یکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر نشر مرکز در نشست تجربه‌های نشر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با ارائه آماری از تحولات نشر در سه دهه اخیر میزان کاغذ مصرفی ناشران در سال 1361 را 9 هزار تن و در سال 1390 شصت و پنج هزار تن عنوان کرد تا بر آمار کاغذ مصرفی ناشران تردیدهای جدی وارد سازد.

book

به گزارش همشهری آنلاین علیرضا رمضانی، که به همراه جعفر همایی در نشست عصر یکشنبه،7 آبان،اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران  شرکت کرده بود ضمن اشاره به کاغذ مصرفی ناشران گفت، برخی آمارها که گفته می‌شود کاغذ مصرفی ناشران بالای 280 هزار تن است، نمی‌تواند با واقعیت بازار نشر ایران تطابق داشته باشد و آمار ارائه شده در این نشست از سوی خانه کتاب به دست آمده که تقریبا وضعیت نشر کشور را از هر نظر رصد می‌کند.

به گفته رمضانی در سال شصت و یک 3597 عنوان کتاب منتشر شد با میانگین تیراژ 7300 نسخه و در سال نود 68822 عنوان با میانگین تیراژ 1200 نسخه.

او درباره میزان بندهای مصرفی در دوره های مختلف نشر توضیحاتی داد و افزود: در سال شصت و یک مصرف کاغذ بر اساس بند 430 هزار بند بوده است و در سال نود این مصرف به دو میلیون و هشتصد هزار بند افزایش پیدا کرده که از رشد هفت برابری خبر می‌دهد.

رمضانی از برداشتن نظارت بر قیمت و تعیین آن در دوره یاد شده سخن گفت و افزود: هنگامی که دولت نظارت بر قیمت کتاب را برداشت یک تحول در عرصه نشر رخ داد همچنانکه وقتی در سال 1384 سوبسید کاغذ برداشته شد ، این امر سبب شد تا رانت و فساد دراین عرصه کمتر شده و در نهایت ناشران با اتکاء به توان و ظرفیت خود کار کنند و کتاب منتشر نمایند.

در ادامه این نشست جعفر همایی، مدیر نشر نی درباره خرید کتاب و وضعیت شفاف آن در دوره مدیریت احمد مسجد جامعی صحبت کرد و گفت در این دوره هر ساله به طور متوسط 4 میلیارد تومان کتاب خریداری می شد و علاوه بر آن فهرست کتاب‌های خریداری شده و هیئت خرید کتاب هم به صورت شفاف به افکار عمومی نشر معرفی می شدند و یکی از حاضران در نشست در این زمینه گفت که در دوره دولت آقای احمدی نژاد سالانه نزدیک به 25 میلیارد تومان کتاب از ناشران خریداری می‌شد که هیچگاه آیین نامه آن منتشر نشد و علاوه بر آن مشخص نشد که چه کسانی در هیئت خرید کتاب عضو هستند.

همایی درباره تحولات نشر در دوره بحران کاغذ هم صحبت کرد و گفت که برای نوسازی نشر باید اقدامات مورد نیاز صورت بگیرد

کد خبر 189404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز