چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۴:۴۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد در تهران به روزهای مهم خود یعنی اجلاس سران نزدیک می‌شود، همچنان این ایران است که بیشتر از خود اجلاس مورد توجه رسانه‌های جهان قرار دارد.

دیروز روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز در سرمقاله‌ای با عنوان: آیا ایران منزوی شده‌است؟! به دو اجلاس مهم بین‌المللی که در همین یک‌ماه گذشته تهران میزبان آن بوده اشاره کرد و نوشت، چند روز بعد از آنکه وزرای خارجه و دیپلمات‌های 30کشور برای همفکری درباره بحران سوریه در تهران جمع شدند، اکنون ایران میزبان نمایندگان بیش از 100کشور دنیا ازجمله 35رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و پادشاه و ده‌ها وزیر خارجه است.

اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا سیاست 30ساله آمریکا در منزوی کردن ایران شکست نخورده‌‌است؟ در ادامه این سرمقاله آمده‌است، سیاست محدودیت و تحریم‌کردن ایران سیاستی بی‌فایده ‌است و آمریکا با این کار نه‌تنها دارد نتیجه عکس می‌گیرد بلکه خود و اقتصاد و تجارتش را از بازار ایران محروم می‌کند. زیرا در دنیای متکثر امروز تحریم و دیگر مکانیسم‌های محدودیت اقتصادی بی‌اثر و بی‌فایده است. در انتهای این مقاله آمده‌است، همانطور که اجلاس جنبش عدم‌تعهد در تهران و فهرست مهمانان نشان داد، ایران تنها در ذهن بعضی سیاستمداران آمریکایی منزوی شده‌است. آمریکا با ادامه این سیاست خود، تنها شرکت‌های تجاری‌اش را از بازار ایران و خاورمیانه محروم کرده، امنیت اسرائیل را به خطر انداخته و روند صلح اعراب و اسرائیل را معطل گذاشته‌است. واشنگتن باید تهران را به‌عنوان بخشی از راه‌حل مشکلات خاورمیانه ببیند. تایم دیگر نشریه آمریکایی در مقاله‌ای با اشاره به اجلاس تهران در میانه جنگ لفظی اسرائیل علیه ایران، درحالی‌که تصاویر خودروهای آسیب‌دیده دانشمندان هسته‌ای ترور شده ایران را به چاپ رسانده نوشته‌است، این موفقیت تبلیغاتی بزرگ تهران دفاعی جدی در مقابل تهدیدهای شدید لفظی روزهای گذشته مقامات اسرائیلی بود و می‌تواند آنها را چند گام به عقب براند.

تایم اجلاس جنبش عدم‌تعهد در تهران را عقبگردی در تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن ایران توصیف کرده و نوشته‌است، با وجود تلاش‌های آمریکا و اسرائیل برای منصرف کردن دبیرکل سازمان ملل در سفر به تهران، نه‌تنها او بلکه ده‌ها رهبر و مقام خارجی دیگر هم به تهران می‌روند و در این اجلاس شرکت می‌کنند. این نشریه آمریکایی حضور محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر در اجلاس تهران را چندان دور انتظار ندانسته و نوشته‌است، همان روزی که مبارک سرنگون شد و دورنمای به قدرت رسیدن اخوان‌المسلمین معلوم شد، پیش‌بینی می‌شد که رهبران جدید مصر دیگر مانند گذشته ابزار استراتژی آمریکا در منطقه نباشند و مستقل رفتار کنند.

روزنامه هندوستان تایمز در گزارشی به گسترش روابط تجاری ایران و هند در حاشیه نشست جنبش عدم‌تعهد اشاره کرده و به نقل از وزیر خارجه این کشور در تهران نوشته‌است، هند امیدوار است همکاری دوجانبه‌ خود را با ایران به‌ویژه در بخش اقتصاد گسترش دهد. این روزنامه به فشارهای آمریکا به هند برای فاصله گرفتن از ایران اشاره کرده و نوشته‌است، با این حال وزیر خارجه هند هنگام ورود به تهران به خبرنگاران گفت که هند و ایران رابطه دوستانه دیرپایی دارند و دهلی به‌عنوان یکی از بنیانگذاران جنبش عدم‌تعهد، به گسترش همکاری و مناسبات تجاری سیاسی میان اعضای این جنبش پایبند است. خبرگزاری رویترز هم در گزارشی با اشاره به برنامه بازدید چند تن از مهمانان اجلاس جنبش عدم‌تعهد از تاسیسات هسته‌ای ایران، نوشت، با توجه به کشمکشی که اکنون میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران برای بازرسی از برخی تاسیسات وجود دارد، ایران حتی ممکن است مهمانان را به دیدار تاسیسات مورد مناقشه و از نظر آژانس مشکوک هم ببرد و این بخشی از دیپلماسی تبلیغاتی ایران در پرونده هسته‌ای است.

کد خبر 182753

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز