به گزارش روابط عمومی دفتر مطالعات و توسعه رسانهها نویسندگان این شماره رسانه، مقوله "سواد رسانهای" را از دیدگاههای مختلف مورد بررسی قرار دادهاند.
در این نشریه آمده است: امروز در دنیایی زندگی میکنیم که خواهناخواه در شرایط اشباع رسانهای قرار دارد.
فضای پیرامونی، سرشار از اطلاعات است و ما نیاز داریم بدانیم در چنین فضایی چگونه از رسانهها و منابع اطلاعاتی آنها بهره بگیریم.
چه چیزهایی را انتخاب و چه چیزهایی را کنار بگذاریم. این فرآیند مستلزم دستیابی به سطح معقولی از مهارتها و دانش است تا بر پایه آن بتوان رابطه فعالتری را در ارتباط با رسانهها در پیش گرفت و از حالت انفعالی و یکسویه با رسانهها خارج شد.
فهرست مقالات مندرج در این شماره فصلنامه به شرح زیر است:
- تعریف سواد رسانهای جیمز پاتر/ لیدا کاووسی
- سواد رسانهای، یک مقاله عقیدهای/ دکتر یونس شکرخواه
- درآمدی به سواد رسانهای و تفکر انتقادی/حسین بصیریان و رضا بصیریان
- رویکردهای سواد رسانهای, جیمز ای . براون/ دکتر پیروز ایزدی
- ابعاد دیداری سواد رسانهای , پل مساریس/ اسماعیل یزدان پور
- سواد رسانهای؛ رویکردی جدید به نظارت/ طهمورث قاسمی
- سانسور یا سواد رسانهای؟ / دکتر محمد سلطانی فر
- بازنمایی ایران و حجاب زنان ایرانی در رسانههای امریکا, الی لستر روشن ضمیر/ سبحان رضایی
- صفحهآرایی؛ "مدیریت قرائت متن"/ احمدرضا دالوند
- پژوهشی در باب ارتباطات میان فرهنگی و ارتباطات توسعه, یونگ یون کیم/ فلورا فروغیان
- حجم نمونه برای تحلیل محتوای روزنامهها در مطالعات چند ساله, استفان لیسی , دانیل ریف, استاسی استودارد, هاف مارتین و کنگ کوچانگ/ شعبانعلی بهرامپور.
علاقهمندان میتوانند فصلنامه رسانه را از دفتر مطالعات و توسعه رسانهها تهیه کنند.
همچنین میتوانند با مراجعه به صفحه اشتراک رسانه در وب سایت دفتر مطالعات و توسعه رسانهها، مجله را مشترک شوند.