تازه‌ترین آمارها از وضعیت درآمد نفتی ایران از زمان ابتدای کشف نفت در ایران (سال 1288شمسی) تا‌کنون بالغ بر 1106میلیارد دلار برآورد شده که سهم دولت‌های نهم و دهم حدود 48 درصد است.

این گزارشی است که معاون اسبق وزارت نفت در دولت نهم فاش ساخته است. به گفته اکبر ترکان معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت نفت در دولت نخست محمود احمدی‌نژاد، کل درآمد نفتی دولت‌های نهم و دهم بیش از 530 میلیارد دلار برآورد شده که حدود 96میلیارد دلار بیش از درآمد نفتی تمام دولت‌های پس از انقلاب تا سال 1384بوده است.

به گزارش همشهری، نحوه هزینه‌کرد درآمدهای نفتی و بروز آثار ناشی از تزریق این درآمدها به اقتصاد ایران همواره یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل این سال‌ها بین کارشناسان و دولتمردان بوده است. هنوز مسئولان دولتی نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند. براساس آخرین آماری که بانک مرکزی در تیرماه گذشته منتشر کرده بود، مجموع درآمدهای نفتی ایران در فاصله سال‌های ۸۶ تا ۸۹ بیش از327.7 میلیارد دلار اعلام شده بود که به‌ترتیب شامل 84.5 میلیارد دلار در سال ۸۶، 86.6 میلیارد در سال ۸۷،69.9میلیارد در سال ۸۸ و 86.7 میلیارد طی سال ۸۹ می‌شود. پیش از این در خرداد‌ماه سال‌جاری، بانک مرکزی ایران اعلام کرده بود که میزان صادرات نفتی کشور در ۱۱ماهه سال ۹۰ به ۱۱۱ میلیارد دلار بالغ شده است.

در این رابطه معاون اسبق وزارت نفت با بیان اینکه کل درآمد نفتی ایران در طول 103سال گذشته تاکنون حدود یکهزار و 106میلیارد دلار بوده است، اعلام کرد: با افزایش بهای طلای سیاه، درآمد نفتی در دولت نهم و دهم تاکنون به 531میلیارد دلار رسیده است.
به گزارش مهر، اکبر ترکان همچنین مجموع درآمد‌های نفتی ایران را از ابتدای پیروزی انقلاب تا پایان فعالیت دولت هشتم را حدود 445میلیارد و 400میلیون دلار عنوان کرد و افزود: بر این اساس سهم دولت اول و دوم از درآمد‌های نفتی25.8میلیارد دلار، دولت سوم و چهارم 110.6میلیارد دلار، دولت پنجم و ششم 141.7میلیارد دلار و دولت هفتم و هشتم157.2میلیارد دلار بوده است.

او تأکید کرد: در شرایط فعلی 80درصد درآمدهای نفتی ایران از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی است. ترکان همچنین از افزایش وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی در دو سال گذشته خبر داد و گفت: آمارهای نشان می‌دهد که از سال 1384تا پایان سال گذشته بیش از 483میلیارد دلار درآمد نفتی صرف واردات کالا از خارج کشور شده است. معاون اسبق وزیر نفت با یادآوری اینکه از این مقدار سهم کالاهای سرمایه‌ای حدود 17درصد و سهم کالاهای واسطه‌ای و مصرفی 83درصد است، اظهارداشت: پیشنهاد می‌شود دولت بخش عمده‌ای از درآمدهای نفتی را صرف افزایش ظرفیت و تثبیت تولید نفت و گاز طبیعی در کشور بکند.

کد خبر 183537
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز