شنبه 14 شهریور 1394 | به روز شده: 9 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
پنجشنبه 2 شهریور 1391 - 20:56:07 | کد مطلب: 182002 چاپ

آشنایی با روش‌های عمده در تبلیغات

ارتباطات > تبلیغات - ترجمه یونس شکرخواه:
ابتدا باید چند کلمه درباره نحوه نوشتن متن تبلیغاتی حرف بزنیم. مرور راه‌های مختلف برای ارایه تبلیغات؛‌ اگر چیزی درباره نحوه نوشتن متون تبلیغاتی ندانیم، کاری بی‌‌فایده است.

نوشتن متن تبلیغاتی یک مهارت است. جنبه‌های مختلفی وجود دارد که باید به آن‌ها فکر کنیم و از آن جمله می‌‌توان به مواردی نظیر واژگان، گرافیک، ترتیب قرار گرفتن واژه‌ها در کنار عناصر گرافیکی، رنگ‌بندی، برداشت مخاطب از آگهی و نیز جا و مکان آگهی اشاره کرد. تبلیغات ضعیف می‌‌تواند چنان ضربه‌ای به شما بزند که در صورت عدم تبلیغ با آن مواجه نخواهید شد. بنابراین، حتماً برای نوشتن نخستین تبلیغات خود با دیگران مشورت کنید و از آنهایی که تخصص دارند کمک بگیرید.

HO line

more  تبلیغات سینمایی و تلویزیونی چیست؟ تبلیغات بیرون از خانه چیست؟ / تبلیغات در نقطه خرید چیست؟ / بازاریابی چیست؟ / تابلو دیجیتال تبلیغات چیست؟ / آگهی‌"پیش از پخش" چیست؟ / آشنایی با آگهی‌های جدید در روزنامه‌ها /

HO line

چه باید نوشت؟

در تبلیغ چه باید نوشت؟ پاسخ دادن به این پرسش درگرو عادات نوشتاری و نوع خواندن مشتریان کنونی و بالقوه شما است.

بنابراین، انجام یک بازار پژوهی در این مرحله می‌‌تواند به شما کمک شایان توجهی کند. با کاربرد متدهای ساده در این عرصه می‌توان به نکات ارزشمند و مفیدی دست یافت. پیش از آن‌که متن تبلیغاتی خود را تولید کنید، به این نکته بیندیشید که شما چه موضع یگانه و ویژه‌ای برای فروش دارید. در واقع باید به این نکته برسید که بدانید چه ویژگی‌های منحصر به فردی دارید و باید آن‌ها را به چه کسانی برسانید. به خاطر داشته باشید که یکی از اشتباهات آگهی‌نویسان این است که آگهی را برای خودشان می‌‌نویسند نه برای مشتریان موجود و بالقوه.

آگهی شما باید به وضوح منافع موجود در محصول یا خدمت شما را به مشتریان نشان دهد نه منافع آن را به خود شما. پس بنابراین، منافع بالقوه را به وضوح برای مشتریان ترسیم کنید مثلاً به مواردی چون دسترسی آسان، قیمت پایین، کاربرد ساده و به دوام محصول خود اشاره کنید.

آگهی شما باید به این سؤال مشتری جواب بدهد: «به چه درد من می‌‌خورد؟»

آگهی شما همچنین باید به مشتری نشان بدهد که در مرحله بعد چه کاری باید انجام دهد و چطور آن کار را انجام بدهد. به عنوان مثال با که باید تماس بگیرد و چطور؟

روش‌های تبلیغ

بروشور: بسیاری از نرم‌افزارهای نشر رومیزی و واژه‌پرداز قادرند بروشورهای اکوردئونی سه لتی درست کنند (5/8 *5/11 اینچ) اگر بروشورهای دارای اطلاعات مفید، درست طراحی شوند، بسیار از نظرتبلیغاتی مؤثر هستند. این بروشورها به تدریج در حال تبدیل شدن به یک روش عمده تبلیغاتی هستند.

تبلیغات پستی: تبلیغاتی که به‌طور مستقیم از طریق پست برای مشتریان فرستاده می‌‌شوند، کاملاً می‌‌توانند با ماهیت و نوع نیاز مشتریان در ارتباط باشند. شما می‌‌توانید یک فهرست ثابت از مشتریان کنونی و یا از مشتریانی که می‌‌توانند مخاطب بالقوه شما باشند، تهیه کنید. این کار را می‌‌توانید از طریق جمع‌آوری کارت‌های ویزیت دنبال کرده و مدام لیستی را که از این طریق تهیه کرده‌اید، به روز کنید، چرا که همواره در چنین مواردی این خطر بالقوه وجود دارد که لیست شما قدیمی شود. بنابراین همیشه درصدد اصلاح آدرس‌هایی باشید که برگشت خورده‌اند در استفاده از فهرست پستی به دلیل هزینه‌هایی که در بردارد، همیشه باید محتاط بود. ضمناً فراموش نکنید که مشتریان را نباید با اطلاعات فراوان، بمباران کرد.

پیام از طریق ایمیل: استفاده از ایمیل برای تبلیغ یکی از شگفت‌انگیزترین راهنمایی است که پیام‌هایتان را به دیگران برسانید. در مواردی که از ایمیل استفاده می‌‌کنید، در انتهای ایمیل‌هایتان امضا بگذارید. در حال حاضر این امکان در بسته‌های نرم‌افزاری هست که امضایتان را برای تمام ایمیل‌هایتان پیوست کند.

مجلات: آگهی‌های مجله‌ای می‌‌توانند بسیار گران تمام شوند. دنبال مجلاتی بگردید که عمدتاً صنعت مورد نظر شما را پوشش می‌‌دهند، چنین مجلاتی در واقع بر روی مشتریان و بازار مورد نیاز شما تمرکز دارند. در چنین مواردی هم می‌‌توانید آگهی بدهید و هم بتوانید به جای آگهی از یک مقاله کوتاه استفاده کنید.

خبرنامه: خبرنامه‌ها برای انتقال ماهیت سازمان و خدمات آن ابزارهای بسیار مؤثری هستند. اگر از خبرنامه‌ می‌‌خواهید استفاده کنید ابتدا با یک مشاور در مورد طرح اولیه و لی‌آوت آن مشورت کنید. امروزه این امکان وجود دارد که با استفاده از نشر رومیزی کارهای جذابی در این زمینه ارایه کنید و کار هم ارزان تمام شو.

روزنامه‌های عمده محلی: تقریباً همه روزنامه‌های عمده محلی را می‌‌خوانند. شما می‌‌توانید از طریق آگهی یا نامه به سردبیر و یا استفاده از یک روزنامه‌نگار که برایتان مطلب تبلیغی تهیه کند، فعالیت‌هایتان را در روزنامه منعکس کنید. این نوع از آگهی‌های گرانقیمت هستند. خود روزنامه‌ها هم می‌‌توانند برای این‌که چطور و کجا آگهی بدهید، مشاوران خوبی باشند. زمان آگهی دادن هم بسیار مهم است و این امر به عادات خرید مشتریان مربوط می‌‌شود.

روزنامه‌های کاملاً محلی: این نوع روزنامه‌ها قدرت روزنامه‌های عمده را ندارند، اما فراموش نکنید که به هر حال می‌‌توانند به شما و مشتریان شما نزدیک باشند.

گروه‌های بحث انلاین و اتاق‌های گفت‌وگو: اگر در بحث‌های انلاین اینترنتی و در اتاق‌های گفت‌وگو (چت‌روم‌ها) حضور یابید، مثل استفاده از ایمیل برای تبلیغ، برای معرفی شرکت و فعالیت‌هایتان مفید است.
اما فراموش نکنید که گروه‌های شرکت‌کننده در بحث‌های آنلاین و نیز در اتاق‌های گفت‌وگو، اساساً به شدت در برابر تبلیغات مستقیم واکنش نشان می‌‌دهند و به جز این دارای مقررات ریشه‌داری هم هستند. وقتی به چنین گروه‌هایی برای مباحثه می‌‌پیوندید با مدیر جلسه از قبل تماس بگیرید تا با مقررات بحث آشنا شوید.

پوسترها و تابلوهای اعلانات: پوسترها اگر درجاهایی نصب شوند که مشتریان شما واقعاً آن‌ها را ببینند بسیار مفید هستند. اما خودتان تا به حال چقدر پوسترها و تابلوهای اعلانات را واقعاً تماشا کرده‌اید. اتفاقاً بهترین جای نصب پوسترها همین تابلوهای اعلانات است. به شرط این‌که در جای مناسبی باشد و پوسترها هم به سرعت با پوسترهای خوش‌رنگ دیگر عوض شوند و کاملاً هم در معرض دید رهگذران باشند. فقط یادتان باشد که بعضی از شهرداری‌ها درباره ابعاد پوسترهایی که بر روی تابلوهای اعلانات قرار می‌‌گیرد، مقرراتی دارند که باید آن‌ها را رعایت کنند.

تبلیغات رادیویی: یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های تبلیغات رادیویی این است که ارزان‌تر از تبلیغات تلویزیونی است و مردم کماکان به رادیو گوش می‌‌کنند به‌خصوص وقتی که در حال رانندگی هستند. مبنای محاسبه تبلیغات غالباً تعداد دفعات پخش، مدت پخش و زمان پخش است. یکی از مهم‌ترین موارد برای پخش تبلیغ از رادیو این است که زمان پخش آن با زمان گوش دادن مشتریان به رادیو همزمان باشد.

بازاریابی از راه دور: این روش تازه در حال اوج گرفتن است.

تبلیغات تلویزیونی: خیلی‌ها به دلیل گران بودن تبلیغات تلویزیونی، استفاده از آن را در دستور کار خود قرار نمی‌‌دهند. تبلیغات تلویزیونی از انواع دیگر تبلیغات گران‌تر است. مبنای محاسبه نرخ آگهی در تلویزیون هم همان موارد مطرح در رادیو است.
صفحات وب: تبلیغات در محیط وب اکنون به روش رایجی تبدیل شده است. آگهی و تبلیغ در محیط وب به تجهیزات و تخصص ویژه نیاز دارد که از جمله آن‌ها می‌‌توان به دسترسی به کامپیوتر، داشتن سرویس اینترنتی، انتخاب نام سایت، ثبت‌نام برای دامنه، طراحی گرافیک و در نظر گرفتن امکان فروش آنلاین اشاره کر. تبلیغ وب‌سایت و مطرح ساختن آن از طریق موتورهای جست‌وجو و نیز روزآمد نگاه داشتن سایت از جمله مواردی است که در این عرصه باید به آن توجه داشت.

راهنمای تلفن مشاغل: اگر شغل شما در ردیف مناسب خودش وارد شود، آنگاه می‌‌توان آگهی دادن در راهنمای تلفن مشاغل را مؤثر دانست. نکته مهم دیگر در این زمینه این است که نام شرکت‌ شما هم بالاخره باید به خوبی گویای نوع محصولات و خدمات شما باشد.

فعالیت تبلیغی از طریق رسانه‌ها (خبرنگاران، گزارشگران و غیره):

مقالاتی که می‌‌نویسید: آیا چیزی در شرکت و فعالیت شما هست که تأثیری قوی داشته باشد. اگر پاسخ مثبت است، نشریات محلی را تجربه کنید و در مقاله‌تان چیزهایی را بیاورید که حول همان تأثیر قوی باشد و با مخاطب رابطه برقرار کند.
پوشه‌ حاوی اطلاعات شغلی:‌ استفاده از پوشه حاوی اطلاعات شغلی برای در اختیار رسانه‌ها قرار دادن یک روش مفید تبلیغاتی است. این پوشه‌ها غالباً حاوی اطلاعات و تصاویر مربوط به یک شغل است که محصولات و خدمات شرکت را معرفی می‌‌کند و با اظهارنظرهای مشتریان راضی از محصولات یا خدمات همراه است.

بیانیه‌های خبری: بیانیه‌های خبری راجع به یک رویداد به رسانه‌ها نوعی هشدار می‌‌دهند تا نظر آنان برای پوشش خبری رویداد مربوطه جلب شود. عناصر خبری نظیر که، چه، کجا، چرا و چه وقت غالباً در این بیانیه‌ها وجود دارد و بعضی وقت‌ها هم به همراه عکس به روزنامه‌ها فرستاده می‌‌شوند تا کار پوشش خبری آسان‌تر صورت گیرد.

سایر فعالیت‌های تبلیغی:

گزارش‌های سالیانه: گزارش‌های سالیانه بیشتر برای سهامداران منتشر و توزیع می‌‌شوند و غالباً با مرور فعالیت‌های سالیانه، چالش‌ها و موقعیت‌ مالی شرکت همراه هستند.

همکاری یا بازسازی استراتژیک:‌ اگر شرکت شما درگیر همکاری با شرکتی دیگر است و یا در حال بازسازی استراتژیک خود می‌‌باشد، حتماً آن صریحاً اعلام و تبلیغ کنید.

شبکه‌سازی: اگر با هم‌نسل‌ها، سازمان‌های حرفه و کسانی نظیر آموزش‌‌گرها، مشاوران، عرضه‌کنندگان و کسانی در خارج از شرکت خود در ارتباط هستید، آن را اعلام و تبلیغ کنید.

استثنایی‌ها: دیده‌اید خیلی‌ها بر روی قلم‌ها و تی‌شرت‌ها و فنجان‌های قهوه و غیره تبلیغات می‌‌کنند. این تبلیغات هنگامی مؤثر واقع می‌‌شود که مشتری‌های استثنایی و ویژه‌ای داشته باشند البته هزینه تولید و ارسال برای این مشتریان استثنایی هم، هزینه‌ای قابل اعتنا خواهد بود.

معرفی: شما احتمالاً در رشته‌ای تخصص دارید. راه‌هایی پیدا کنید که بتوانید در سمینارها ولو به صورتی مختصر فعالیت‌ و تخصص‌تان را ارایه کنید. معرفی در عرصه‌هایی چون نمایشگاه‌‌های تجاری، سمینارها، نشست‌های اتاق بازرگانی و گردهمایی مناسب است. حتی اگر پانصد بروشور توزیع کرده باشید و فقط پنج نفر با شما ارتباط بگیرند، کارتان موفق بوده است، هر چند ممکن است خودتان را به 30 نفر معرفی کیند و از پانزده نفر آن‌ها جواب بگیرید.

ارتباط با طرف‌های اصلی: سعی کنید از هر بخشی که با آن‌ها سروکار دارید، دست کم با یک نفر در تماس باشید و او را فقط سالی یک بار به ناهار دعوت کنید. ارتباطات غیررسمی گاهی بسیار پرقدرت عمل می‌‌کند.

رویدادهای ویژه: اعلام یک برنامه مهم، اعطای یک جایزه ویژه‌ و مواردی از این دست هم جزو روش‌های تبلیغی خوب به شمار می‌‌آیند.

پیشنهادات ویژه: ارایه کوپن برای خرید، دادن تخفیف‌های ویژه و فروش‌های استثنایی هم از جمله روش‌هایی است که در تبلیغات رایج است.

در همین زمینه:
انتخاب سردبیر

میراث ۶۰۰ ساله عتیقی‌ها

مریم مرتضوی: تاریخ کتاب و کتابت را که ورق بزنیم، بارها با نام عتیقی برمی‌خوریم؛ افرادی که عمدتا قرآن کریم و گاهی دیوان حافظ، شاهنامه، دیوان سعدی و سایر کتاب‌های اصیل ایرانی-‌اسلامی را در دست گرفته‌اند و برای ماندگاری کتاب‌های تاریخی تلاش کرده‌اند و آنقدر شوق و دغدغه این خدمت در زمینه نسخه‌های خطی و قدیمی را داشته‌اند که آن را نسل به نسل و سینه‌به‌سینه به دوران بعد از خود منتقل کرده‌اند.

پیکان نماینده ایران در باشگاه‌های والیبال جهان شد

همشهری آنلاین: فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) باشگاه پیکان تهران را برای حضور در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های جهان انتخاب کرد.

کشتی ساحلی قهرمانی کشور: قهرمانی تیم‌های تهران، مازندران و البرز

همشهری آنلاین: تیم‌های تهران، مازندران و البرز عنوان‌های قهرمانی رقابت‌های کشتی ساحلی کشور را در رده‌های سنی بزرگسالان، جوانان و نوجوانان از آن خود کردند.

ترسی برای همیشه

مریم سمائی: صدای خنده و بازی دخترک را هنوز می‌شود از لا‌به‌لای آجرهای خانه شنید.

سنگ نوردی نوجوانان جهان: کسب مدال نقره توسط مهدی علیپور

همشهری آنلاین: مهدی علیپور، قهرمان نوجوان کشورمان توانست بر سکوی دوم رقابت‌های سنگ‌نوردی قهرمانی جهان در شهر آرکو در ایتالیا بایستد.

کاراته قهرمانی آسیا: یک طلا، دو نقره و یک برنز حاصل تلاش کاراته‌کاها در روز نخست

همشهری آنلاین: تیم ملی کاراته کشورمان در نخستین روز از سیزدهمین دوره پیکارهای قهرمانی آسیا به یک مدال طلا توسط مهدی‌زاده، دو نقره توسط احمدی و کرجی و یک برنز توسط قربانعلی‌پور دست یافت.

داورزنی: از توکیو به المپیک می‌رویم

تیم ملی والیبال ایران باردیگر در مسابقاتی سخت باید حضور یابد. مسابقات قهرمانی جهان در ژاپن تنها یک رقابت بین‌المللی و جهانی نیست چه آنکه والیبالیست‌های ایرانی باید برای کسب سهمیه المپیک نیز به میدان بروند.

۳۵ تن مداد‌شمعی برای کودکان بیمار

سن‌فرانسیسکو: مردی در آمریکا از سال ۲۰۱۱‌ میلادی مشغول ذوب کردن و بازیافت مداد‌شمعی‌های دور انداخته شده است.

۱۴عکس واقعی اما باورنکردنی

پاریس: یکی از سایت‌های اینترنتی مرتبط با اخبار شگفتی‌های دنیا مجموعه‌ای از عکس‌های واقعی اما باورنکردنی را گرد هم آورده است.

بحران تا پشت در آمده

نیلوفر قدیری: والری ایموس، مسئول پیشین کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل چندی پیش در آخرین سخنانی که در این سمت می‌گفت، با انتقاد شدید از بی‌تفاوتی جهان نسبت به فاجعه‌ انسانی که در سوریه می‌گذرد، گفت: انسان‌ها، مرگ‌ومیرشان، بی‌خانمانی و گرسنگی‌شان برای جهان اکنون تنها فقط به چند عدد و رقم تبدیل شده.

صعود اندک شاخص‌ها در هفته گذشته

شاخص کل بورس تهران و فرابورس در مبادلات هفته گذشته اندکی افزایش یافت.

آقا و خانم سنگی، آمین و کیمیا در تلویزیون

به گزارش همشهری، ۲هفته تا پایان تابستان مانده و تلویزیون در تلاش است مهر‌ماه را با سریال‌های تلویزیونی جدید همراه کند.

سیمای فرهنگی ایران در مسکو

مسکو شهری است ۱۲میلیون نفری با مساحتی ۲ تا ۳ برابر تهران که در هر خیابان و بزرگراه آن تا چشم کار می‌کند چراغ قرمز هست و خودرو اما نمایشگاه کتابش در فضایی کوچک در میانه یک بوستان بسیار بزرگ برگزار می‌شود و بازدیدکنندگان برای ورود، باید بلیت در دست از درهایی شبیه درهای ورود به مترو تهران رد شوند.

رشد معاملات صنعتی و معدنی در بورس کالا

در دومین هفته شهریورماه، ۵۳۹ هزار و ۴۳۸ تن انواع کالا به ارزش ۵۴۵۴ میلیارد ریال در بورس کالا دادوستد شد.

گزارش نشست تجلیل از دکتر عبدالحسین حائری

همشهری‌آنلاین: بزرگداشت استاد عبدالحسین حائری عصر چهارشنبه ۱۱ شهریور از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب و مؤسسۀ خانۀ کتاب با حضور پژوهشگران در باغ زیبا برگزار شد.

سازمان گزارشگران بدون مرز خواستار فشار آمریکا بر عربستان شد

همشهری آنلاین: سازمان گزارشگران بدون مرز از باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا خواست که در دیدار امروز شاه عربستان با وی ، درباره ضرورت رعایت حقوق بشر در ریاض که این سازمان آن را 'پرونده ای نکبت بار' خواند، بر او فشار وارد کند.

شبکه‌های اجتماعی رقیب شما نیستند

همشهری آنلاین: یک مدرس دانشگاه معتقد است در شرایط فعلی به جای رقابت با شبکه‌های اجتماعی باید با آن‌ها تعامل کرد، به آنها آموزش داد و حتی آنها را بخشی از سازمان غیررسمی پذیرفت و از آن‌ها حمایت کرد.