جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۸
۰ نفر

آیدا ابوترابی: وقتی صحبت از آلودگی هوا می‏‌شود، ناخودآگاه همه‏‌ی ما یاد دود ماشین‏‌ها و کارخانه‏‌ها می‏‌افتیم.

رنگ بزن، هوا را تمیز کن

اگر از ما بپرسند که با چه کارهایی می‏‌توان به کاهش آلودگی هوا کمک کرد، شاید اولین چیزی که به فکرمان می‏‌رسد، استفاده‏‌ی کم‏‌تر از ماشین‏‌های شخصی و بعد جایگزینی سوخت‏‌های فسیلی با سوخت‏‌های پاک باشد.

اما برای یک مخترع قضیه فرق می‏‌کند؛ یک مخترع علاقه‏‌مند به محیط‏‌زیست و زمین ممکن است به فکر راهی بیفتد که در آن هیچ خبری از عامل آلوده‏‌کننده نباشد. یعنی صرفاً به این فکر می‏‌کند که چه‏‌طور می‏‌توان آلودگی هوا را بدون در نظر گرفتن این که چه چیزی آن را به وجود آورده، کاهش داد؟!

تعجب نکنید قرار است در این‌جا با یکی از جالب‏‌ترینِ این اختراعات آشنا شوید. رنگی که به کمک آن می‏‌توان هوا را تمیز کرد. یعنی اگر دیوارهای ساختمان‏‌ها با آن رنگ شود، آلودگی هوای اطراف تا حد زیادی کاهش پیدا می‏‌کند. حتماً می‏‌پرسید چه‏‌طور؟

به کمک فناوری نانو. همان‌طور که می‏‌دانید دانش نانو علمی است که در آن، همه‌چیز در مقیاس خیلی ریز مطرح می‏‌شود. از طرفی آلودگی هوا چیزی نیست جز ترکیب شدن مولکول‏‌های هوا با مواد شیمیایی که در نتیجه ترکیباتی مضر برای طبیعت و ما آدم‏‌ها به وجود می‏‌آید. پس شاید بتوان به کمک علم نانو که در مقیاس مولکولی بحث می‏‌کند، راهی برای حل این مشکل یافت.

به تازگی جمعی از دانشمندان علوم زیستی و فناوری نانوی انگلستان با همکاری گروهی از مخترعان در کشور فیلیپین، موفق شدند رنگی بسازند که هوا را تصفیه می‏‌کند. این اختراع جالب و عجیب که به آن «ناکسوت» می‏‌گویند، با شکستن مولکول‏‌های هوا، آن را از ترکیبات مضر جدا می‏‌کند. یعنی اکسیدهای سمی نیتروژن را به مواد بی‌ضرر تبدیل می‏‌کند. شاید بپرسید انرژی لازم برای انجام این واکنش شیمیایی از کجا تأمین می‏‌شود؟

به گفته‏‌ی دانشمندان، این رنگ جوری ساخته شده که اشعه‏‌ی فرابنفش نقش سوخت آن را بر‌عهده دارد و با جذب اشعه‏‌ها، انرژی لازم برای شکسته شدن ترکیب‏‌ها فراهم می‏‌شود. هم‌چنین این رنگ ویژگی خودشویندگی دارد یعنی خودش، خودش را تمیز می‏‌کند.

جالب است بدانید که استفاده از این رنگ در برخی از کشورها مورد آزمایش قرار گرفته است و دانشمندان امیدوارند با استفاده‏‌ی بیش‌تر از آن، مشکل آلودگی هوای زمین تا حدی کاهش پیدا کند. البته یادمان باشد که بدون رعایت مسائل زیست‏‌محیطی و استفاده‏‌ی کم‏‌تر از سوخت‏‌های فسیلی این اتفاق نخواهد افتاد!

همشهری، دوچرخه‌ی شماره‌ی 696

کد خبر 212225
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز