سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ویکیلیکس یک سازمان رسانه‌ای غیر انتفاعی است که از سال ۲۰۰۷ با هدف آگاه کردن مردم از اخبار و اطلاعات مهم جهان، فعالیت خود را آغاز کرد.

ویکی لیکس

این سازمان با ریاست جولیان آسانژ  با تکیه بر اطلاعات سری که از سراسر جهان برای سایت ویکیلیکس ارسال می‌شود، به حیات خود ادامه می‌دهد.

در کنار آسانژ، افرادی همچون مخالف‌هایی از کشور چین، روزنامه‌نگارها، ریاضی‌دان‌هایی از آمریکا، تایوان، اروپا، استرالیا و آفریقای جنوبی را باید به عنوان پایه‌گذاران این رسانه نو معرفی کرد.

ویکی‌لیکس خود را به عنوان یکی از برنامه‌های موسسه «سانشاین پرس» معرفی کرده است، که پایه‌گذاران آن بر استقلال این سایت و نداشتن هیچ ارتباطی با سازمان اطلاعاتی و دولتی تأکید می‌کنند.

خبرهای ویکیلیکس در کنار بهره جستن از فضای مجازی، در رسانه‌های مکتوب نیز نظیر روزنامه‌های نیویورک تایمزا، گاردین بریتانیا و مجله اشپیگل آلمان نیز به چاپ رسیده است

افرادی که خواهان ارتباط با این سازمان هستند، ابتدا از سوی مسئولان ویکیلیکس آموزش می‌بینند تا با تکیه بر روش‌های مناسب، برای همیشه ناشناس باقی بمانند و هیچ سازمانی از هویت این افراد آگاه نشود. البته در برخی موارد، همچون رادلی مانینگ این سازوکارها چندان پاسخگو نبود و این سرباز آمریکایی در جنگ عراق و متخصص اطلاعاتی سابق در ارتش آمریکا به دلیل ارسال ۷۰۰ هزار سند محرمانه از مکالمات دیپلماتیک آمریکا به پایگاه اینترنتی ویکیلیکس متهم و دستگیر شد.

در کنار تمام اسناد منتشر شده از سوی این سایت، باید افشای اسناد طبقه‌بندی شده در مورد جنگ افغانستان، جنگ عراق و وزارت امور خارجه آمریکا را به عنوان مهم‌ترین و جنجالی‌ترین اسنادی نام برد که از سوی این سایت در اختیار عموم قرار گرفته است.

ویکیلیکس تا کنون به دلیل فعالیت‌هایی در حوزه آزادی بیان و صلح توانسته است جوایز مختلفی را به شرح زیر کسب کند:

  • جایزه آزادی بیان ۲۰۰۸ اکونومیست و ایندکس آن سنسرشیپ (شاخص سانسور)
  • جایزه ۲۰۰۹ عفو بین الملل برای گزارشگری حقوق بشر (رسانه های جدید)
  • مدال طلای صلح بنیاد سیدنی استرالیا در سال۲۰۱۱ به دلیل "شجاعت استثنایی خود در حمایت حقوق بشر"
  • جایزه رسانه‌های بریتانیا از عفو بین‌الملل در ردهٔ رسانه‌های نو برای نشر سال ۲۰۰۶ «کنیا: گریهٔ خون - قتل‌های قضایی اضافی و ناپدیدشدن‌ها» در سال ۲۰۰۹
  • رتبه اول ویکی‌لیکس در رده بندی وب ‌گاه‌هایی که می‌توانند کاملا اخبار دنیا را تغییر دهند، از سوی نیویورک دیلی نیوز در سال ۲۰۱۰

ویکیلیکس همچنین برای بررسی صحت و سقم منابع اطلاعاتی خود از ساز و کار مشخصی پیروی می‌کند. براساس اطلاعات درج شده در این سایت، مسئولان ویکیلیکس برای بررسی درستی اطلاعات ارسالی، هر سند را با سئوال‌هایی مبنی بر اینکه آیا سند درست است؟، چه عناصری درستی آن را تائید می‌کنند؟، چه کسی ممکن است انگیزه ای برای جعل این سند داشته باشد و همچنین ابعادی از جمله هزینه جعل سند، ابزار، انگیزه و فرصت جعل را  مورد واکاوی قرار می‌دهند.

البته گاهی برای تأیید اسنادی همچون انتشار ویدئوی جنجالی کشتار غیرنظامیان از سوی هلی‌کوپتر ارتش آمریکا در عراق، از کارشناسان بیرون سازمان نیز کمک گرفته می‌شود. تا جایی که برای تأیید صحت این فیلم گروهی خبرنگار از سوی ویکیلیکس به عراق فرستاده شدند تا با قربانیان و شاهدان حمله این هلیکوپتر مصاحبه کنند و پس از تهیه نسخه‌های اسناد بیمارستان، گواهی فوت و اسناد و مدارک کافی، از سوی خبرنگاران اعزامی، حقیقت گزارش مورد تأیید قرار گرفت.

کد خبر 181744
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز