شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

پگاه شفتی: شب مهمانی، من اصلاً حوصله نداشتم، حتی قبل از رفتن داشتم با خودم فکر می‌کردم که بهتر است بهانه‌ای بیاورم و نروم. اما به اصرار مادر و پدر و به‌خصوص خواهرم راهی شدم.

آدم‌ رو برق بگیره، ولی جو نگیره!

یکی دوساعتی از حضورم در مهمانی گذشته بود که با پسرعمویم که همسن خودم است، بحثم شد. ناگهان اختیارم را از دست دادم و رفتم بالای میز و با صدای بلند شروع کردم جواب او را دادن!

همه‌ی مهمان‌ها ساکت شده بودند و با تعجب مرا نگاه می‌کردند. وقتی از میز پایین آمدم تازه فهمیدم چه کار احمقانه‌ای کرده ام و طبق معمول جوگیر شده‌ام! وقتی داشتیم از مهمانی برمی‌گشتیم خواهرم مسخره‌ام می‌کرد و می گفت: آدم را برق بگیرد ولی جو نگیرد!

این‌ها حرف‌های ماهان 17ساله است که از زود جوگیرشدن خودش شاکی است. نوجوانی البته دوران جوگیری  است و نوجوان‌ها اصلاً نباید از این‌که گاهی جوگیر می‌شوند ناراحت باشند، بلکه خوب است به این فکر کنند که چه‌طور می‌توانند این حالت را به کنترل خود در آورند .

سخت تحت تأثیر کنشی قرار گرفتن و سپس بروز یک واکنش افراطی تعریفی است برای عبارت خودمانی جوگیر شدن.

اما اگر ما از دوران نوجوانی نتوانیم بر عادت جوگیر شدن غلبه کنیم، ممکن است تا آخر عمر آن را بر دوش بکشیم و هیچ‌وقت نتوانیم خود واقعی‌مان را به دیگران نشان دهیم.

 

خودنمایی ممنوع!

برای نشان دادن خودت هیچ‌وقت نباید نمایش اجرا کنی یا حرّافی کنی و یا...

آدم‌ها خودشان را با اعمالشان نشان می‌دهند نه با ظاهرشان. به‌غیر از این، همیشه ریسک جوگیر شدن در فواصل خودنمایی وجود دارد. پس این ریسک را هیچ‌وقت تجربه نکن، چون عواقبش چیزی نیست جز نیشخندهای کنایه‌آمیز و یادآوری‌های مکرر و دردناک.

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 695

 

خودت باش

هرکدام از ما در درون خودمان شخصیتی مخصوص داریم. درست زمانی که شروع می‌کنیم چیزی متفاوت از شخصیت خودمان به دیگران نشان دهیم، خطر جوگیری به‌وجود می‌آید.

هرچه‌قدر هم که خود بودن و نشان دادن خود واقعی‌مان سخت باشد، باید عادت کنیم که در هر مکانی و هر زمانی خودمان باشیم. چه خوب و چه بد، مطمئن باشید هیچ‌چیز بیش‌تر از یک آدم تقلبی دیگران را ناراحت نمی‌کند.

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 695

 

تکنیکی به نام سه نفس عمیق!

ماهان از اول هم دلش نمی‌خواست به این مهمانی برود. به اصرار خواهرش رفت و معمولاً وقتی زورکی به جایی می‌رویم نه تنها به ما خوش نمی‌گذرد، بلکه تحت فشار هم هستیم.

طبیعی است وقتی به اجبار یا از سر ناچاری به جایی می‌روید، ناگزیر آن‌جا را تحمل می‌کنید و از بودن در آن‌جا ناراحتید، در حال تحمل فشار زیادی هستید، این جور وقت‌ها باید مواظب باشید که این فشار با یک عمل عجیب در آن‌جا تخلیه نشود و شما را خجالت زده نکند. چیزی شبیه به آن‌چه که برای ماهان اتفاق افتاد.

در این‌ مواقع به جای بحث‌های سرسختانه یا فعالیت‌هایی که موجب دوچندان شدن هیجان می‌شوند، دو سه بارنفس عمیق بکشید و لبخند بزنید. حتی اگر با کسی بحث می‌کنید، موقع صحبت کردن صدایتان را بالا نبرید و قبل از این‌که پاسخ بدهید، تا سه بشمارید.

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 695

 

تعصب نداشته باش!

یک آدم متعصب همیشه در خطر جو زده شدن است. اگر از شنیدن حرفی خونت به جوش آمد و آن را مغایر با معیارهای اخلاقی‌ات یافتی، عصبانی نشو و واکنش هیجانی نشان نده. حرف فقط حرف است و هیچ‌وقت نباید کلمات را به‌اندازه‌ی عمل جدی گرفت و دوستی‌ها را فدای جمله‌ها کرد. می‌توانی با آرامش و دلایل منطقی و البته داشتن منابع معتبر بحث کنی، اما اگر این توانایی را در خودت نمی‌بینی بهتر است لبخند بزنی و موضوع بحث را عوض کنی.

همشهرى، دوچرخه‌ى شماره‌ى 695

 

یک توصیه به کسانی که ناخواسته جوگیر شده‌اند:

بهترین دارو فراموشی‌ است. البته باید از این اتفاق درس گرفت، منتها بعد از این‌که مطمئن شدی همه‌ی تلاشت را به کار خواهی بست تا دیگر جوگیر نشوی، بهتر است این اتفاق را فراموش کنی.

کد خبر 210741
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز