مدیر ملی پروژه یوزپلنگ آسیایی با بیان اینکه حفظ و صیانت از یوزپلنگ، پرچم حفاظت از تنوع زیستی کشور است، ‌گفت: هم‌اکنون 6میلیون هکتار از مساحت کشور به‌عنوان زیستگاه یوزپلنگ درنظر گرفته شده است.

حجت‌الاسلام دکتر حمیدرضا شاکرین


هومن جوکار به فارس گفت: توجه به تنوع زیستی در کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مدیر ملی پروژه یوزپلنگ آسیایی افزود: هم‌اکنون تنوع زیستی کشور بیش از هر زمان دیگری تحت فشار است چرا که این امر تحت تبعات منفی رشد جمعیت، رشد تکنولوژی و مسائلی از این دست قرار گرفته است. وی افزود: لازم است که تنوع زیستی کشور را برای رفع نیاز آیند گان حفظ و صیانت کنیم چرا‌که هر پدیده‌ای برای تعالی انسان آفریده شده است. به گفته جوکار، متأسفانه این مهم به‌درستی برای مردم تبیین نشده است. جوکار حفظ و صیانت از یوزپلنگ به‌عنوان گونه‌ جانوری نادر در کشور را به‌عنوان پرچم حفظ و صیانت از تنوع زیستی کشور برشمرد.

مدیر ملی پروژه یوزپلنگ آسیایی گفت: هم‌اکنون 6میلیون هکتار از مساحت کشور به‌عنوان زیستگاه این‌گونه نادر جانوری در نظر گرفته شده است که در آن علاوه بر حفظ یوزپلنگ از سایر پدیده‌های تنوع زیستی نیز صیانت می‌شود. جوکار ادامه داد: بوته‌کنی، قطع درختان، شخم زدن زمین، چرای بی‌رویه دام و مسائلی از این دست در این مناطق حفاظت‌شده امکان‌پذیر نخواهد بود. وی گفت: به همین دلیل، این مناطق کانونی برای بهترین مناطق حفظ آب و خاک، بهبود آب و هوا، جلوگیری از تولید ریزگردها و... می‌شود. مدیر ملی پروژه یوزپلنگ آسیایی ضمن انتقاد از مصوبه دولت مبنی بر بهره‌برداری از معادن و منابع موجود در مناطق چهارگانه کشور افزود: این مصوبه هم‌اکنون در دست اصلاح است و امید می‌رود با اصلاح آن از تنوع زیستی کشور به‌خوبی صیانت شود.

کد خبر 215675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز