آیدا ابوترابی: تماشای ستاره‎ها و شفق قطبی از داخل اتاق؟ زندگی در لابه‏لای پرنده‎ها و بالای درخت؟ سفر کردن با هلی‏کوپتر چهار ستاره؟ خوابیدن روی تخت یخی؟ برای تعطیلات کدام را دوست دارید انتخاب کنید؟!

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی686

هتل جایی است برای استراحت و باید امکاناتی برای رفاه و آرامش داشته باشد. شاید به ظاهر فراهم کردن امکاناتی در این حد کار سختی نباشد، اما پیشرفت  فناوری همان‌طور که ابعاد زیادی از زندگی ما آدم‏ها را تحت تأثیر قرار داده، کیفیت تفریحات را هم دگرگون کرده است و حالا به کمک علم و دانش می‏توان تجربه‏های زیادی به دست آورد. از لذت تجربه‌ی اسکیمو شدن برای چند روز گرفته تا استراحت روی لانه‏ی کبوتر یا...!   

زندگی یخی!

200 کیلومتری مدار قطب شمال در کشور سوئد، جایی است که این هتل ساخته شده است. یک هتل برفی به تمام معنا! برف و یخ تنها مصالح این هتل هستند که سوئیت‏ها، لابی، سالن و رستوران با آن‏ها ساخته شده است. این که این همه برف چه‌طور فشرده و مقاوم شده‎اند تا در نهایت زیبایی هتل برفی به وجود بیاورند، نکته‌ای است که باید  آن را از مهندسان این هتل پرسید. درجه‌ی حرارت این هتل از منهای پنج تا منهای هشت درجه‎ی سانت‌یگراد تغییر می‌کند. تمامی لوازم موجود در هتل مانند میز و تخت و کمد همگی یخی هستند. ساختن این سازه‏ها به اره‏های مخصوصی نیاز دارد که به‌راحتی هم تراش‎های لازم را ایجاد کند و هم یخ‏ها را نشکند. علاوه بر این، اصطکاک یخ و اره هم نباید باعث آب شدن یخ بشود. برای ساخت 5500 متر مربع هتل یخی، از 2000 تن یخ‏ و 30 هزار تن اسنایس (Snice) استفاده شده است. این ماده ترکیبی از یخ و برف است.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی686

لذت اسکیمو شدن

ایگلو، نامی است که اسکیموها روی خانه‏هایشان گذاشته‎اند و در شمال کشور فنلاند، می‎توان اقامت در ایگلوهای شیشه‏ای را تجربه کرد. از شیشه‎های حرارتی ویژه‏ای برای ساخت این هتل استفاده شده که دمای داخل اتاق‏ها را گرم نگه می‏دارند. آن هم در جایی که دمای محیط به منهای 30 درجه‎ی سانتی‎گراد می‏رسد. اما چرا از شیشه استفاده شده است؟ چون مردم برای تماشای یکی از عجایب هفت‎گانه‌ی جهان به این منطقه سفر می‎کنند و در این ایگلوها از جای نسبتاً گرمی می‏توان به تماشای آسمان نشست. شفق قطبی از برخورد ذرات باردار در جو زمین به وجود می‎آید و در نزدیک‏های قطب، منظره‏ی دیدنی‏ای را در آسمان رقم می‎زند.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی686

 استراحت آویزان

اگر ترس از ارتفاع نداشته و کمی هم سنگ‏نوری بلد باشید، عاشق خوابیدن در این هتل خواهید شد! هتلی در استان باواریای آلمان که در بالای درختان و حتی روی صخره‏های کاملاً عمودی، اندک جایی برای خوابیدن اجاره می‎دهد. ساخت و ساز این فضا کار هر کسی نیست. از پارچه‏ای که برای کف اتاق انتخاب می‎شود تا گیره و اتصالات و نصب آن‎ها روی درخت و کوه با دقت و از مواد خاصی انتخاب می‏شوند. اندازه‎گیری وزن مهمانان متناسب با گیره و پارچه، یکی از کارهایی است که قبل از ورود باید انجام داد. اتاق‎ها در ارتفاع‏های مختفی وجود دارند. برخی در ارتفاع 1000 تا 2000 متری هستند و برخی دیگر تنها 100 تا 300 متر  ارتفاع دارند. وزن اتاق‏های چوبی را دو یا سه درخت تحمل می‏کنند. البته هر درختی هم برای این کار مناسب نیست.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی686

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی686

 اتاق ترسناک را می‌پسندید یا وارونه؟

می‎توان گفت این هتل ترکیبی جالب از در آمیختن علم و هنر است. در نزدیکی‏های برلین در کشور آلمان، هتل عجیبی وجود دارد که در آن از قوانین فیزیک و نور و تصویر برای عجیب شدن فضا استفاده شده است. اتاقی را تصور کنید که در آن همه‌ی وسایل در هوا معلق‌اند. مثلاً تختخواب روی زمین نیست یا اتاق دیگری تماماً با آینه پوشیده شده، به‌طوری که چندین هزار تصویر از خودتان می‏بینید. در اتاق دیگری همه چیز وارونه است، مثلاً با میز و صندلی روی سقف چه‌طورید؟! در این هتل فضاهای ترسناکی وجود دارند که شاید به مذاق هر کسی خوش نیاید!

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی686

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی686

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی686

هتلِ زیرزمینی

عمیق‎ترین هتل دنیا  در 120 کیلومتری شهر استکهلم (سوئد) ساخته شده است. هتلی که در گذشته معدن بوده و برای رسیدن به آن باید 155 متر زیرِ زمین رفت. کاربری قبلی این مکان استخراج نقره بوده و راحت به هتل تبدیل نشده است. باید فضاها به محیطی دلپذیر و قابل تحمل تبدیل می‏شدند و این کاری بود که به کمک مهندسان معمار و معدن صورت گرفت. انتقال لوازم به زیر زمین، کندن بخش‎های بزرگ‏تری برای تالار تئاتر و سوئیت‎ها، تهویه‌ی مطبوع و... از جمله‌ی این کارها بودند. هوای پایین حدود دو درجه‌ی سانتی‏گراد است و برای همین از دستگاه‏های خنک کننده استفاده می‎شود. هنگام ورود مهمانان، یک نفر با دستگاه مخابره‌ی رادیویی روی زمین می‎ماند تا هر گونه اتفاقی را گزارش کند. چرا که فناوری آن زیر جواب نمی‎دهد!

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی686

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی686

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی686

تفریح و استراحت در زیرآب!

خیلی وقت است آرزوی زندگی زیر آب با اختراع زیردریایی‎ها برآورده شده، اما این آرزو که آدم، دانشمند و غواص نباشد و بتواند برای مدتی زیر آب (البته در جایی غیر از زیردریایی) زندگی کند، هنوز تحقق نیافته است. چند سالی است که خبر ساخت هتل‎های لوکس زیر آب شنیده می‏شود. رستوران و استخر و زمین تنیس در آب به نظر باورنکردنی می‎رسد، نه؟ آسانسور 12 متر مهمانان را زیر آب می‎برد و به سوئیت‏هایشان راهنمایی می‏کند. این اتاقک‎ها از مواد پلاستیکی شفاف ساخته شده‌اند که حدود 10 سانتی‎متر ضخامت دارد و می‎توانند فشار آب را تحمل کنند و اکسیژن مورد نیاز آن‌ها هم با کپسول‎هایی تأمین می‎شود. جزیره‌ی فیجی در اقیانوس آرام مکانی است که برای ساخت این هتل 24 سوئیته در نظر گرفته شده است. تا آماده شدن کامل این هتل، می‏توان از نمونه‏های سنتی اقامت در آب در اطراف جزیره‎ها استفاده کرد که البته نیاز به مهارت غواصی دارد!

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی686

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی686

کد خبر 199866
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز