سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

کیارش راد: همه‌چیز گران شده و دیگر نمی‌شود خندان و بی‌خیال در ظرف آجیل دست برد و پسته‌های شاد و خندان را از ظرف جدا کرد و در حال خوردن تلویزیون تماشا کرد. باید در استفاده‌ از شیرینی، شکلات و آجیل‌هایی که گران شده‌اند کمی حواس‌جمع عمل کرد تا مهمان‌های تازه‌وارد بتوانند در شادی‌های کوچک، بزرگ و شاید گران ما سهیم شوند.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی691

حالا با تمام این تغییرها خوب است ما هم متفاوت عمل کنیم و در عادت‌های هرساله‌مان تغییری بدهیم. مثلاً به جای این‌که در این سیزده روز فقط بخوریم، بخوابیم، تلویزیون ببینم، توی اینترنت بچرخیم و خانه‌ی دوست و آشنا برویم، کمی بیش‌ترکتاب بخوانیم. کتاب خواندن شاید خیلی سال‌ها در برنامه‌مان بوده، اما یک‌دفعه و ناخودآگاه در شلوغی روزهای عید از کارهای هر روز جا افتاده است.

اما شاید بتوانیم امسال متفاوت باشیم و کتاب خواندن را جدی‌تر بگیریم. حالا که چند روزی تا عید مانده فرصت خوبی است که به کتابخانه یا کتاب‌فروشی برویم، کتاب‌های تازه را بشناسیم و چندتایشان را برای خواندن در روزهای تعطیل انتخاب کنیم.

ما هم در این صفحه سعی می‌کنیم با انتخاب‌های متفاوت و در حوزه‌‌های گوناگون ادبیات، شما را با چندتایی از کتاب‌های جدید ادبیات نوجوان آشنا کنیم. هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی691

«کلمانتین» سارا پنی‌پکر، برگردان پونه اسلامی، نشر قطره (88973351)

کلمانتین دختر دلسوز و مهربانی است که دوست دارد به هم‌کلاسی‌ها و دوستانش کمک کند.

مارگارت دوست او در مدرسه مشکلاتی پیدا می‌کند که باعث می‌شود کلمانتین برای حل کردنشان وارد ماجرا شود.

البته مارگارت یک سال از کلمانتین بزرگ‌تر است و همین کار را مشکل می‌کند.

چون یکی از مقررات این است که بچه‌های کوچک‌تر حق ندارند به وسایل بچه‌های بزرگ‌تر دست بزنند یا در کارهایشان دخالت کنند.

اما کلمانتین سعی می‌کند این قانون‌ها را تغییر بدهد و به دوستش کمک کند. برای دانستن بقیه‌ی ماجرا، می‌توانید کتاب روان و خواندنی کلمانتین را بخوانید.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی691

 «پیشگو»، حمید نوایی لواسانی، انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (88715545)

دوست دارید در دنیای واقعی این روزها کتابی افسانه‌ای بخوانید؟ در جشن‌ها و پایکوبی‌های سرزمین‌های هفت‌خشکی شرکت کنید و همراه با مردم آن‌جا بگویید و بخندید؟

پس در یک روز عادی که خبری از حوادث عظیم آسمانی نیست و همه‌چیز طبیعی به نظر می‌رسد همراه با بهمن و پیشگو به سرزمین فرمانروایی دهاک بروید و از همان اول و قبل از افتادن اتفاق‌های عجیب با داستان همراه شوید.

فقط حواستان باشد به پیشگویی‌های پیشگوی بزرگ دقت کنید.

پیشگویی‌هایی که شاید خیلی زود به حقیقت بپیوندند و سرنوشت سرزمین‌های مختلف را تغییر دهند.

 «علامت سمور»، الیزابت جرج اسپیر، برگردان نسرین وکیلی و پارسا مهین‌پور، نشر قطره

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی691«مت» نوجوانی است که مجبور است تا زمانی که پدرش به خانه بازمی‌گردد در محیط وحشی و بکر جنگل زندگی کند.

او از بقیه شنیده است باید از سرخپوست‌ها، حیوانات درنده وآدم‌های غریبه دوری کند، اما یک روز که دارد در جنگل قدم می‌زند دسته‌ای زنبور به او حمله می‌کنند.

چیزی که او را حیرت‌زده می کند این است که در موقعیت به آن حساسی این سرخپوست‌ها هستند که او را نجات می‌دهند.

مت و«آته‌آن» که سرخپوست است دو نوجوانی هستند که باهم دوست می‌شوند. آته‌آن دوست دارد مت با آن‌ها به سرزمین‌های شمالی سفر کند اما مت منتظر برگشتن خانواده‌اش است.

داستان‌های سرخپوستی، داستان‌های متفاوتی هستند. داستان هایی که برای ما و زندگی شهری ما خارق‌العاده و پر از شگفتی‌اند.

خائن دوجانبه، حمید اباذری، انتشارات سروش (66954870)

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی691همه چیز از جلسه‌ی اولیا و مربیان شروع می‌شود.

آقای ناصری تصمیم می‌گیرد برای بچه‌ها برنامه‌های متنوعی درنظر بگیرد.

از ایجاد صندوق انتقادها و پیشنهادها گرفته تا برگرداندن کلاس هنر به برنامه‌های درسی. بچه‌های کلاس اما نمی دانند باید به برنامه های جدید آقای ناصری اعتماد کنند یا نه؟!

اگر شما هم به خواندن کتاب‌هایی در حال و هوای مدرسه علاقه دارید و دوست دارید از شیطنت‌های هم‌سن‌و‌سال‌هایتان باخبر شوید، این کتاب را بخوانید.

 

 

فرمان‌روایان فرومایه و رومی‌های بی‌رحم از مجموعه‌ تاریخ ترسناک، نوشته‌ تری دیری، برگردان مهرداد تویسرکانی، نشر افق (66413367)هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی691

کتاب فرمان‌روایان فرومایه برایتان از زشت‌ترین کارهایی می‌گوید که از رهبران بزرگ تاریخ سر زده است. این کتاب از تزارها، ملکه‌ها، شاهان دیوانه و امپرتورهایی می‌گوید که مردم را در طی تاریخ زجر داده‌اند و به ندرت بین آن‌ها آدم‌های مهربان و درستکار پیدا می‌شود.

 رومی‌های بی‌رحم نیز برایتان وقایع عجیب، غیرمنطقی وهولناک عظیم‌ترین امپراتوری تاریخ را تعریف می‌کند.

امپراتوری‌ای که آدمکشی را تبدیل به ورزش و سرگرمی کرده و ظلم و خونریزی برایش عادی بود.

 دوچرخه 27، مصطفی چترچی، نشر هنرکده، (22582850)

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی691نوجوانی را تصور کنید که در چند دهه‌ی قبل زندگی می‌کند و آرزوی بزرگش خریدن دوچرخه است.

این نوجوان هم مثل خیلی از ما سعی می‌کند با جمع کردن پول توجیبی‌اش دوچرخه بخرد، اما نه یک دوچرخه‌ی نو و سر حال. بلکه یک دوچرخه‌ی قراضه ودست‌دوم.

 نکته‌ی جالب این‌ است که این دوچرخه با ظاهر غیرعادی‌ای که دارد اتفاق‌های جالبی را برای قهرمان داستان پدید می‌آورد.

کد خبر 205124
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز