دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین- ندا شریف: با پرورش قارچ، از این ماده غذایی به صورت تازه استفاده کنید. مانند سایر گیاهان، قارچ نیز نیازمند عوامل و شرایط خاصی برای پرورش و برداشت نمونه‌های سالم است.

اگرچه قارچ به صورت طبیعی در طبیعت یافت می‌شود اما بعضی از آن‌ها سمی و خطرناک هستند. به راحتی با رعایت نکات زیر خود نوع خوراکی آن را پرورش دهید.

1- برای پرورش قارچ، کمپوست استریل خریداری کنید. اگرچه قارچ به طور طبیعی در جنگل یا کود گاو رشد می‌کند، اما برای مصرف باید با احتیاط لازم پرورش یابد. از کمپوست تازه که دارای باکتری است، اجتناب کنید.

2- یک ظرف پهن و بزرگ که می‌تواند پلاستیکی هم باشد را انتخاب کنید. یک لایه 5 تا 7.5 سانتی‌متری کمپوست را داخل ظرف مقاوم در برابر آب بریزید. سطح و ناهمواری‌های آن را صاف کنید.

3- با اسپری سطح کمپوست را خیس کنید تا برق بزند. نه در حدی که آب راکد بماند و گل‌آلود شود. اسپور یا بذر قارچ را به صورت یکنواخت روی کمپوست بپاشید.

4- یک لایه نازک یعنی در حدود 3 میلی‌متر خاک پیت PH) اسیدی( را روی بذرها بریزید. سطح خاک را به صورت یکنواخت کمی مرطوب کنید. روی ظرف را با یک پلاستیک بپوشانید تا رطوبت را در خود نگه دارد. چهار یا پنج جای پلاستیک را با نوک چاقوی تیز سوراخ کنید.

5- قارچ‌ها را در جای گرم و تاریک مثلا داخل کابینت قرار دهید. دمای این قسمت را روی 24 درجه سانتی‌گراد نگه دارید. یک تا دو هفته قارچ‌ها را زیر نظر داشته باشید. بعد از دو تا سه هفته قارچ‌های کوچک از سطح ظرف بیرون خواهند زد. هر سه تا چهار روز یک‌بار، رطوبت خاک را چک کنید. به محض خشک شدن سطح خاک، با اسپری آن را مرطوب کنید.

6- با بزرگ شدن قارچ، شروع به برداشت نمایید. تا رشد و برداشت بعدی چند هفته زمان لازم است. قبل از مصرف، قارچ‌ها را کاملا بشویید.

قارچ

http://www.ehow.com

کد خبر 183322
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز