على مولوى: امروز دوازدهم بهمن است و درست از همین امروز، هم‌زمان با انتشار دوچرخه، سی و یکمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم فجر شروع می‌شود.

پرواز با سیمرغ سى و یک

از امروز در بخش «سودای سیمرغ» (مسابقه‌ی سینمای ایران)، فیلم‌های آسمان زرد کم‌عمق (بهرام توکلی)، آفتاب مهتاب زمین (علی قوی‌تن)، استرداد (علی غفاری)، برلین  منفی هفت (رامتین لوافی)، بشارت به یک شهروند هزاره‌ی سوم (محمدهادی کریمی)، ترنج (مجتبی راعی)،‌جیب‌بر خیابان جنوبی (سیاوش اسعدی)، چه خوبه که برگشتی (داریوش مهرجویی)، حوض نقاشی (مازیار میری)، خاک و مرجان (سیدمسعود اطیابی)، خسته نباشید (محسن قرایی)، دربند (پرویز شهبازی)، دلتنگی‌های عاشقانه  (رضا اعظمیان)، دهلیز (بهروز شعیبی)، رسوایی (مسعود ده‌نمکی)، روز روشن (حسین شهابی)، زیباتر از زندگی (انسیه شاه‌حسینی)، گام‌های شیدایی (حمید بهمنی)، عقاب صحرا (مهرداد خوشبخت)، فرزند چهارم (وحید موسائیان)، قاعده‌ی تصادف (بهنام بهزادی)، کلاس هنرپیشگی (علیرضا داوود نژاد)، گناهکاران (فرامرز قریبیان)، گهواره‌ای برای مادر (پناه‌برخدا رضایی)، هیچ‌کجا، هیچ‌کس (ابراهیم شیبانی) و هیس! دختر‌ها فریاد نمی‌زنند (پوران درخشنده) با هم رقابت می‌کنند.

در بخش «نگاه نو» (مسابقه‌ی فیلم‌های اول) هم، اشیا از آن‌چه در آینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند (نرگس آبیار)، افسانه‌ی سرزمین گوهران (مجید شاکری)، او خوب سنگ می‌زند (سیدهادی محقق)، برلین منفی هفت (رامتین لوافی)، بزرگ‌مرد کوچک (صادق صادق دقیقی)، تابستان طولانی (علی خزاعی‌فر )، تاج‌محل (دانش اقباشاوی)، خاکستر و برف (روح اله سهرابی)، خسته نباشید (محسن قرایی)، دهلیز (بهروز شعیبی)، تنهای تنهای تنها (احسان عبدی‌پور)، روز روشن (حسین شهابی)، سر به مهر (هادی مقدم‌دوست)، من عاشق سپیده‌ی صبحم (علی کریم)،  نه و بیست دقیقه در بوشهر (محمدامین همدانی)، یک دو سه... پنج (محمد معیری)، به رقابت می‌پردازند.

رکوردداران جشنواره‌ی فیلم فجر

امسال رکورد‌داران سیمرغ بلورین، به تفکیک هر بخش در کتاب «مرور 30 سال، جشنواره‌ی فیلم فجر» معرفی می‌شوند که در جمع‌بندی نهایی این کتاب، «ابراهیم حاتمی‌کیا» با هفت سیمرغ بلورین و دو دیپلم افتخار در صدر قرار دارد و «مجید مجیدی» با هفت سیمرغ بلورین و یک دیپلم افتخار، رتبه‌ی دوم را به خود اختصاص داده است.

به گفته‌ی  مسعود نجفی، گردآورنده‌ی کتاب «مرور 30 سال، جشنواره‌ی فیلم فجر»، در یکی از بخش‌های این کتاب، سینماگرانی که در طول این 30دوره، بیش‌ترین جایزه و سیمرغ را دریافت کرده‌اند، به تفکیک هر رشته معرفی می شوند.

بر اساس این اطلاعات، «مجید مجیدی» با چهار سیمرغ بلورین برای کارگردانی، «داریوش مهرجویی»، «رخشان بنی‌اعتماد» و «کامبوزیا پرتوی» هرکدام با دو سیمرغ بلورین برای فیلم‌نامه، «هایده صفی‌یاری» با چهار سیمرغ بلورین و «حسین زندباف» با دو سیمرغ بلورین و دو لوح زرین (که در دوره‌های اول اهدا می‌شد) برای تدوین، «مجید انتظامی» با چهار سیمرغ بلورین برای موسیقی، «محمود کلاری» با چهار سیمرغ بلورین و یک دیپلم افتخار برای فیلم‌برداری، «محمدرضا دلپاک»  با هفت سیمرغ  بلورین برای صداگذاری، «جهانگیر میرشکاری» با چهار سیمرغ بلورین و یک لوح زرین برای صدابرداری، «امیر اثباتی» و «ایرج رامین‌فر»، هر کدام با چهار سیمرغ بلورین برای طراحی صحنه، «سعید ملکان» با چهار سیمرغ بلورین برای چهره‌پردازی و «محسن روزبهانی» با هشت سیمرغ بلورین برای جلوه‌های ویژه، رکوردداران بخش‌های فنی جشنواره‌ی فیلم فجر هستند.

«پرویز پرستویی» با سه سیمرغ بلورین، یک دیپلم افتخار، یک سیمرغ ویژه و یک لوح زرین، پرافتخارترین بازیگر مرد جشنواره است و «فاطمه معتمدآریا» با  چهار سیمرغ بلورین در میان بازیگران زن، بیش‌ترین جایزه را گرفته است.

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 685

کد خبر 199622
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز