همشهری آنلاین: محققان موسسه IBM پیش‌بینی کرده‌اند تا پنج سال دیگر تکنولوژی به اندازه‌ای پیشرفت خواهد کرد که رایانه‌ها از پنج حس اصلی انسانی برخوردار خواهند شد.

به گزارش فاکس نیوز، برنی میرسون از موسسه IBM پیش‌بینی می‌کند تا سال 2018 تکنولوژی به اندازه‌ای پیشرفت خواهد کرد که رایانه‌ها قدرت دیدن، بوئیدن، لمس کردن،‌چشیدن و شنیدن را از طریق غدد چشایی دیجیتال، پیکسل‌های حساس و دیگر نوآوری‌ها به دست خواهند آورد.

به گفته وی اگر بخواهید پارچه‌ای طرح‌دار خریداری کنید، باید بتوانید دست خود را بر روی نمایشگر کشیده و احساس لمس کردن آن پارچه را به دست آورید،‌توانایی که چندان غیرممکن به نظر نمی‌آید.

IBM هرسال پنج تکنولوژی که طی پنج سال آینده از لابه‌لای کتابهای علمی تخیلی جدا شده و به رویدادهایی حقیقی و صنعتی تبدیل خواهد شد را پیش‌بینی می‌کند. امسال این شرکت به دوران بعدی صنعت رایانه،‌که IBM آن را دوران سیستم‌های شناختی می‌نامد،‌نگاهی انداخته است،‌نسلی جدید از ماشین‌ها که از قدرت یادگیری، انطباق یافتن، احساس کردن و تجربه کردن جهان حقیقی برخوردار خواهند بود. رایانه‌هایی که به سبک خود قادر به تقلید از احساسات انسانی خواهند بود.

برای ایجاد احساس لامسه در اسمارت‌فونها و یا نمایشگرها، میرسون مبدل‌های فیزیوالکتریکی را پیش‌بینی می‌کندکه تقریبا نامرئی بوده و می‌توانند با ایجاد ارتعاشاتی حس لامسه را در انگشتان دست به وجود آورند. این نوع از حس لامسه به رایانه‌ها در دیدن از طریق پیچیدگی‌ها، هماهنگ بودن با سرعت اطلاعات و تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه‌تر کمک خواهد کرد.

میرسون همچنین پیش‌بینی می‌کند رایانه‌های آینده قادر خواهند بود گریه نوزادان را ترجمه کنند، به صداهای پس‌زمینه گوش فرا داده و از میان آنها احساسات، نیازها و خواسته‌ها را تعیین کند و یا آنها را از طریق تغییر در شدت فرکانس صدا مشخص کند.

همچنین رایانه‌ها قادر خواهند بود با دیدن خورده شدن غذاها توسط انسان،‌از طریق اطلاعاتی که فرد درباره غذا به رایانه خواهد داد، طعم غذاها را احساس کنند. همچنین رایانه‌ها بهتر از انسان قادر به تشخیص آمونیاک موجود در غذاهای مانده و فاسد هستند از این رو می‌توانند اطلاعات دقیقی درباره غذاهایی که در یخچال دارید در اختیار شما قرار دهند.

میرسون می‌گوید تمامی این تکنولوژی‌ها شدنی هستند، تا پنج‌سال دیگر این فعالیت‌ها کاملا قابل قبول خواهند بود زیرا امروز نیز تا حدی قابل اجرا هستند.

کد خبر 194782
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز