فتانه انفرادی: کمتر از یک روز دیگر به شروع سریال تکراری کنکور باقی مانده است؛ رقابتی که نزدیک شدن به آن، اضطراب، دلشوره و فشار روانی بسیاری برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان به همراه دارد و این واقعیت انکارناپذیر وقتی تلخ‌تر می‌شود که بدانیم فشار روانی وارد بر دانش‌آموزان قطعاً می‌تواند عوارض بسیار جبران‌ناپذیری بر سلامت جسمی آنان نیز داشته باشد.

ترس از ناکامی در کنکور به‌طور حتم، از دلایل اضطراب و فشار روانی است که به دانش‌آموزان در چند روز پیش از کنکور تحمیل می‌شود و سلامت آنان را به‌شدت تهدید می‌کند.دانش‌آموزی که مدام پدر و مادرش او را با سایر اطرافیانش مقایسه می‌کنند، دانش‌آموزی که پدر و مادرش از او توقع بیش از توانش دارند و دانش‌آموزی که مدام با گوشه و کنایه‌های اطرافیان از قبیل اینکه تو باید جزو بهترین رتبه‌های کنکور باشی، مواجه می‌شود، بیش از سایرین در معرض فشار روانی است.

پدر و مادر عزیزی که رشته امتحانی فرزندتان را در کنکور سراسری شما انتخاب کرده و حتی به توانمندی و از همه مهم‌تر علاقه فرزندتان، توجهی نکرده و بی‌رحمانه از کنار آن گذشته‌اید، چگونه و با چه راهکاری توقع دارید که او همان شود که شما می‌خواهید؟ چرا که انگیزه، علاقه و پشتکار، همواره رمز زندگی مردان و زنان بزرگی بوده است که کارهای بزرگی کرده‌اند.

چگونه می‌توان از داوطلب کنکوری که خود رشته تحصیلی‌اش را انتخاب نکرده و صرفاً به خاطر اصرار پدر و مادر، آن هم به‌دلیل چشم وهم‌چشمی (که چون پسر و یا دختر فلانی پزشکی، مهندسی، حقوق، نقاشی و موسیقی می‌خواند تو هم باید این رشته را انتخاب کنی)، توقع داشت که با علاقه و انگیزه درس بخواند و موفق شود؟

کم نبوده‌اند دانشجویانی که به‌دلیل علاقه‌مند نبودن به رشته تحصیلی خود، در میانه راه، تحصیل را کنار گذاشته‌اند. آیا این مسئله هدررفتن سرمایه انسانی و یک عمر تلاش شما برای تعلیم و پرورش جگرگوشه‌تان نیست؟تا کی می‌خواهید نیم نگاهی به واقعیت‌های اطرافتان نیندازید؟ استعداد و علاقه هر دانش‌آموز با دیگری متفاوت است و دانش‌آموزی می‌تواند از سلامت روان کامل برخوردار باشد که به علایق و استعدادهایش توجه شود و سپس آنها را در جهت مناسب سوق داد.

از سوی دیگر یکی از دلایلی که در کشور ما بسیاری از افراد، از حرفه‌ای که در آن مشغول به کار هستند، احساس رضایت نمی‌کنند نیز همین مسئله است. چطور می‌توان از فردی که به کارش علاقه ندارد خواست که بازده کاری مطلوبی داشته باشد؟ آیا این امر هدر کردن سرمایه‌های کشور نیست؟

درهرحال، این چند ساعت باقیمانده به کنکور، نه زمان مقایسه است و نه زمان صحبت‌های نسنجیده و توقع‌های دور از انتظار، بلکه فقط و فقط زمان حمایت و دلگرمی است و بس.و اما سخنی با مسئولان سازمان سنجش و آموزش کشور؛ این روزها دادن آمار و ارقام تعداد داوطلبان کنکور سراسری، دردی را از دل بیش از یک میلیون داوطلب کنکور سراسری برنمی‌دارد و از اضطراب ناخواسته آنها نمی‌کاهد، بلکه آن چیزی که علاوه بر حمایت‌های والدین، می‌تواند مفید فایده باشد، مطمئن بودن آنان از برگزاری یک رقابت سالم و بدون حاشیه است.

دانش‌آموزی که سال‌های زیادی را تلاش کرده است تا نتیجه عملکردش را پس از کنکور سراسری ببیند، فقط و فقط و تنها خواسته‌اش از مسئولان اجرایی کنکور سراسری، برگزاری یک آزمون کاملا سالم است چرا که اطمینان داوطلبان کنکور از برگزاری آزمون سالم و حمایت‌های خانواده، قطعاً می‌تواند از فشار روانی و اضطراب آنان بکاهد.

راه‌های مقابله با استرس کنکور

نگرانی‌های دانش‌آموزان در ایام امتحانات، گاهی با فشار خانواده‌ها بیشتر می‌شود، درحالی‌که باید با این مسئله خیلی عاقلانه و منطقی برخورد کرد.دانش‌آموز باید در طول سال، درس بخواند تا در ایام نزدیک به امتحان، مجبور نشود با بی‌خوابی و نگرانی و در شرایط روحی نامطلوب بیش از حد توان خود فعالیت کند. کم‌خوابی‌های شب امتحان، سبب خستگی زود هنگام، کاهش بازده، فراموشی، افزایش نا آرامی و اشتباه در جلسه امتحان می‌شود.

شب امتحان با شب‌های دیگر فرقی ندارد. هیجان را کنار بگذارید، خوب بخوابید، به قدر کافی تغذیه کنید، از خوردن تنقلات غیرمفید و احتمالا بیماری‌زا بپرهیزید.اگر در هر لحظه از زمان امتحان، احساس اضطراب و نگرانی کردید، لحظاتی به افرادی که در زندگی شما الگوی قدرت و اعتماد به نفس به شمار می‌روند فکر کنید.سر جلسه یک بطری آب کنارتان داشته باشید تا درصورت تشنگی از آن بنوشید؛ البته سعی کنید از آب سرد استفاده نکنید.

کد خبر 175317
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز