همشهری آنلاین: این روزها نمایشگاه نقاشی و انیمیشن پیام مفیدی با عنوان «خاطرات منهدم» در گالری اثر در حال برگزاری است.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش همشهری آنلاین، سپیام مفیدی که مقیم مونترال کانادا است در این نمایشگاه 14 نقاشی به همراه یک انیمیشن کوتاه را ارائه داده است.

تکنیک همه نقاشی های به نمایش درآمده جوهر روی کاغذ هستند.

نقاشی های مفیدی طنزی گزنده و تلخی عریانی را برمی‌انگیزند، این آثار در واقع شامل اتفاقاتی می‌شود که در یک لحظه منجمد شده و در ذهن انسان نقش بسته اند و بارها و بارها در همان فرم یا در فرمهای متفاوت به یادشان می‌آورد.

در مجموعه آثار مفیدی، گویا خاطرات، رویاها و کابوس هایش مرور می‌شود؛ خاطراتی که شاید به سبب رنج و محنتی که با خود دارند، آدمی سعی می‌کند آنها را به فراموشی بسپارد.

او در مورد مجموعه «خاطرات منهدم » گفت: مجموعه «خاطرات منهدم » به تعبیر من یعنی‌ خاطراتی که ذهن آنها را تخریب کرده است، خاطراتی که ناخودآگاه انسان برای پرهیز از لطمه‌ای که از یادآوری آن می‌‌بیند ترجیح می‌دهد آنها را به فراموشی بسپارد یا تغییر دهد.

در واقع خاطراتی هستند که به شکل‌ مهیبی در ذهن انسان نقش بسته اند اما آگاهانه یا نا آگاهانه جزئیاتی از آنها را پاک می‌‌کنیم تا تحملش برای ما آسانتر شود.

او در مورد استفاده از کاغذ به جای بوم برای به تصویر کشیدن ذهنیاتش می‌گوید: دلیل انتخاب کاغذ در مقایسه با بوم، هماهنگی فرم و متریال با محتوای کار است.

او همچنین از جوهر و رنگ های ثابتی چون سیاه، خاکستری و قرمز در آثارش بهره گرفته تا احساساتش و هر آنچه در ذهنش می‌گذرد را این گونه در قالب نقاشی بیان سازد.

استفاده از تکنیک جوهر بر روی کاغذ باعث شده تا در این آثار مرز بین نقاشی و طراحی باریک شود، در واقع بعضی‌ از کارها نزدیک به نقاشی و بعضی‌ دیگر به طراحی‌ نزدیک هستند.

مفیدی در مورد تکنیک آثارش در این مجموعه اضافه کرد: من از جوهر بر روی کاغذ بهره گرفتم، زیرا جوهر در بافت کاغذ می‌دود و در تار و پودش می‌‌نشیند، حتی گاهی به آن آسیب می‌زند، در این بین حسی که ایجاد می‌‌شود شبیه به حسی است که از عکس‌های رنگ و رو رفتهٔ قدیمی‌ می‌گیریم، رنگ‌هایی که در کارهایم استفاده کردم هم از همین عکسها برداشت شده است.

در این آثار همه‌چیز در جهت نابودی فرمها و خاطرات پیش می‌رود.

او در این نقاشی‌ها بیشتر فیگور زنانی را به تصویر کشیده که منقار دارند و یاد آور پینوکیو هستند، وی در این باره افزود: هرچند دوست دارم که بیننده‌ها برداشت مستقل خودشان را بکنند اما برای روشن شدن منظورم توجهتان را به نظر تارکوفسکی در مورد سمبل و استعاره جلب می‌‌کنم.

او معتقد است که استعاره بر خلاف سمبل، معنای مشخص، حتمی و واضحی ندارد.

معنی‌ استعاره در خودش است و هر تلاشی برای لمس کردن، متلاشی‌اش می‌‌کند.

انسانهای منقاردار، استعاره‌هایی‌ هستند که وجود مستقلی دارند. هر گونه تلاشی برای تشبیه آنها به شکل هایی که از قبل می‌شناسیم مثل پینوکیو، به درک مستقل ما از تصویر لطمه می‌‌زند.

برای اینکه خودمان را در فضای جدیدی بیابیم باید ابتدا ذهنمان را از تمام کلیشه‌ها خالی‌ کنیم.

انیمیشن کوتاهی از او با عنوان «شاعر کشی»که در سال 1389 تولید شده و 11 دقیقه است، در محیط گالری اثر اکران شد.

مفیدی در مورد ساخت آن گفت: شاعر کشی‌ هم یک اتفاق و هم حاصل یک پروسه تجربی‌ با تصویربود. من به دنبال راهی‌ بودم که تصویر را کهنه و قدیمی‌ کنم.

قصد داشتم بخش هایی از تصویر را پاک کنم و محیطی‌ خواب گونه بسازم، مثل یک کابوس تکرار شونده. کابوسی که حتی در همان لحظه هم جزییاتش را به خاطر نمی‌‌آوریم.

همه چیز گنگ و محو از جلوی چشممان می‌‌گذرد. داستان فیلم با همه استعاره‌هایش داستان زندگی‌ در محیطی‌ آکنده از مرگ است.

مرگ هر چیزی که شعر است و مرگ هرکسی که شاعر است. شاعر البته به تعبیر من تنها کسی‌ نیست که از کلمه‌ها شعر می‌‌سازد.

شاعر همه کسانی‌ هستند که روز‌های سخت را می‌‌سرایند. همه کسانی‌ که زندگی‌ را با عشقشان، حضورشان و باورشان به انسان تحمل پذیر می‌‌کنند.

پیام مفیدی متولد 1359، فوق لیسانس خود را از مدرسه ملی آرت دکو پاریس اخذ نموده و آثارش در اقصی نقاط دنیا از جمله مونترال کانادا، نیویورک، استراسبورگ، رم، پراگ، پاریس، ژاپن، رومانی، برزیل ... به نمایش درآمده است.

نمایشگاه «خاطرات منهدم» تا سوم آبان ماه در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، رو به روی خانه هنرمندان،خیابان برفروشان، پلاک 16دایر است و علاقمندان می‌توانند یکشنبه تا پنجشنبه 11 11 تا 20 و جمعه‌ها 16 تا 20از این آثار دیدن کنند.

گالری اثر روزهای شنبه تعطیل است.

کد خبر 187318
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز