گروه بین‌الملل: دیروز همزمان با هشدار نماینده ویژه سازمان ملل درباره خطر به قدرت رسیدن شبه‌نظامیان تندرو در سوریه درصورت فروپاشی حکومت دمشق، مخالفان سوری از فشار بر آنها برای گفت‌وگو با دولت بشار اسد خبر دادند.

سوریه

به این ترتیب به‌نظر می‌رسد جامعه جهانی متقاعد شده که گفت‌وگو تنها راه حل بحران سوریه است و اگر این جنگ با حمایت کشورهای خارجی از مخالفان مسلح ادامه یابد، سوریه به سمت فروپاشی پیش خواهد رفت. این دقیقا همان جمله‌ای بود که اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در سخنان خود به آن اشاره کرده است. او گفت: درباره فروپاشی حاکمیت سوریه و خطر به قدرت رسیدن شبه‌نظامیان تندرو به جهان هشدار می‌دهم.

ابراهیمی در گفت‌وگو با روزنامه الحیات، با ابراز نگرانی از تکرار تجربه سومالی در سوریه، درباره سناریویی هشدار داد که در آن، شبه نظامیان و گروه‌های پیکارجو درصورت فروپاشی نظام، حاکمیت را به‌دست می‌گیرند.سومالی بیش از 20سال است که به‌علت جنگ داخلی، فاقد حکومت مرکزی فعال است و عملا بخشی از این کشور، از آن جدا شده و به نام سومالی لند اعلام موجودیت کرده است.

فرستاده الجزایری‌تبار سازمان ملل که از مرداد‌ماه گذشته این مسئولیت را به‌عنوان جانشین کوفی‌عنان پذیرفته است، احتمال تجزیه سوریه را بعید دانست اما پیش‌بینی کرد که درصورت حل نشدن بحران، سومالی دیگری را در سوریه شاهد خواهیم بود.
ابراهیمی با اشاره به اینکه تنها راه موجود برای حل بحران سوریه، همان توافقنامه ژنو است، خواستار صدور قطعنامه‌ای الزام آور از سوی شورای امنیت برای مبنا قرار دادن این توافقنامه جهت حل بحران سوریه شد.

محور توافقنامه ژنو، توقف خشونت‌ها در درجه نخست، سپس تشکیل دولت انتقالی با اختیارات کامل و در نهایت اجرای انتخاباتی از سوی سازمان ملل در سوریه است. فرستاده سازمان ملل با تأکید بر اینکه موضوع سرنوشت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه را در تمامی دیدارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود به بررسی نگذاشته، تأکید کرد که این کشورها هم هیچ اشاره‌ای به این موضوع نکردند.

روسیه: موضعمان درقبال سوریه هرگز تغییر نمی‌کند

همزمان با اظهارات ابراهیمی، روسیه با تأیید بازگشت ناظران بین‌المللی به سوریه و افزایش شمار آنها، مجددا بر موضع خود درقبال نظام حاکم در سوریه پای فشرد. به گزارش شبکه خبری راشا تودی، وزیر خارجه روسیه در دیدار با ریاض حجاب نخست‌وزیر فراری سوری در اردن، ابراز امیدواری کرد که مخالفان بتوانند برای گفت‌وگوی سیاسی با نمایندگان دولت، یکپارچه شوند.

سرگئی لاوروف به‌صورت ضمنی طرف‌های کوشا برای یکپارچه‌سازی‌ مخالفان را نه به تلاش برای حل سیاسی بحران بلکه به تلاش برای ادامه خونریزی‌ها و به تلاش برای تحقق مصالح ژئوسیاسی خود متهم کرد.رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین تأکید کرد که مخالفان سوری 50 فروند موشک از نوع استینگر دوش پرتاب در داخل سوریه در اختیار دارند.وی درباره موضع کشورش درقبال سوریه تأکید کرد که روسیه موضعی دارد که نه قصد پنهان داشتن آن را دارد و نه از آن شرمنده است و نه قصد تغییر آن را دارد و مسکو هرگز موضع تأکید بر ضرورت رفتن اسد را نمی‌پذیرد.

فشار بر مخالفان برای گفت‌وگو با دولت سوریه

شورای ملی مخالفان سوریه همزمان با موافقت با بازنگری در ساختار خود، از اعمال فشار برخی طرف‌های دخیل در پرونده سوریه برای وارد شدن به گفت‌وگو با نظام حاکم در سوریه خبر داد. به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، شورای ملی مخالفان در این کنفرانس موافقت کرد که شمار اعضای دبیرخانه آن کاهش یافته و 13گروه مخالف جدید به آن بپیوندند. اما در تازه‌ترین اظهارنظر، جورج صبرا سخنگوی شورای ملی مخالفان از اعمال فشار برخی طرف‌ها برای گفت‌وگوی این شورا با نظام سوریه خبر داد. این نخستین باری است که شورای یادشده از این فشارها خبر می‌دهد. جورج صبرا با اعلام مخالفت شورایش با این ایده، از معرفی طرف‌های دخیل در این امر خودداری کرد.

ترور برادر رئیس پارلمان سوریه

دیروز افراد مسلح محمد اسامه اللحام برادر رئیس پارلمان سوریه را در منطقه الثریا در دمشق ترور کردند. تلویزیون سوریه هم گزارش داد که انفجار بمبی در منطقه المزه در دمشق 11کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت. در همین حال برخی روزنامه‌های لبنانی دیروز نوشتند که نیروهای امنیتی سوریه دفاتر جنبش حماس را در سوریه پلمب کردند. به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، صلاح البردویل از اعضای کادر رهبری حماس، اعلام کرد که اطلاعات دقیقی در این‌باره ندارد اما آنچه برای حماس اهمیت دارد، وارد نکردن فلسطینی‌ها در بحران جاری در سوریه است.

کد خبر 190442
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز