همشهری‌آنلاین: این روزها دغدغه ویروسی شدن چنان شایع شده که اگر استفاده شما از تکنولوژی در حد یک فلش ساده هم باشد، در دنیایی که گفته می‌شود در آن روزانه بیش از 55 هزار ویروس جدید تولید می‌شود، از این نگرانی در امان نخواهید بود.

آنتی ویروس

به گزارش ایسنا، در حال حاضر فروش انواع آنتی ویروس یکی از پرسودترین تجارت‌ها در سطح دنیا محسوب می‌شود و شرکت‌های مختلف در تلاش هستند تا با وارد کردن انواع آنتی ویروس سود کلانی داشته باشند.

آنتی ویروس‌هایی که به گفته معاون وزیر ارتباطات در موارد متعدد خود آنها هم عامل انتقال ویروس هستند و خطری جدی برای سیستم‌ها به شمار می‌روند.

در این میان آمار دقیقی از تعداد ویروس‌هایی که رایانه‌ها را تهدید می‌کنند در دست نیست اما چندی پیش این گونه عنوان شده بود که در ایران بیش از چهار هزار نوع ویروس در کمین سیستم‌های کاربران است که البته این که اکنون با توجه به رشد حملات سایبری تعداد این ویروس‌ها تا چه میزان گسترش پیدا کرده جای سوال دارد؟

در این زمینه گفته می‌شود گاه سایت‌هایی که خود اقدام به ساخت آنتی‌ویروس‌ها می‌کنند، به این نکته اشاره دارند که هر آنتی‌ویروس تاکنون چندین نوع ویروس را شناخته است و شاید با توجه به این آمارها بتوان به آماری نسبی در زمینه‌ی ویروس‌های فعال در فضای مجازی دست‌ یافت.

در این زمینه چندی پیش رئیس سازمان پدافند غیرعامل هم از تولید روزانه 55 هزار ویروس در دنیا خبر داده و گفته بود: این ویروس‌ها به سه نوع معمولی،‌ امنیتی و پیشرفته به اصطلاح سایبری تقسیم‌بندی می‌شوند و شرکت‌های ضد بدافزار وظیفه دارند که این ویروس‌ها را شناسایی و با آنها مقابله کنند.

سردار جلالی در عین حال خاطرنشان کرده بود که ویروس‌ها اساسا نمی‌توانند چندان خطرناک یا نگران‌کننده باشند اما در میان این ویروس‌ها نوعی ویروس وجود دارد که به دلیل پیچیدگی‌ها خطرات را نیز افزایش می‌دهد و این نوع ویروس سلاح سایبری نام دارد.

وی با بیان اینکه تعداد ویروس‌های سایبری محدود است، گفته بود: این ویروس‌ها دارای قدرت پنهان‌شوندگی، رمزگذاری و فرمان‌گیری از دور هستند که رویکرد اول ما در سازمان پدافند غیرعامل در این رابطه تشخیص این نوع سلاح‌هاست،‌ لذا در این رابطه در حال راه‌اندازی آزمایشگاهی در سطح رفرنس (مرجع) در وزارت دفاع هستیم. اگر ما بتوانیم این نوع بدافزارها را شناسایی کنیم، مطمئنا می‌توانیم ضدبدافزارهای آنها را نیز تولید کنیم که این کار هم‌اکنون در حال انجام است.

البته در این میان معاون گسترش فناوری سازمان فناوری اطلاعات نیز بر این نکته تاکید دارد که اگرچه تعداد این ویروس‌ها به نسبت بالاست اما با این حال خطری جدی از بابت آن‌ها کاربران را تهدید نمی‌کند، برای مواجه با این مشکلات لازم است کاربران آگاهی‌های خود را بالاتر ببرند.

اسماعیل رادکانی در عین حال تاکید دارد که تمام این ویروس‌ها با نیت سازمان‌یافته طراحی نشده‌اند و در میان آن‌ها ممکن است تنها برخی ویروس‌ها به نیت اقدامات خاص طراحی شده باشند.

وی همچنین به کاربران توصیه می‌کند که برای مقابله با انواع ویروس‌ها از آنتی‌ویروس‌هایی استفاده کنند که قابلیت به‌روزرسانی داشته باشند.

بنا بر جدیدترین گزارش از وضعیت جهانی امنیت اطلاعات نشان می‌دهد که تنها در سه ماهه نخست سال 2012 میلادی، دست کم 6 میلیون ویروس رایانه‌یی کاملاً جدید تولید و در شبکه جهانی اینترنت، منتشر شده‌اند.

کد خبر 203596
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز