یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: دومین جشنواره سرود و موسیقی شمسه، چهار اسفند 1391با حضور دکتر سیدمحمدهادی ایازی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، عبدالله رمضانی مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران، محمد ثابت ایمان معاون خدمات فرهنگی اداره کل فرهنگی شهرداری تهران، علی مرادخانی مدیرعامل موزه موسیقی و دبیر تخصصی جشنواره و اساتید صاحب‌نام موسیقی و جمع کثیری از علاقه‌مندان و گروه‌های محلی سرود و موسیقی در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

جشنواره سرود و موسیقی شمسه

با اینکه عمر جشنواره شمسه بسیار کوتاه است اما در دومین سال عمر خود هنرمندان حرفه‌ای و بنام موسیقی به دیدن هنرهای جوانان آمدند. دکتر حسن ریاحی، فرهاد فخرالدینی، شاهین فرهت، هوشنگ ظریف، شهرام ناظری، استاد ناصح‌پور، رامبد صدیف، داوود گنجه‌ای، لوریس چکناواریان، هوشنگ کامکار، فرهنگ شریف، حمیدرضا نوربخش، قاسم رفعتی و عباس خوشدل مهمانان ویژه این مراسم بودند.

دکتر ایازی، معاون امور اجتماعی و فرهنگی و سخنگوی شهرداری تهران که از بنیانگذاران مجموعه جشنواره‌های شمسه نیز بوده، با اشاره به اینکه در 374محله شهر تهران، در حوزه فرهنگ و هنر برای کودکان، نوجوانان، جوانان و کهنسالان برنامه‌های متعدد فرهنگی و هنری برگزار شده تصریح کرد: موفق شدیم بیش از 600گروه سرود و موسیقی در محلات شهر تهران شناسایی و سازماندهی کنیم. حالا با افتخار اعلام می‌کنم که محلات ما شعر و موسیقی خاص خودشان را دارند و این ظرفیت‌ها به‌کار گرفته شده‌اند.

وی ضمن تأکید بر ایجاد ارتباط بین پیشکسوتان و افراد مجرب در حوزه موسیقی و سرود با جوان‌تر‌ها و گروه‌های محلی، توضیح داد: خوشبختانه از مجموعه جشنواره‌های شمسه ازجمله جشنواره سرود و موسیقی، استقبال قابل توجهی صورت گرفته و رقابت زیادی بین گروه‌ها ایجاد شده است.

جشنواره شمسه در 12رشته عکس، فیلم، نقاشی، کاریکاتور، خوشنویسی، مجسمه‌سازی و رشته‌های دیگری چون قرآن، نهج‌البلاغه، شعر و ادبیات و. . . برگزار می‌شود. ایازی تأکید کرد: مردم ما به خوبی می‌توانند برنامه‌های فرهنگی و هنری داشته باشند و مدیران فرهنگی، اجتماعی و هنری فقط باید زمینه را برای آنها فراهم کنند. خوشبختانه با رویکرد شهردار محترم شهر تهران جناب آقای قالیباف توانسته زمینه حضور و مشارکت مردم را ایجاد کند. وی در پایان اظهار امیدواری کرد که شهرداری تهران بتواند فعالیتش در این‌باره را گسترش دهد و فرصت بیشتری برای مشارکت شهروندان ایجاد کند.

دومین جشنواره شعر و سرود شمسه در بخش سنتی، بخش کودکان، بخش سرود بزرگسال وجوان، بخش سرود نوجوان، بخش سرود کودک و غیره با داوری آذر هاشمی، چکاوک یغمایی، بهناز ذاکری، محمدعلی لقاء، مهرداد دلنوازی، محسن محترمی، امیر هوشنگ هاشمی، پویا نیک‌پور، بهروز صفاریان، محمد حسین پورمعین و محمدرضا شرایلی(دبیر هیأت داوران) همراه بود. علی مرادخانی، دبیر بخش موسیقی جشنواره سرود و موسیقی شمسه در صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که ادعا نمی‌کنم که جشنواره به همه اهداف خود دست پیدا کرده، اما تصور می‌کنم در مسیر رسیدن به اهداف جشنواره قرار گرفته‌ایم و در آینده جشنواره‌ای به‌معنای واقعی آن خواهیم داشت. او درباره کیفیت کارهای این دوره جشنواره گفت: دومین دوره جشنواره به لحاظ کیفیت از رونق بیشتری برخوردار بوده و گروه‌های بیشتری برای حضور در جشنواره اقدام کردند.

مرادخانی یاد و خاطره استاد همایون خرم را با عنوان پدر بچه‌های شمسه دراین جشنواره زنده کرد و صحبت‌های این هنرمند فقید را که در نخستین دوره شرکت کرده بود بازپخش کرد تا جوانان این سخنان را با تأمل بیشتری بشنوند. مرادخانی ضمن اشاره به بنیانگذاری این جشنواره توسط شهرداری تهران تأکید کرد: قرار نیست شهرداری همیشه برگزارکننده این جشنواره باشد بلکه به‌عنوان قوام‌دهنده کارش را انجام داده و ما اگر بتوانیم به کمک نهادهایی که شهرداری ایجاد کرده مانند شورایاری‌ها، خانه‌های فرهنگ و سراهای فرهنگ آن را ادامه بدهیم، در واقع این اقدام شهرداری را به یک رویداد مردمی بدل خواهیم کرد که توسط خود شهروندان برگزار می‌شود.

کد خبر 202778

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز