همشهری‌آنلاین: کنسرت گروه شهنازی در کرمان که قرار بود به سرپرستی داریوش پیرنیاکان و ‌آواز حمیدرضا نوربخش به همراه سه‌تار نوازی بهداد بابایی و اعضای دیگر گروه در روزهای ۲۱تا ۲۳ تیر در این شهر برگزار شود، لغو شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از روابط عمومی این کنسرت داریوش پیرنیاکان نوازنده تار و سرپرست گروه شهنازی درباره این رخداد گفت: من به عنوان سرپرست گروه شهنازی شدیدا به لغو کنسرت گروه شهنازی در کرمان اعتراض دارم و به عنوان سخنگوی خانه موسیقی هم به لغو دیگر کنسرت‌ها از جمله لغو کنسرت آقای شهرداد روحانی که قرار بود هفته گذشته در کرمان برنامه اجرا کند اعتراض می‌کنم و وزارت ارشاد و دیگر دستگاه‌های مرتبط باید پاسخگو باشند.

سخنگوی خانه موسیقی در ادامه گفت: در میان ارگان‌های فرهنگی دولت متاسفانه هیچ هماهنگی و هیچ توانایی نظارتی وجود ندارد و این مساله موجب وهن کلیه فعالیت‌های فرهنگی و وارد شدن لطمات فراوانی به جامعه فرهنگی و هنری کشور شده است.

وی افزود: وقتی وزارت ارشاد به عنوان متولی فرهنگی به یک اجرا مجوز می دهد دیگر نهادهای دولتی باید به این مجوز احترام بگذارند و نهایت تلاش خودشان را برای اجرای برنامه به بهترین شکل انجام دهند چرا که در نهایت اینگونه برنامه‌ها آبروی نظام و حکومت است و سودش برای همه مترتب است ولی متاسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که اینگونه نیست و برخوردی هم با این مسائل نمی‌شود.

سرپرست گروه شهنازی با اشاره به لغو برنامه اخیر در کرمان گفت: می‌گویند سالن متعلق به دانشگاه بود اما ما بر اساس مجوز مکانی که تعیین شده بود از ارشاد مجوز گرفتیم زیرا اگر مکان اجرا مشخص نباشد وزارت ارشاد اساسا مجوز نمی‌دهد. کارگزار ما به دانشگاه مراجعه کرده و به ایشان گفتند که سالن را در اختیار شما قرار می‌دهیم  و ارشاد هم بر این اساس مجوز داده است و اینجا دو مسئولیت برای دانشگاه و ارشاد وجود دارد. وزارت ارشاد وظیفه دارد از من به عنوان یک هنرمند حمایت کند و باید عوامل لغو را بازخواست کند که ما بر اساس اینکه شما سالن را در اختیار این گروه گذاشتید ما مجوز صادر کردیم چرا درست ظهر روز قبل از اجرا مجوز سالن را پس گرفتید.

این نوازنده تار با اشاره به اینکه برای این کنسرت هزینه‌های فراوانی صورت گرفته بود افزود: مسئولین دانشگاه حتی صدابردار گروه را که با یک کامیون تجهیزات از تهران به آنجا عزیمت کرده بودند دیدند و با آنها و نماینده گروه هم جلسه گذاشتند و قول دادند تا ساعت 13 روز قبل اجرا موافقت کنند و گفتند هیچ مشکلی برای اجرای برنامه نیست اما ساعت دوازده و ده دقیقه تماس گرفتند و گفتند که سالن را نمی‌دهیم.

پیرنیاکان تاکید کرد: من بخاطر این ضررهای مالی و معنوی که در این ماجرا متحمل شدم از دانشگاه شهید باهنر شکایت حقوقی خواهم کرد. ازطرفی آقایان مسئول می‌دانستند که این کنسرت به نفع افراد سرطانی است و موسسه یاس این برنامه را برگزار کرده است. اینها نه تنها به ما هنرمندان بلکه به موسسات خیریه و افراد بیمار هم رحم نمی‌کنند.

او گفت: شخص وزیر ارشاد باید درخصوص این اتفاقات پاسخگو باشد. چرا این همه کنسرت در این کشور لغو می‌شود؟ اصلا مسئولیت وزیر ارشاد چیست؟ چرا معاونت هنری ارشاد جوابگوی این اتفاقات ناخوشایند نیست؟ آنها باید از اداره ارشاد کرمان بخواهند که به این موضوع رسیدگی کند. مگر آقای ابوعامری رئیس انجمن موسیقی کرمان بخاطر لغو کنسرت آقای شهرداد روحانی استعفا نداد؟ چرا وزارت ارشاد تهران و معاونت فرهنگی هنری هیچ بازخواستی نمی‌کنند. این اتفاقات اولین و دومین بار نیست که رخ می‌دهد.

پیرنیاکان گفت: من احساس می‌کنم در وزارت ارشاد، معاونت هنری و در کل سیاست‌های کلان فرهنگی توانایی نظارت وجود ندارد. وزیر ارشاد باید بازخواست کند که در فرهنگ مملکت چه می‌گذرد. اگر آقای وزیر این توانایی اجرایی را ندارند باید به نمایندگان مردم پاسخ دهند و بگوید من توانایی اداره مجموعه خودم را ندارم. متاسفانه هر استانی برای خودش قانون خودش را دارد و هر مسئولی هم با سلیقه خاص خودش عمل می‌کند. کار مسئولین تنها جلسه گذاشتن و حرف زدن شده است.

سرپرست گروه شهنازی در پایان  گفت: معنای مجوز این است که پشت سر این مجوز مسئولیت و قدرت وزارت ارشاد وجود داردو همانطور که اگر اتفاقی در کنسرت بیافتد می‌آیند و بازخواست می‌کنند، همانطور هم باید با اتکا به مجوز از ما پشتیبانی کنند. ما پشتیبانی مادی که نخواستیم ؛ آیا اصلا می‌آیند از ما بپرسند آیا کنسرت‌های شما سود مالی هم دارد؟ که ما به آنها نشان دهیم از جیب هم خرج می‌کنیم.

به گزارش همشهری‌آنلاین در یک ماه اخیر چندین کنسرت از جمله کنسرت احسان خواجه‌امیری در نور، کنسرت گروه قمر به سرپرستی نوید‌آقایی و آواز سالار عقیلی در همدان (اوایل تیر) و کنسرت شهرداد روحانی در کرمان لغو شد که لغو کنسرت آخر با استعفای رئیس انجمن موسیقی کرمان هم مواجه شد.پس از لغو این کنسرت‌ها خانه موسیقی هیچ واکنشی به این رخدادها نشان نداد. به همین دلیل پرسش جامعه موسیقی از سخنگوی خانه موسیقی این است که آیا فقط زمانی که آتش دامن دست‌اندرکاران خانه موسیقی را بگیرد مسئولان ارشاد وظیفه دارند پاسخگو باشند؟ اخبار لغو این کنسرت‌ها حتی در سایت خانه موسیقی هم انعکاس پیدا نکرد.

more  اعلام دلایل لغو کنسرت گروه قمر در همدان

more

  کنسرت خواجه امیری لغو شد

کد خبر 177168
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز