فردا روز جهانی نجوم است و به این مناسبت در شهر شاهد برپایی مراسم مختلفی خواهیم بود. چنین مراسمی نه تنها در کشور ما که در سراسر جهان برگزار می‌شود.

مى‌توانى سر به هوا باشى

هرسال یکی از روزهای ‎15 آوریل (26 فروردین) تا ‎ 15می (25 اردیبهشت) که ماه در وضعیت تربیع است، به‌عنوان روز جهانی نجوم انتخاب می شود و مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران امسال روز 19 آوریل مصادف با 30 فروردین را به جشنواره‌ی روز جهانی نجوم اختصاص داده است که در این شبانه‌روز، ماه در ارتفاع مناسبی قابل رصد است.

این روزها می‌توانی بیش‌تر به آسمان نگاه کنی و کاملاً سر به هوا باشی.

 

روز نجوم و یک جشنواره

مرکز علوم و ستاره شناسی تهران برای نهمین سال پیاپی روز جهانی نجوم را با برگزاری ویژه برنامه‌ای در کنار شهروندان جشن خواهد گرفت. این جشنواره، فردا (جمعه 30 فروردین) با هدف ترویج علم نجوم وستاره‌شناسی بین عموم و معرفی زمینه‌های متفاوت فعالیت‌های گروه‌ها و مراکز نجومی برگزار می‌شود.

به گزارش دوچرخه جواد ارجمندفر، مدیر مرکز علوم در خصوص برنامه‌های روز جهانی نجوم می‌گوید:«مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران در قالب نمایشگاه و غرفه‌های مختلف آموزشی و تفریحی از ساعت 14 تا 22 در محل مرکز علوم میزبان علاقه‌مندان نجوم خواهد بود. در برپایی این برنامه مراکز علمی- نجومی همچون سازمان فضایی ایران، مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی- نجومی قم، ماهنامه‌ی آسمان شب، مرکز نجوم آوااستار، موزه‌ی علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، شرکت فن‌آموز گستر و... مشارکت خواهند کرد.»

او درباره‌ی این‌که در این جشنواره برای نوجوانان و کودکان چه برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است می‌گوید:«کارگاه‌های هوا و فضا برای این گروه سنی برپا خواهد شد. هم‌چنین کارگاه‌های نقاشی و مسابقه‌ی نقاشی در نظر گرفته‌‌ایم. یک غرفه هم به مدرسه‌ی علامه حلی تعلق دارد که بچه‌های علاقه‌مند به نجوم می‌توانند در آن شرکت کنند.»

ارجمندفر ادامه می‌دهد: «نوجوانان دوستدار نجوم می‌توانند با ثبت‌نام در باشگاه نجوم، از برنامه‌های این باشگاه استفاده کنند.»

مدیر مرکز علوم می‌گوید: «در کنار برپایی این غرفه‌ها در جشن روز جهانی نجوم، کارگاه‌های آموزشی یک روزه به‌صورت رایگان برای عموم مردم اجرا خواهد شد که شامل غرفه‌ی نجوم کودکان، کیهان شناسی، هوافضا، رباتیک و خلاقیت است.»

برای اطلاعات بیش‌تر با شماره تلفن‌ 22292246 تماس بگیرید.

 

رصدخانه‌ی زعفرانیه

اما بشنوید از روز نجوم در رصد‌خانه‌ی زعفرانیه که از حدود 13 سال پیش، آغازگر مراسم این روز در ایران بوده و امسال هم روز جمعه 30 فروردین از ساعت 14 تا 21 در محل این رصدخانه (واقع در پارک زعفرانیه) مراسمی به همین مناسبت برگزار خواهد کرد.

در این روز همه‌ی علاقه‌مندان به ستاره‌شناسی در تمامی رده‌های سنی می‌توانند به همراه دوستان و خانواده به رصدخانه‌ی زعفرانیه بروند و از برنامه‌های علمی این مرکز استفاده کنند تا علاوه بر گذراندن یک روز خوب، با بخشی از دنیای ستاره‌شناسی آشنا شوند.

دانش آموختگانِ این مرکز با بیش از 12 غرفه‌ی آموزشی، تفریحی و سرگرمی با موضوع نجوم و چندین سری سخنرانی و نمایش فیلم به همراه امکان رصدآسمان با تلسکوپ، چشم‌انتظار شما هستند. برای دریافت اطلاعات بیش‌تر می‌توانید با شماره‌ی 22752626 تماس بگیرید.

کد خبر 209421
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز