چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

پگاه شفتی: معلم بودن خیلی سخت است، اما دانش‌آموز بودن از آن هم سخت‌تر است!

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی690

ما دانش‌آموزها باید در روز با چند معلم سر و کله بزنیم. یکی خوش اخلاق است و خوب درس نمی‌دهد. دیگری بداخلاق است، اما خوب درس می‌دهد. یکی هم خوش اخلاق است و هم خوب درس می‌دهد، اما سخت‌گیرانه نمره می‌دهد... به نظر شما بهتر نبود تعداد معلم‌ها کم‌تر می‌شد؟

این چیزی ا‌ست که یک نشریه‌ی فرانسوی از تعدادی نوجوان دبیرستانی پرسیده است. دوچرخه نظر تعدادی نوجوان ایرانی را هم دراین باره پرسیده و نظر آن‌ها را در کنار نظر نوجوان‌های فرانسوی برایتان می‌آوریم.

علی­رضا، 17ساله:

در حال حاضر معلم‌های من خیلی بیش‌تر از سابق شده‌اند. من بدم نمی‌آید اگر تعداد معلم‌ها کمی کم‌تر باشد. این‌طوری من گیج نمی‌شوم. گاهی باید با هرمعلمی یک جور رفتار کنم و این طور موقع‌ها از خودم خوشم نمی‌آید!

مونا، 14ساله:

راستش را بخواهید من یادم می‌آید وقتی که به مقطع راهنمایی آمدم و تعداد معلم‌هایم خیلی بیش‌تر شد، خوشم آمد و هیجان‌زده شدم. الآن هم مشکلی با تعداد معلم‌ها ندارم.

سارینا، 15ساله:

من از این‌که تعداد معلم‌ها زیاد باشد گله‌ای ندارم. ولی فکر می‌کنم تمام معلم‌های یک کلاس هرچه‌قدر هم زیاد باشند، باید یک رفتار استاندارد داشته باشند.

شاهین، 17ساله:

اگر تعدادشان کم‌تر باشد بهتر است. هرچند فکر می‌کنم چندان فرقی در اصل قضیه ندارد.

سروش، 18ساله:

هرچه‌قدر تعداد و تنوعشان بیش‌تر باشد بهتر است و کم‌تر حوصله‌ی آدم سر می‌رود.

وحید، 17ساله:

 خیلی برایم فرقی ندارد. بیش‌تر شخصیت معلم‌ها برایم مهم است تا تعدادشان.

غزاله، 17ساله:

تعداد معلم هرچه‌قدر زیاد باشد مهم نیست. ولی تعداد ناظم هرچه‌قدر کم‌تر باشد بهتر است.

کیانا،18ساله:

باید به‌­طور تخصصی به این سؤال پاسخ داد. مثلاً اگر تعداد معلم‌ها بیش‌تر باشد، من فکر می‌کنم تسلط آن‌ها به شاخه‌ی درسی که تدریس می‌کنند بیش‌تر است. چون تمام تمرکزشان را می‌توانند فقط روی یک درس بگذارند و در تدریس آن مهارت کسب کنند. بنابراین من ترجیح می‌دهم تعداد معلم‌ها بیش‌تر باشد.

شیما،13 ساله:

خب، شاید اگر تعداد معلم‌ها کم‌تر شود، استرس ما دانش‌آموزها هم کم‌تر شود.

سامان، 16ساله:

دبیرستان مقطعی است که دانش‌آموز را آماده‌ی رفتن به دانشگاه می‌کند؛ به همین دلیل هم باید بیش‌تر شبیه دانشگاه باشد تا مدرسه. تعداد معلم‌ها هم باید بیش‌تر باشد تا معلومات آن‌ها هم بیش‌تر باشد. دانش‌آموزها هم بتوانند با معلم‌های متخصص خودشان را برای رفتن به دانشگاه آماده کنند. من با این‌که تعداد معلم‌های دبیرستان یا حتی راهنمایی بیش‌تر باشد، موافقم.

این هم نظر چند نوجوان فرانسوی در این باره:

فیونا، 17ساله:

معلم ها اگر قرار است زیاد باشند، نباید سخت‌گیر باشند. من یک معلم خوش‌برخورد و متخصص را به 10 معلم سخت‌گیر و بداخلاق ترجیح می‌دهم.

توما، 14ساله:

من طرفدار معلم‌های بیش‌تر هستم. بیش‌تر بودن معلم‌ها نشانه‌ی تسلط مخصوص آن‌ها به درسشان است.

ژیرا، 17ساله:

اگر تعداد معلم‌ها کم‌تر باشد، به این معنی نیست که دانش‌آموزها راحت‌تر می‌شوند. باید در این شرایط قرار گرفت و بعد درباره‌ی آن نظر داد. ولی من در سال‌های اول تحصیل با همان دو یا سه معلمی که داشتم صمیمی‌تر بودم. فکر می‌کنم اگر تعداد معلم‌ها کم‌تر باشد با دانش‌آموزانشان صمیمی‌تر می‌شوند و این می‌تواند یک نکته‌ی مثبت یاشد.

مانوئلا، 17ساله:

من با نظر ژیرا موافق نیستم، چه فایده‌ای دارد دانش‌آموز با معلمش صمیمی‌تر باشد اما معلم، تسلط کافی به درسش نداشته باشد و نتواند خوب تدریس کند؟

ژیرا:

من منظورم این نبود. معلم باید در عین صمیمیت با دانش‌آموز به درس و تدریس هم تسلط کافی داشته باشد. فقط گفتم اگر معلم‌ها و دانش‌آموزها ساعت‌های بیش‌تری را در کنار هم بگذارنند شاید صمیمیتشان با هم بیش‌تر شود، این صمیمیت، شوق و ذوق دانش‌آموز را برای یادگیری بیش‌تر می‌کند.

فلیپ، 15ساله:

خواهش می‌کنم، خواهش می‌کنم، نگذارید تعداد معلم‌ها از این‌که هست بیش‌تر شود!

رکسان، 17ساله:

بعضی وقت‌ها یک معلم می‌تواند روی دو یا سه درس هم تسلط داشته باشد. در آن صورت اشکالی پیش نمی‌آید. ولی من معلمی داشتم که هم ادبیات درس می داد و هم ورزش. در هیچ‌کدامش هم تسلط کافی نداشت.

تارا، 16ساله:

قطعاً با این‌که تعداد معلم‌ها کم شود مخالفم. دلیلش هم عدم تسلط به رشته‌ی درسی است. حتی اگر تسلط کافی برای تدریس چند رشته هم داشته باشند، بازهم ممکن است گیج شوند و نتوانند به اندازه‌ی کافی برای تدریس هر درس تمرکز کنند.

کد خبر 203447
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز