جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۰
۰ نفر

تنها در کلبه‌ی جنگلی «علامت سمور» داستان مت، پسری 12 ساله است که باید دو ماه در خانه‌ی جنگلی‌شان تنها بماند و از آن محافظت کند تا خانواده‌اش از شهر بیایند.

چند جرعه کتاب در نمایشگاه کتاب

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 696شاید به نظر برسد با داستان ترسناکی روبه‌رو هستیم. اما نویسنده با تنها گذاشتن یک نوجوان در محیط طبیعی او را با حوادث گوناگون مواجه می‌کند تا مسئولیت‌پذیری‌اش پرورش یابد.

این کتاب را که جرج اسپنسر نوشته و نسرین وکیلی و پارسا مهین‌پور ترجمه کرده‌اند، نشر قطره (تلفن: 88973351) به چاپ رسانده است.

مرجان رفیق از تهران

 

 

 

 

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 696کتاب به اضافه‌ی هیجان

«پسره عین خارجی‌ها بود. طرز لباس پوشیدن و نشستن و رفتارش. من همیشه از این بچه‌های کارمندهای شرکتی بدم می‌آمد. ما به آن‌ها می‌گفتیم بچه‌کامبیز. یعنی بچه‌ی اتوکشیده و پاستوریزه و تو زرورق پیچیده. البته خبر دارم که آن‌ها هم به ما می‌گفتند جواد و عبداله و از این اسم‌ها...»

بگذار معرفی‌شان کنم: خلو (خلیل) قهرمان اصل‌کاری داستان، ممدو، شکری، مَنو گنگه و کیوان (بچه‌کامبیز). به این جمع یک گروه گروگان‌گیری  اضافه و در گیج‌بازی‌هایشان ضرب بکن تا به داستان «عقرب‌های کشتی بمبک» نوشته‌ی فرهاد حسن‌زاده برسی. کتاب را نشر افق (تلفن: 66413367) منتشر کرده است.

مریم رضایی، 15ساله

خبرنگار افتخاری هفته‌نامه‌ی دوچرخه از تهران

 

 

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 696پاسخ‌های ساده‌ی علمی

به علم علاقه‌مندید؟ می‌خواهید آن را به زبان ساده بخوانید؟ دنبال کتابی هستید که به عنوان منبع درسی از آن استفاده کنید؟ پیشنهاد من مجموعه‌ی «علم پاسخ می‌دهد» نوشته‌ی سارا ایسون و جرگا گادوین است. این مجموعه هفت جلد است؛ نور، صوت، مغناطیس، الکتریسیته، جامدات و مایعات و گازها، دسته‌بندی مواد، نیرو و حرکت. این کتاب را مجید عمیق ترجمه‌ کرده و انتشارات قدیانی (تلفن: 66404410) به چاپ رسانده است.

مهدی رستمی، 14 ساله

خبرنگار افتخاری هفته‌نامه‌ی دوچرخه از تهران

 

 

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 696تلنگرهای شاعرانه‌ی گنجشکی

«برای تو نگاهی تر نکردند/ گلی را قد تو پرپر نکردند/ «دل گنجشک‌ها ترد است» صدبار/ به مردم گفتم و باور نکردند»

مجموعه‌شعر «خدا تسبیحی از گنجشک دارد» دوبیتی‌هایی است که گنجشک، نقش اصلی را در آن‌ها بازی می‌کند:

«چرا بال و پر گنجشک‌ها را.../ چرا چشم‌ تر گنجشک‌ها را.../ چرا باید بسوزانیم از گل/ دل نازک‌تر گنجشک‌ها را؟»

سیدحبیب نظاری در بعضی شعرها بخشی از شعر را به مخاطب واگذار می‌کند تا خودش حدس بزند و این سبب جذابیت اثر می‌شود.

شعرهای این کتاب تلنگرهای شاعرانه‌ای است همراه تصویرگری‌های نوجوانانه. این کتاب را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (تلفن: 88721270) منتشر کرده است.

نیلوفر شهسواریان،

خبرنگار جوان هفته‌نامه‌ی دوچرخه از تهران

 

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 696باز هم دارن شان

کسانی که کتاب‌های دارن‌شان را دنبال می‌کنند و «سرزمین اشباح» را خوانده‌اند، ‌لارتن کرسپلی را می‌شناسند. مجموعه‌ی جدید این نویسنده «حماسه‌ی کرسپلی» نام دارد و زندگی کرسپلی را در دوره‌ی کودکی روایت می‌کند. اولین کتاب این مجموعه «تولد یک قاتل» است و مثل بقیه‌ی کتاب‌های این نویسنده پرهیجان و پر از فضاسازی‌های جالب است. کتاب را فرزانه کریمی ترجمه و انتشارات قدیانی  منتشر کرده است.

نازنین اخوان، 17 ساله

خبرنگار افتخاری هفته‌نامه‌ی دوچرخه از تهران

 

 

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 696پرفسور واقعی، پرفسور قلابی

مانا دختری 14 ساله است و پدربزرگش، پرفسور مارلیک باستان‌شناس است. پرفسور مارلیک دستگاهی اختراع کرده که می‌تواند قدمت هر شیئی را حساب کند. با دخالت یک پرفسور قلابی دانشمندان اختراع او را قبول نمی‌کنند. پرفسور مارلیک و همراهانش به 12 هزار سال قبل سفر می‌کنند، اما باید برگردند تا اختراع پرفسور مارلیک را پیش از آن‌که پرفسور قلابی آن را به نام خودش بزند، ثبت کنند.

«بازگشت پرفسور زالزالک» نوشته‌ی جمال‌الدین اکرمی است و آن را کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر کرده است.

زهرا نورانی، 16 ساله

خبرنگار افتخاری هفته‌نامه‌ی دوچرخه از تهران

 

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 696عجب مدرسه‌ای!

می‌خواهم یک مجموعه کتاب جذاب و خواندنی را معرفی کنم. مجموعه‌ی شش جلدی «مدرسه‌ی مالوری» نوشته‌ی انید بلایتون و ترجمه‌ی میرعلی غروی از انتشارات کیمیا.

حتماً می‌گویید: «ای داد! باز هم مدرسه؟!» اما نترسید. داستان این کتاب‌ها اگرچه در مدرسه‌ی شبانه‌روزی اتفاق می‌افتد، اصلاً شبیه مدرسه‌های معمولی نیست. این مدرسه‌ باغ گل سرخ دارد و  منظره‌های دیدنی و استخری که با آب دریا پر می‌شود و در کنار همه‌ی این‌ها کلاس‌های فرانسه و نمایش و ورزش و البته شاگردانی که هرکدام با اخلاق خاص کنار هم جمع شده‌اند.

 مائده شیری

خبرنگار جوان هفته‌نامه‌ی دوچرخه از شهرری

 

 

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 696چه کسی از گربه‌ها نمی‌ترسد؟

ملیکا از گربه نمی‌ترسد. از کلاغ و فیل هم نمی‌ترسد. او با یک گربه دوست است. گربه‌ی ملیکا حاضر است برای ملیکا هرکاری بکند، اما دوست ندارد جلوی او یا هرکس دیگری کم بیاورد. یک بار سیمرغ را می‌بیند. سیمرغ از رستم می‌گوید. گربه که نمی‌داند رستم کیست، باافاده می‌گوید: «من خودم دوتا رستم رو حریفم. تازه روزی ده تا فیل می‌خورم. یه دفعه هم رستم داشت از زیر خونه‌مون رد می‌شد، با آب پاش کله‌ی کچلش رو آب دادم، بلکه موهاش سبز بشه!»

سه‌گانه‌ی «ملیکا و گربه‌اش»، نوشته‌ی سیدنوید سیدعلی‌اکبر از نشر افق داستانی است کاملاً متفاوت با آن‌چه از ادبیات کودک در ذهن‌ها وجود دارد. تصویرهای کتاب اثر لیسا برجسته است. تصویرهایی که نه‌تنها برای بچه‌ها، بلکه برای آدم بزرگ‌هایی که هنوز بچه‌اند، می‌تواند جالب باشد!

مهشاد معینی

خبرنگار جوان هفته‌نامه‌ی دوچرخه از اصفهان

 

 

کد خبر 212217
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز