پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: چند ماهی است که استفاده از بلیت الکترونیک در شهر تهران به امری رایج و معمول تبدیل شده؛‌ امکانی که هرچند مدت‌ها بود که مطرح شده بود اما نیاز به یک رویکرد یکپارچه و همزمان داشت.

بلیت الکترونیک

همچنین استقرار یک چنین سیستم جامعی در سطح شهر تهران همزمان نیازمند سطح مناسبی از توسعه یافتگی در حوزه‌های سخت افزاری، نرم افزاری، مدیریتی و زیرساخت مخابراتی داشت.

با توسعه زیرساخت فیبر نوری شهر تهران به وسعت بیش از 460 کیلومتر و توسعه بسترهای مخابراتی، عملا فرصت اجرای پروژه فراهم شد.

اما این بلیت‌ الکترونیک چطور کار می‌کنند؟

معماری این سیستم به شکل زیر عمل می‌کند:

  • دستگاه‌های کارتخوان داخل اتوبوس
  • دستگاه‌های کارتخوان داخل ایستگاه‌های خطوط تندرو 
  • سیستم‌های جمع آوری، ذخیره‌سازی و ارسال داده‌ها در توقفگاه‌های اتوبوس (TMS)
  • محل‌های شارژ کارت
  • مرکز مدیریت و پردازش اطلاعات (CMS)
  • واسط ارتباطی با بانک عامل
  • زیر ساخت ارتباطی مبتنی بر شبکه فیبر نوری و ارتباط بیسیم (Wi Fi)

بلیت الکترونیک

نحوه کار:

کارت‌خوان‌های داخل اتوبوس:

وظیفه این دستگاه‌ها جمع‌آوری داده‌های مربوط به تراکنش‌ها و ثبت بلیت‌هاست.

سیستم‌های مستقر در توقفگاه‌های اتوبوس:

در پایان هر روز اتوبوس‌ به محل توقفگاه‌های مربوط به منطقه خود رفته و در هنگام ورود به محل توقفگاه راننده دکمه «خروج از شیفت» را که بر روی کنسول کارتخوان درب جلو قرار دارد فشار می دهد، در این هنگام سیستم ارتباط بیسیم بین اتوبوس و رایانه مجهز به سیستم پردازش اطلاعات تراکنش‌ها (TMS) که در محل توقفگاه نصب شده است برقرار می‌شود، و اطلاعات مربوط به کل تراکنش‌های ثبت شده در کارتخوان‌های اتوبوس تخلیه می‌شود و به این ترتیب عملکرد روزانه هر دستگاه اتوبوس در این سیستم ذخیره می‌شود.

سیستم مدیریت و پردازش مرکزی (CMS):

اطلاعات ذخیره شده در سیستم TMS از طریق فیبر نوری برای رایانه مرکزی مجهز به سیستم مدیریت مرکزی (CMS) ارسال می‌شود که این سیستم ضمن پردازش اطلاعات و ارائه کلیه گزارش‌های مدیریتی، تصفیه حساب مالی مربوط به عملکرد هر یک از طرف‌های ذی نفع (مترو، اتوبوسرانی عمومی و خصوصی) را انجام داده و اطلاعات را به سوئیچ بانک عامل که مبالغ دریافتی بابت شارژ کارت‌ها به حسابی در آن بانک واریز شده است، ارسال می‌شود.

کد خبر 203471

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز