گروه بین‌الملل: نخستین حضور جورج انتویسل، مدیرکل بی‌بی‌سی در پارلمان انگلیس برای پاسخگویی درباره ماجرای رسوایی جنسی مجری سابق رادیو و تلویزیون این بنگاه خبری باعث افزایش فشار افکار عمومی، کاهش اعتماد و یک بحران همه جانبه برای این رسانه شده است.

بی بی سی

مقام‌های بی‌بی‌سی اکنون پس از گذشت یک سال از مرگ جیمی سویل، مجری سابق رادیو و تلویزیون بی‌بی‌سی که متهم به آزار جنسی بیش از ‎۲۰۰‎ نفر در طول ‎۴۰‎ سال است اکنون متهم به تلاش برای سرپوش گذاشتن بر این جریان شده‌اند و حضور مدیرکل بی‌بی‌سی در پارلمان برای پاسخگویی در این رابطه به‌شدت سؤالات افکار عمومی درباره این بنگاه خبری را افزایش داده است.
وی درمورد حضور خود در پارلمان اذعان کرد که این مسئله اعتماد عمومی به بی‌بی‌سی را زیر سؤال برده است.

جورج انتویسل برای نخستین بار در این رابطه در کمیته فرهنگی پارلمان انگلیس حاضر شد تا در قدم اول توضیح دهد که چرا گزارشی درباره آزار و اذیت جنسی نوجوانان توسط این مجری مشهور حدود یک سال پیش برای مخفی کردن این ماجرا از برنامه پخش کنار گذاشته شده است.

جورج انتویسل در پارلمان از عملکرد بی‌بی‌سی در این رابطه دفاع اما نسبت به پخش نشدن گزارشی تحقیقی در این رابطه ابراز تأسف کرد. یک سال پیش و مدت کوتاهی پس از مرگ جیمی سویل برنامه نیوزنایت بی‌بی‌سی گزارشی تحقیقی درباره اتهامات آزار و اذیت نوجوانان توسط او تهیه کرد اما مقام‌های بی‌بی‌سی ازجمله پیتر ریپن، سردبیر این برنامه مانع از پخش آن شدند. سه هفته پیش شبکه آی‌تی‌وی گزارشی تحقیقی در مورد اتهامات مربوط به رفتارهای جیمی سویل پخش کرد که بعد از آن سؤالات و اتهامات بسیاری در این مورد مطرح شد و عملکرد بی‌بی‌سی به‌شدت مورد سؤال قرار گرفت. به‌دنبال بالا گرفتن سؤالات افکار عمومی در این‌رابطه و گسترش انتقادها از بی‌بی‌سی، پیتر ریپن مجبور به کناره‌گیری از سمت خود به‌عنوان سردبیر برنامه نیوزنایت شد.

مدیرکل بی‌بی‌سی در برابر سؤال‌های نمایندگان پارلمان با تأسف‌بار خواندن این مسئله اعلام کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند بدون وحشت به گذشته در این رابطه نگاه کند.جیمی سویل، مجری قدیمی بی‌بی‌سی که در دهه ‎۱۹۷۰‎ و ‎۱۹۸۰‎ مشهور بود یک سال پیش در سن ‎۸۴‎ سالگی در حالی درگذشت که از سوی پلیس متهم به آزار و اذیت جنسی افراد زیادی ازجمله دختران کم سن و سال شده است. گزارش پلیس انگلیس نشان می‌دهد که در مواردی اقدام‌های سویل در ساختمان‌های بی‌بی‌سی انجام شده است.

مدیرکل بی‌بی‌سی گفت که در گذشته «مشکلات فرهنگی گسترده‌تری» در بی‌بی‌سی وجود داشته که به جیمی سویل اجازه سوء رفتار جنسی داده است. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، اسکاتلندیارد گزارش داده که پرونده ‎۲۰۰‎ مورد سوء‌استفاده جنسی درباره سویل مطرح است. روز دوشنبه در برنامه پانورامای بی‌بی‌سی گزارش ویژه در این رابطه پخش شد که انتقادها از این بنگاه خبری را به‌شدت افزایش داد. لیز داکس، وکیل تعدادی از قربانیان جیمی سویل در این برنامه اعلام کرد که براساس اسناد و مدارک مختلف در بی‌بی‌سی «کودک‌آزاری» رخ داده است.

لرد پاتن، رئیس هیأت امنای بی‌بی‌سی به‌دنبال این بحران در نامه‌‌ای به وزیر فرهنگ انگلیس اعلام کرده که بی‌بی‌سی از دولت این کشور مستقل است و این شبکه خود در این رابطه به‌صورت جدی تحقیق خواهد کرد. ماریا میلر، وزیر فرهنگ انگلیس در نامه‌ای به مقام‌های ارشد بی‌بی‌سی درباره از بین رفتن اعتماد عمومی نسبت به بی‌بی‌سی به‌دنبال این رسوایی ابراز نگرانی کرده بود.

کد خبر 189011
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز