همشهری‌آنلاین: شرکت امنیت رایانه سیمانتک یک کرم رایانه‌ای را شناسایی کرده که پایگاه داده‌های اس‌ کیو ال مایکروسافت را تخریب کرده و آیتم‌هایی را با ارزش‌های تصادفی جایگزین می‌کند، این بدافزار پایگاه داده‌های تجاری را هدف گرفته است.

بدافزار

به گزارش مهر، شرکت امنیت رایانه سیمانتک به بخش‌های تجاری در رابطه با بدافزار جدیدی هشدار داده است که می‌تواند پایگاه داده ای شرکت را با دستکاری اطلاعات داخل آن را از بین ببرد.

این کرم که ناریلام نامگذاری شده پایگاه‌های داده‌ای اس کیو ال مایکروسافت را هدف گرفته است و زمانی که داخل این پایگاه داده‌ای شد، کلمات خاصی را جستجو کرده و آنها را با ارزش‌های تصادفی جایگزین کرده و یا جدول‌های خاصی را حذف می‌کند.

شونیچی ایمانو محقق امنیت سیمانتک در این رابطه نوشته است که این بدافزار برای سرقت اطلاعات از دستگاه آلوده شده کاربرد ندارد و به نظر می‌رسد که طوری برنامه‌ریزی شده تا صرفا به اطلاعاتی نگهداری شده در پایگاه داده‌ای هدف صدمه وارد کند و اگر شرکت‌ها نسخه پشتیبانی از برنامه‌های خود تهیه نکرده باشند بازگرداندن اطلاعات از دست رفته بسیار مشکل خواهد بود.

گفته می‌شود که اکثریت افرادی که دستگاه‌های آنها به این ویروس آلوده شده کاربران شرکت‌ها و بخش تجاری هستند.

بدافزار ناریلام که بدافزار استاکس‌نت را به ذهن تداعی می‌کند، برخی سازمان‌های ایران، بریتانیا و آمریکا را هدف گرفته است.

هدف اصلی این کرم این بار ایجاد نوعی آشفتگی در پایگاه داده شرکت‌ها و به طور مشخص سامانه‌‌های مالی این شرکت‌ها است.

ناریلام به دنبال پایگاه‌های داده‌ای با نا‌م‌های علیم، شهد، مالیران است و پس از آن عبارت‌هایی چون BankCheck و یا Buyername را جستجو می‌کند. براساس اظهارات ایمانو برخی از این واژه‌ها چون واژه حساب جاری و پس‌انداز فارسی هستند.

کد خبر 192318
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز