مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌شمالی گفت: توسط دو نفر از مأموران و همیاران محیط‌زیست، از شش یوزپلنگ آسیایی در حاشیه شمالی پناهگاه حیات وحش «میاندشت» فیلمبرداری شد.

یوزپلنگ

به گزارش سبزپرس، حسین آبسالان افزود: این شش یوزپلنگ با هم مشاهده شده که پس از طی مسیر، دو یوزپلنگ از بقیه جدا شده و یک یوز ماده به همراه سه توله یوز به مسیر خود ادامه دادند. وی ادامه داد: برقراری امنیت در پناهگاه حیات‌وحش میاندشت به واسطه افزایش تعداد پاسگاه‌های محیط بانی در چند سال اخیر، افزایش نسبی محیط‌بانان و کنترل و گشت‌های مداوم در منطقه به همراه افزایش تعداد طعمه‌های یوزپلنگ باعث افزایش جمعیت این‌گونه نادر و با ارزش در منطقه شده است. به گفته آبسالان، طی دو سال اخیر آمار آهو که از طعمه‌های اصلی یوزپلنگ محسوب می‌شود در منطقه میاندشت به دو برابر افزایش یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی آموزش جوامع محلی حاشیه پناهگاه حیات وحش میاندشت را از دیگر عوامل مهم افزایش جمعیت یوزپلنگ برشمرد و خاطرنشان کرد: آموزش به مردمان محلی و بومی ساکن در روستاهای داخل یا حاشیه مناطق به‌عنوان جزئی از اکوسیستم منطقه، ضامن حفظ و بقای مناطق است و در همین راستا استفاده از مردم بومی در حفظ پناهگاه حیات وحش میاندشت در دستور کار قرار گرفته است. وی با بیان اینکه این چهارمین یوزپلنگ مشاهده شده در شش ماهه اخیر در پناهگاه حیات وحش میاندشت است افزود: پناهگاه حیات وحش میاندشت یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ در کشور است که تنها زیستگاه دشتی و عادی یوزپلنگ آسیایی در کشور محسوب می‌شود.

کد خبر 207867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز