همشهری آنلاین: مدیرکل برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت‌علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حوزه‌های علوم پایه، هنر و معماری برخلاف علوم انسانی که در برخی رشته‌ها توسعه آنها باید متوقف شود، نیازمند گسترش کمی است.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید قدیمی در نشست خبری تحول و ارتقای محتوای برنامه درسی و آموزشی رشته‌های علوم پایه با بیان اینکه هشت درصد از جمعیت چهار میلیون و پانصد هزار نفری دانشجویان کشور در رشته های علوم پایه تحصیل می کنند، گفت: در این میان از کل جمعیت دانشجویی کشور، حدود دو درصد در رشته‌های ریاضی، دو درصد در رشته‌های شیمی، 1.5 درصد در رشته‌های علوم زیستی، 1.5 درصد در رشته های فیزیک و کمتر از یک درصد در رشته‌های علوم زمین شناسی مشغول به تحصیل هستند.

وی با تاکید بر اینکه باید علاوه بر ارتقای کیفیت و لحاظ شاخص‌های استاندارد، بستر توسعه کمی علوم پایه نیز فراهم گردد، تصریح کرد: این تعداد جمعیت دانشجوی علوم پایه ماموریت دانش بنیان کردن این حوزه را پشتیبانی نمی‌کند و نیازمند افزایش است.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه‌ جمعیت دانشجویان رشته‌هایی چون روان‌شناسی و حقوق در حوزه علوم انسانی باید کاهش نیز داشته باشد.

قدیمی در ادامه اظهارکرد: جمعیت هشت درصدی دانشجویان علوم پایه در کنار اعضای هیات علمی این حوزه، 50 درصد تولیدات علمی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی با اشاره به ارائه پیش نویس سند و برنامه راهبردی پنج ساله علوم پایه در سال گذشته، گفت: حوزه علوم پایه علاوه براینکه می‌تواند موجب رونق کسب و کار شود،‌ در حوزه ارتقا فرهنگ و هویت نیز با توجه به عقبه تاریخی کشور نقش بسزایی را خواهد گذاشت.

وی در خاتمه افزایش درآمد سرانه ملی و ارتقای فرهنگ و هویت کشور را از جمله نتایج پیشبرد علوم پایه دانست و از محققان این حوزه خواست تا در فعالیت‌های خود نشان‌های مطرح جهانی مانند جوایز نوبل را هدفگذاری کنند.

کد خبر 193055

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز