سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر - احمد افشار: جشنواره مردمی فیلم عمار، امسال در سومین دوره خود با استقبال گسترده هنرمندان و فیلمسازان جوان در سینما فلسطین آغاز به‌کار کرد.

جشنواره مردمی فیلم عمار

 برای کسانی که جشنواره‌های پر طمطراق زیاد دیده بودند، این جشنواره عطر اخلاص داشت و این موضوع کاملا احساس می‌شد؛ جشنواره‌ای که استقبال چندین‌برابری فیلمسازان نسبت به سال گذشته، نوید پیشرفتی چشمگیر را در قیاس با دوره دوم آن می‌دهد.

در مراسم گشایش این رویداد فرهنگی مردمی، از بهزاد بهزادپور (فیلمساز) و رحیم مخدومی (نویسنده) در راستای تلاش برای اشاعه هنر متعهد قدردانی شد. پخش فیلم‌های «نبرد خلیج‌فارس» و« بابا خون داد» از دیگر بخش‌های این مراسم بود. بهزاد بهزادپور کارگردان برنامه «شب آفتابی» پس از دریافت لوح تقدیر خود در میان تشویق بسیار زیاد حاضران اظهار داشت: اصلا شایستگی این محبت و قدردانی را ندارم چون انصافا باورم این است که هیچ خدمتی انجام نداده‌ام و کارهای زیادی مانده که باید انجام شود. بهزادپور ادامه داد: حضور در این جمع برای من خیلی سخت است چرا که مدت‌ها از حاضر شدن در مجالس دور بودم ولی دعا کنید که شب آفتابی را با موضوع «صبح عاشورا تا شام غریبان» بسازم، تا مردم لذت ببرند. همچنین رحیم مخدومی نیز پس از دریافت لوح تقدیر خود گفت: حضور من در این محفل بسیار مقدس و نورانی، نه از باب تأیید تجلیل از بنده است که در ابتدای راه هستم و دینم را نسبت به انقلاب ادا نکرده‌ام بلکه حضور من صرفا برای تأیید جشنواره عمار است.

این نویسنده با ذکر خاطره‌ای از ایثار یک مادر در مواجهه با جانبازی فرزندش خاطرنشان کرد: این افسوس ماست که چرا سینمای ما از این سوژه‌های بکر خالی است و داستان‌نویسان ما نتوانسته‌اند آنطور که باید حق مطلب را ادا کنند. در ابتدای این مراسم نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره با بیان اینکه جشنواره عمار نسبت به سال قبل شاهد تفاوت چشمگیری بوده است، گفت: جشنواره عمار دارای عقبه آموزشی خوبی است که در عرصه‌های کارگردانی و به‌ویژه مستندسازی شاهد آن بوده است. وی با بیان اینکه امسال شاهد ثمره‌دادن میوه‌های این عقبه در جشنواره عمار هستیم، افزود: نکته مهم بعد از این امر آن است که چقدر برای تربیت و پرورش نیروهای فیلمسازی داستانی نیرو پرورش داده‌ایم.

این مستندساز با اشاره به گله‌مندی مسئولان، علما و قشر متعهد نسبت به فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها تصریح کرد: علت آن است که برای تربیت نیرو در عرصه فیلم داستانی کار نکرده‌ایم و زیاد به فکر تربیت نیرو در عرصه دراماتیک نبوده‌ایم؛ از طریق کنکور هم هنرمند در نمی‌آید، چرا که 50درصد دانشجویان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها سکولار هستند و 20درصد آنها نیز در صداوسیما و سینماها دیده می‌شوند. بنابراین باید از طریق دیگر در پی استعدادیابی در عرصه دراماتیک کار کرد. وی در ادامه افزود: تربیت نیروهای خلاق و مستعد در این عرصه در طول این سال‌ها از سوی نهادهایی که اتفاقا وظیفه انجام چنین کاری را داشتند، مغفول مانده است. حال این سؤال را می‌پرسم که آیا شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در طول 30سال گذشته یک جلسه برای تربیت نیروهای انقلابی در عرصه دراماتیک گذاشته است؟

دبیر سومین دوره جشنواره عمار در ادامه با اشاره به تلاش‌های شهید مرتضی آوینی برای تربیت نیروهای خلاق در عرصه فیلمسازی انقلابی گفت: مرتضی آوینی در تمام سال‌هایی که در این عرصه فعالیت می‌کرد خالصانه نیروهای خوب را تربیت کرد که حاصل آن را می‌توان در آثاری چون« آخرین روزهای زمستان» که مستندی کم نظیر بود ارزیابی کرد.دبیر سومین دوره جشنواره فیلم عمار در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه جشنواره عمار جشنواره متعلق به حزب‌اللهی‌هاست، گفت: این جشنواره هم افق با انقلاب اسلامی است و امیدواریم بین‌المللی شود.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام پناهیان نیز با اشاره به ضرورت الگوگیری از رفتار انقلابی امام خمینی (ره) گفت:‌ امام انقلاب را در همه عرصه‌ها مردمی کرد و مردمی اداره کرد و اینگونه انقلاب در همه عرصه‌ها گسترش پیدا کرد. وی افزود: امام (ره) زیاد معطل حوزه نشد؛ هر کدام از علما که همراهی کرد فبها و آنان که همراهی نکردند عناصر مردمی دیگری جایگزین آنها شدند. پناهیان ادامه داد: بعدا نیز وقتی انقلاب در عرصه دفاع‌مقدس قرار گرفت امام(ره) فقط پشت‌سر سپاه که از درون انقلاب آمده بود متوقف نشدند و مردم و امام با هم دست دادند و سپاه و ارتش جنگ را مدیون بسیج و سیل مردم بودند. وی تأکید کرد:‌ براساس این الگو برای ارتقای سینما و رسانه باید به مردم مراجعه کرد و همانگونه که بسیج در دفاع از مردم سریع وارد خواهد شد باید این استعدادیابی صورت می‌گرفت. پناهیان با ابراز تأسف از اینکه تاکنون به تربیت فیلمسازان متعهد اهتمام نشده است، خاطرنشان کرد: باید استعدادها در این زمینه شناسایی شوند و عناصر انقلابی احساس مسئولیت کنند و به میدان بیایند. اگر تدبیر می‌شد، می‌بایست در 20سال گذشته هر کس در بسیج آموزش اسلحه می‌دید آموزش مستندسازی هم می‌دید. این تربیت نیرو برای انقلاب ما بسیار مهم است. وی با بیان اینکه هرچه برکت هست در مردمی شدن انقلاب بوده است، تصریح کرد: امیدواریم جشنواره عمار به نتیجه‌ تجربه‌های سابق نینجامد و خروشان پیش برود و اگر خشکید بدانید جشنواره‌های جدید و چشمه‌های جدید شکل خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه نباید معطل کسی ماند، تأکید کرد:‌ در حوزه، دانشگاه و سینما برای آنان که با انقلاب همراه نمی‌شوند باید کمی صبر کرد و بعد باید راه را باز کرد و به جلو رفت چرا که ما بدون آنها می‌توانیم راه را ادامه دهیم لذا امیدوارم سینماگران امروز از جشنواره عمار و سیل آن جا نمانند.سومین جشنواره عمار تا پنج دی‌ماه در سینما فلسطین برپاست. قرار است فیلم‌های این جشنواره همزمان در تهران و 250نقطه در سراسر کشور نمایش داده شود.

کد خبر 195567

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز