مینا صیادى: «هفت شب با مهمانی ناخوانده در نیویورک» به نویسندگی و کارگردانی«‌فرهاد آئیش» بار دیگر در سالن اصلی تئاترشهر در بخش ویژه‌ی سی و یکمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر، به روی صحنه رفت.

یک‌بار دیگر روی صحنه

فرهاد آئیش سال‌ها قبل نمایش‌نامه‌ی این اثر را در حالی در آمریکا به نگارش در آورده بود که از قبل «علی نصیریان» را برای نقش مقابل خود انتخاب کرده بود. فرهاد آئیش و علی نصیریان 10 سال پیش، این کار را در آمریکا، کانادا و سالن اصلی تئاترشهر به روی صحنه برده بودند که در آن دوران به شدت مورد توجه و استقبال عموم قرار گرفته بود.

 داستان نمایش درباره‌ی روبه‌رو شدن و مقابله‌ی دو قشر و دو دیدگاه مختلف از جامعه است. یکی جوان امروز و مدرن و دیگری پیرمردی قدیمی و پای‌بند سنت‌های قدیمی که هرکدام سعی در پافشاری بر عقاید خود دارند. جوانی که فرهاد آئیش بازیگر آن است، میزبان مهمان ناخوانده‌ای می‌شود که علی نصیریان نقش او را بازی می‌کند. این نمایش در آذرماه امسال هم در سالن چهارسوی تئاترشهر، بار دیگر به اجرا در آمد.

به گفته‌ی فرهاد آئیش، این نمایش نسبت به نمایش پیشین که 10 سال قبل اجرا شده بود، تفاوت زیادی ندارد و تغییرات بسیار کمی چون کوتاه کردن برخی از مونولوگ‌ها (تک‌گویی‌ها) و تندتر کردن ریتم اثر داشته است. اما تماشاگران نظرهای متفاوتی دارند. با این‌که از اجرای تازه‌ی این نمایش استقبال زیادی شد،  بعضی از تماشاگران می‌گفتند که نمایش 10 سال پیش، برای آن‌ها جذاب‌تر بوده است. اما تماشاگرانی هم بودند که می‌گفتند دیدن استادانی چون علی نصیریان روی صحنه، آن‌قدر مهم و با ارزش است که واقعاً نمی‌شود تماشای این نمایش را از دست داد. به‌خصوص وقتی که در طول اجرای عمومی در آذر ماه، تماشاگران می‌دیدند علی نصیریان بیش از نیمی از اجرا‌ها را با دست شکسته به روی صحنه می رفت، اما این موضوع از کیفیت کار کم نکرده بود.

چیزی که در اجرای تازه‌ی این کار، بیش‌تر به چشم می‌آید این است که موضوع اصلی نمایش، یعنی تقابل دو دیدگاه سنتی و مدرن، هم‌چنان حتی بعد از گذشت این سال‌ها تازگی خودش را حفظ کرده و برای مخاطبان جذابیت دارد.

 

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 685

کد خبر 199618
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز