پگاه شفتى: سال 2012 با همه‌ی حرف و حدیث‌ها جایش را به سال 2013 می‌دهد. در سال2012 نه‌تنها دنیا به پایان نرسید، بلکه این سال، سال بسیار پرباری بود.

نگاهی به برترین اختراع‌های سال 2012

در این‌جا نگاهی می‌اندازیم به چند اختراع برتر سال2012 به انتخاب مجله‌ی پاپ ساینس. پس با اختراع‌هایی که رتبه‌های اول تا سوم را در میان بازی‌ها و ابزارک‌ها (گجت‌ها) به‌دست آورده‌اند آشنا ‌شوید.

ویدیو پروژکتور وی پی ال سونی

سازندگان صفحه‌ی نمایش همیشه از یک قانون ساده پیروی می‌کنند، یعنی نمایشگری بزرگ‌تر با تعداد پیکسل‌های بیش‌تر. مهندسان و پژوهشگران شرکت سونی توانستند مقام اول برترین اختراع دنیای سرگرمی را مال خود کنند. این «ویدیو پروژکتور» که می‌تواند یک پرده‌ی نمایش  200  اینچی را پشتیبانی کند، مخصوص نمایشگرهای خانگی طراحی شده و صدا و تصویری برتر از سینما را به خانه می‌آورد.

همشهرى دوچرخه‌ى شماره‌ى 682

نینتندو و وی‌یوی محبوبش

اما مقام دوم برترین اختراع در دنیای سرگرمی می‌رسد به «نینتندو»ی معروف و«وی‌یو»ی پرسر و صدایش. وی‌یو یک کنسول منحصر به‌فرد است. نه به خاطر بازی‌های محبوب و گرافیک قابل قبولش، بلکه به این دلیل که اولین کنسول در دنیاست که می‌تواند هم‌زمان دو صفحه‌ی نمایش را پشتیبانی کند. کیفیت تصویر هم در نمایشگر و هم در صفحه‌ی 6 اینچی گیم‌پد عالی است. البته نکته‌ی قابل توجه این است که همه‌ی این ارتباط‌ها بین نمایشگر، گیم‌پد و کنسول با سیستم بلوتوث و بدون سیم میسر می‌شود.

همشهرى دوچرخه‌ى شماره‌ى 682

گوشی‌های ضدآب

حالا می‌رویم به دنیای گجت‌ها. در این‌جا مقام برترین گجت سال می‌رسد به شرکت لیکی‌پل(Liquipel).

هر سال رطوبت، 82میلیون گوشی تلفن همراه را از بین می‌برد. با این‌حال تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه، تاکنون اهمیت زیادی به حفاظت از محصولاتشان در برابر آب، نمی‌دادند. اما مهندسان شرکت لیکی پل توانستند با وکیوم کردن یک گوشی در خلاء و سپس تزریق کربن دارای گاز هیدروفوبیک یا گاز آب‌گریز، از گوشی و سایر دستگاه‌های برقی در برابر آب حفاظت کنند. ذرات بسیار بسیار ریز این گاز که به ضخامت یک هزارم موی انسان است، می‌تواند درون گوشی نفوذ کرده واجزای داخلی را نیز در برابر آب ایمن کند. شرکت‌های اپل، سونی، نوکیا و... توانستند با این فناوری، گوشی‌های خود را ضدآب به بازار عرضه کنند. از آن جمله نوکیا لومیا 610 که می‌تواند این کارخانه‌ی عظیم فنلاندی را از رکود و درماندگی در بازار رقابت، بیرون بیاورد.

همشهرى دوچرخه‌ى شماره‌ى 682

دالبی اتمسفر: نسل جدید سیستم صوتی دالبی

مقام سوم متعلق به سیستم صدای بسیار پیشرفته‌ی مخصوص سالن‌های نمایش است. این سیستم که «دالبی اتمسفر» نام دارد با بیش‌از 60 عدد بلندگو، که نیمی از آن‌ها هم از سقف آویزان است، تحول بزرگی در سیستم‌های صوتی سالن‌های نمایش و آمفی تئاتر به‌وجود می‌آورد. با این سیستم بیننده در هرکجای سالن که نشسته باشد می‌تواند صدای یک هلی‌کوپتر را از جایی که بلند می‌شود(مثلاً سمت چپ تصویر) تا جایی که در آسمان ناپدید می‌شود(مثلاً سمت راست تصویر) ردیابی کند. صداگذاری  انیمیشن «شجاع» محصول شرکت دیزنی-پیکسار با این سیستم انجام شده و قرار است 15 فیلم دیگر نیز در سال2013 با همین سیستم صداگذاری شوند.

همشهرى دوچرخه‌ى شماره‌ى 682

فیلم‌برداری نامرئی

مقام دوم در میان گجت‌ها هم می‌رسد به یک فیلم‌بردار نامرئی به نام «ساتاری سوئیویل» این گجت که می‌تواند با تلفن همراه یارایانه‌ی شما ارتباط داشته باشد، با یک ردیاب کوچک که به لباس شما متصل می‌شود، می‌تواند تمام حرکات شما را دنبال کند. این ابزارک که در ویدیو چت اینترنتی کارآمدی زیادی دارد، می‌تواند یک گفت‌وگوی زنده‌ی اینترنتی را درحال آشپزی، ورزش یا هر فعالیت دیگری برای کاربر رقم بزند. این گجت هم مانند بسیاری از ابزارک‌ها با ارتباط بدون سیم یا بلوتوث و اشعه‌ی دنبال‌کننده‌ی مادون قرمز کار می‌کند.

همشهرى دوچرخه‌ى شماره‌ى 682

دوربین حرفه‌ای نوکیا

دوربین جیبی حرفه‌ای سونی هم مقام سوم این عرصه را به خود اختصاص داده است، دوربین کوچکی  با قیمت 2800 دلار. اما در مقام ششم هم به یک دوربین ارزان‌تر، منتها در یک گوشی همراه می‌رسیم. نوکیا  808 پیور ویو  که با دوربین مجهزی به بازار آمد. با دوربین این گوشی تلفن همراه می‌توان عکس‌هایی بسیار حرفه‌ای گرفت.

همشهرى دوچرخه‌ى شماره‌ى 682

کد خبر 195788
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز